• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma

Om du inte tål mjölkprotein så faller smör utan du har margarin eller oljor. Men sen kan du ta till avokado, oliver, nötter (när åldern kommer uppåt) lax och annan fet fisk för att få fetter av bra karaktär

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Muminski
    Angel Gbg skrev 2010-08-21 14:10:36 följande:
    Om du inte tål mjölkprotein så faller smör utan du har margarin eller oljor. Men sen kan du ta till avokado, oliver, nötter (när åldern kommer uppåt) lax och annan fet fisk för att få fetter av bra karaktär
    Tack för svaret. Oliver, lax älskar han. Nötter vågar vi inte testa än. Kokosfett från hälsokosten använder jag ibland så det borde han kunna få i sin mat. Det är just margarin jag inte är så förtjust i. Använder det sparsamt, han är ingen smörgåskille som tur är.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Miralicia
    Muminski skrev 2010-08-21 14:13:00 följande:
    Tack för svaret. Oliver, lax älskar han. Nötter vågar vi inte testa än. Kokosfett från hälsokosten använder jag ibland så det borde han kunna få i sin mat. Det är just margarin jag inte är så förtjust i. Använder det sparsamt, han är ingen smörgåskille som tur är.
    Det går ju att bre kokosfett på mackan också, eller mosad avokado, leverpastej finns ju i lite olika fetthalter.
    Leverpastej går ju att skära i kuber och ge som plockmat också - både fett & järn.

tål han ägg så kan du använda majonäs - både på smörgås istället för mjölkfritt margarin och tex som sås till maten, borde väl funka att blanda havregrädde & majonäs + smaksättning som kall sås
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Snutten
    Muminski skrev 2010-08-21 14:08:29 följande:
    Ja det var ju det jag funderade lite på, tänkte om ni hade lite tips. Kokosfett finns ju och olika oljor...tänkte kanske om nån hade lite bra tips förutom just margarin.
    När Siri var mindre åt hon dåligt och gick inte upp i vikt så bra. Då gällde det att hon åt och fick i sig av det hon tålde och vi fick bortse från ev sockerinnehåll osv. Det jag menar är att om det är ett problem att barnet inte går upp i vikt så kanske man får bortse från tex LCHF diet och ge barnet det som det vill äta och tål. Jag ryser vid tanken på kokosfett på mackan. Men som sagt det är min åsikt.
  • Muminski
    Snutten skrev 2010-08-21 14:36:34 följande:
    När Siri var mindre åt hon dåligt och gick inte upp i vikt så bra. Då gällde det att hon åt och fick i sig av det hon tålde och vi fick bortse från ev sockerinnehåll osv. Det jag menar är att om det är ett problem att barnet inte går upp i vikt så kanske man får bortse från tex LCHF diet och ge barnet det som det vill äta och tål. Jag ryser vid tanken på kokosfett på mackan. Men som sagt det är min åsikt.
    Du har nog missuppfattat mig, min son äter inte enligt LCHF. Det är jag som gör det.

Jag undviker gärna margariner då jag inte tror att det är något nyttigt med dem. Kokosfettet kan man ev blanda i gröten, han är som jag skrev ingen smörgåskille.

Jag har testat att göra avokadosmör men han gillade inte det. En del majonnäsbaserade såser tycker han om.
  • Kavat
    Muminski skrev 2010-08-21 15:05:55 följande:
    Du har nog missuppfattat mig, min son äter inte enligt LCHF. Det är jag som gör det.

Jag undviker gärna margariner då jag inte tror att det är något nyttigt med dem. Kokosfettet kan man ev blanda i gröten, han är som jag skrev ingen smörgåskille.

Jag har testat att göra avokadosmör men han gillade inte det. En del majonnäsbaserade såser tycker han om.
    Välkommen hit!
    Olja i all mat, även gröt och välling om det ges? Det ska/bör man ge alla barn. Rapsolja smakar ju inte heller så mycket.
  • Muminski
    Kavat skrev 2010-08-21 15:12:15 följande:
    Välkommen hit!
    Olja i all mat, även gröt och välling om det ges? Det ska/bör man ge alla barn. Rapsolja smakar ju inte heller så mycket.
    Tack. Gröt ja, välling inte alls. Han avskyr nutran numera, trots att han gillade den jättemycket förut. Då ska jag börja pytsa i lite mer fett i hans mat.
  • Snutten
    Muminski skrev 2010-08-21 15:05:55 följande:

Ja jag tyckte att det lät lite märkligt.
  • mimpen

Om soja...

Vi har ätit sojafritt, jag och Hjalmar, hela sommaren. För kanske två veckor sen provade jag och åt oliver som innehöll guarkärnmjöl. Fyra oliver gick bra. Åtta oliver gick också bra några dagar senare. Bra tänkte jag!

Sen har vi nu varit borta ett par dagar, hos mina föräldrar. Redan första kvällen (vi kom dit till mellis) började hans kinder bli lite fnasiga och röda och dagen efter var de mer riktigt eksemiga. Jag började klia mig i huvudet. Och den enda boven jag kunde komma på var att jag ätit Mildas mjölkfria margarin i stället för Carlshamns som vi kör med hemma. Började läsa på förpackningen och jodå, där fanns ju sojalecitin. Men jag hade trott att det inte var så vanligt att reagera på det?! Tankar därikring? Eller så har vi bara otur... Och jag som ätit så mycket smör. Massor av smörgåsar och palt med det smöret till. Suck.

Så. Nu har han eksem på kinderna, halsen och ner på bröstet. Igen. Efter flera fina veckor och rent av att vi lyckats fasa ut kortisonet (vi bara underhållssmorde en gång i veckan, hade smort i måndags och så blossade det upp i onsdags kväll). 

Blä. Jag är olycklig.

• Eligrabbarna

Först måste jag bara (vet att jag upprepar mig men det betyder så mkt!!) säga att i dag när jag satt och tänkte på hur bra sonen mår med vetefritt så kom det över mig, hade jag INTE hittat denna tråden så hade sonen antagligen ätit vete fortfarande och mått pyton. Läkarna trodde ju inte på mig och jag hade ingen aning sjläv vad det kunde vara. Det var bl a kavat som berättade om likheterna med min son som fick upp ögonen för veteallergin!!!! Det känns sååå skönt. TACK!

Nu till saken Sonen mår ju bra nu, fin mage, ingen förstoppning och inga direkta eksem (visst ibland efter han sovit eller på kvällen blir han lite röd på kinderna men det kan ju vara vanlig "värmeutslag" som många får. ibland svårt att se skillnaden) och är på strålande humör

I somras så skulle vi ju testa råg och korn och havre. Havre gick bra, sen fick han testa råg och vi märkte inget direkt på magen (ingen tydlig förändring i alla fall) och inga eksem i ansiktet. Vi fortsatta då med råg och havre i kosten. Vi var hos mina föräldrar o han hade strikt vetefri kost men han fick som sagt rågmacka varje morgon.  Han hade HEMSKA utbrott när vi var där. Han blev galen om nåt gick mot honom och han kunde skrika i 45 minuter utan problem. Då vi inte såg något annat direkt så tänkte vi att det var åldern o hans vanliga hemska humör. Sedan fick han ju vete när vi var hos svärmor och humöret blev hemskare.

Nu har han strikt vetefritt och vi har även tagit bort råg igen (då miralicia ju sa att det kunde vara vattenglaseffekten ). Nu mår han PRIMA!!! Han har inte alls sånt där humör längre. Han blir ALDRIG arg på det sättet. Inte  en enda gång på flera veckor faktiskt!!! Så antagligen tål han inte råg heller.

Nu till min fråga (efter mitt långdragna inlägg ) hur vanligt är det att ett barn inte tål vete och råg men tål havre??? (korn har vi inte testat än). Låter lite konstigt i mina ögon, eller kan det  vara så??? Någon som vet?

Svar på tråden Allergitråden