• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-08-19 23:35:19 följande:
    Älsklingen: visst kan man känna lite så ibland men nu när vi känner oss säkra på vad för allergi han har så känns det bara som en lättnad.

Nu är grabben hur fin på kinderna som helst, magen normal storlek och ingen förstoppning. Det är så otroligt tydligt så det är bara skönt att veta hur vi ska göra för att få vår kille att må bra.

En kompis var här efter att vi hade varit hos svärmor och det första hon kommenterade (utan att hon visste nåt om vår vistelse dör) var sonens gigantiska mage :(. Idag var hon här igen... Då kommenterade hon hans lilla mage;) så det är otroligt tydligt!!

Vi har nu världens goaste kille!! :)
    Gud så skönt att höra =)

Står han på helt vetefri kost nu då?! Och hur gör ni med de andra sädesslagen ?!

Jag tror jag känner mig lite deppig eftersom vi inte vet om vi är klara med lillhönans ( inte storhönan heller för del delen ) allergier. Ägg har vi tillexempel inte testat än. Men vi har tänkt att göra det under nästa vecka!
    Men mjölk, soja, vete ( inklusive vetestärkelse ) och havre känner vi oss rätt säkra på!
    Men sen börjar man ju alltid spekulera eftersom hon inte visar något på några tester alls. Hon har ju iofs gjort ett positivt patchtest på både vete och havre men det var ju hemmagjort. Hade SÅ gärna velat göra ett riktigt och på så sätt få åtmindstånde en av allergierna på papper. Jag kan ju fortfarande bli osäker ibland trots att vi får tydliga reaktioner på provoceringar. Men min hjärna verkar ha svårt att fatta ;)
  • lillasysteryster

älsklingen87: Men vad smal hon var lilla gumman! Hilmer var också smal men inte riktigt så liten. Skönt att ni har det bättre nu!

Här hemma har Hilmer fått nässelutslag :( Under armarna, i ljumskarna, i nacken och på bålen.  Visst är det så att nässelutslag är en "snabb"reaktion? Om det är något han ätit så borde det vara nåt han ätit nyligen...om det vore värmeutslag borde det finnas under blöjan också! Av gröten med mjölk fick han ju nässelutslag  men då runt munnen. Nu har han inget i ansiktet...Nån som tror nåt?(vi har inte bytt tvättmedel eller tvål) rå gul paprika är det enda nya han ätit.

• Miralicia
    lillasysteryster skrev 2010-08-20 19:36:05 följande:
    älsklingen87: Men vad smal hon var lilla gumman! Hilmer var också smal men inte riktigt så liten. Skönt att ni har det bättre nu!

Här hemma har Hilmer fått nässelutslag :( Under armarna, i ljumskarna, i nacken och på bålen.  Visst är det så att nässelutslag är en "snabb"reaktion? Om det är något han ätit så borde det vara nåt han ätit nyligen...om det vore värmeutslag borde det finnas under blöjan också! Av gröten med mjölk fick han ju nässelutslag  men då runt munnen. Nu har han inget i ansiktet...Nån som tror nåt?(vi har inte bytt tvättmedel eller tvål) rå gul paprika är det enda nya han ätit.
    Nässelutslag är vanligtvis en snabb reaktion när det handlar om allergi, men man kan även få nässelutslag utan att det är det minsta allergirelaterat, tex i samband med infektioner.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • lillasysteryster

Okej, då kanske det bara är nåt sånt...funderar då är det andra gången han får nässelutslag vid infektion. Skumt.
    Vi har gett aerius igår och i dag för säkerhet skull det gör väl inget ,några här äter väl varje dag?!

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-20 07:45:53 följande:
    Gud så skönt att höra =)

Står han på helt vetefri kost nu då?! Och hur gör ni med de andra sädesslagen ?!

Jag tror jag känner mig lite deppig eftersom vi inte vet om vi är klara med lillhönans ( inte storhönan heller för del delen ) allergier. Ägg har vi tillexempel inte testat än. Men vi har tänkt att göra det under nästa vecka!
    Men mjölk, soja, vete ( inklusive vetestärkelse ) och havre känner vi oss rätt säkra på!
    Men sen börjar man ju alltid spekulera eftersom hon inte visar något på några tester alls. Hon har ju iofs gjort ett positivt patchtest på både vete och havre men det var ju hemmagjort. Hade SÅ gärna velat göra ett riktigt och på så sätt få åtmindstånde en av allergierna på papper. Jag kan ju fortfarande bli osäker ibland trots att vi får tydliga reaktioner på provoceringar. Men min hjärna verkar ha svårt att fatta ;)
    Ja alltså det är SÅN skillnad på hans mage att det inte är sant. Nu är jag så otroligt dundersäker på hans veteallergi (inkl. vetestärkelse) så det känns ändå skönt.
    han får havre i form av sina flingor på morgonen. Mackor med råg har vi faktiskt tagit bort igen. Kanske var så att vetet fortfarande stökade till det men jag tror han är känslig mot råg också. Kanske även mot havre jag vet inte...men havre i flingorna en gång per dag verkar i alla fall gå bra.
    Korn har vi inte testat än, har inte hittat något att testa det i liksom...så jag vet inte om vi ens SKA testa det just nu.

Ska ringa dietisten nästa vecka och hör om vi kan få det på livsmedelsanvisning nu för nu har vi kört utan i ett halvår, då borde vi ju vara berättigade till det. Vi har ju testat o vi är ju säkra på att han ska köra naturligt glutenfritt och då är det ju ändå inget annat sädesslag i så då behöver vi ju inte ens testa det.

Han är som en ljusstråle och han är världens goaste unge. Inte alls sånt hemskt humör längre. Humör har han men på ett normalt sätt. Alla de där utbrotten på 20-45 minuter pga "fel mat" t ex eller nåt annat är puts väck... tror inte att 2 månader i ålder har någon påverkan så det borde vara pga magen. Den är ju som en gigantisk BALLONG när han får i sig vete Plutten...

Jobbigt när man håller på att utredan allergier! har hållt på sen sonen föddes och han är ju 20 månader nu. Börjar tröttna så jag förstår ni som hållt på längre att det är påfrestande.
  • ViFrånLandet

Har kikat lite i bloggarna men inte hittat något (kanske har jag missat?) så jag frågar här istället...

Lilleman vill väldigt gärna äta själv, inte med sked utan med fingrarna, och jag lurar lite på vad jag ska laga för mat till honom för att han ska få göra det... Köttbullar tex, hur gör man det utan allt? Andra förslag på bra plockmat utan allt för en ettåring med bara ½ tand..?

Sen undrar jag, vet ni om det går att reda Nutran med rismjöl? Eller något annat icke majs-eller vetebaserat mjöl? G sover så otroligt dålig om nätterna och är oftast tokhungrig vid frukosten så tänkte om man kan tjocka till ersättningen lite så det blir mer som välling...

Tack på förhand!

• ViFrånLandet

Förresten så måste jag berätta! Jag talade om för sambon vad ni skrivit om kattallergin, ett det kunde leda till andra allergier också och vet ni vad han säger då? "Ja men det visste jag ju redan" Suck och stön, inte till att berätta det för mig då? Karlar alltså, haha!

• Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2010-08-21 08:34:19 följande:

Har kikat lite i bloggarna men inte hittat något (kanske har jag missat?) så jag frågar här istället...

Lilleman vill väldigt gärna äta själv, inte med sked utan med fingrarna, och jag lurar lite på vad jag ska laga för mat till honom för att han ska få göra det... Köttbullar tex, hur gör man det utan allt? Andra förslag på bra plockmat utan allt för en ettåring med bara ½ tand..?

Sen undrar jag, vet ni om det går att reda Nutran med rismjöl? Eller något annat icke majs-eller vetebaserat mjöl? G lite mer tuggvänligasover så otroligt dålig om nätterna och är oftast tokhungrig vid frukosten så tänkte om man kan tjocka till ersättningen lite så det blir mer som välling...

Tack på förhand!

Köttbullar är ju bara att "gegga ihop" färs med lite kryddor, tex örtkryddor. Som bindemedel kan man ha lite potatismjöl & sen en gnutta vatten. Eller för lite extra järnrika (och minska risken för att de blir torra, i synnerhet om man använder ren nötfärs - gegga in leverpastej i smeten som de jag har i bloggen). Sen kan man för att de ska bli lite mer tuggvänliga och ingen hård skorpa koka dem som frikadeller istället, eller först koka dem lite och sen bara en snabbstekning.
    Hamburgare/pannbiff mm som ovan bara annan form och sen dela i bitar

Falukorv som skärts i skivor/stavar

Fiskbullar - mixa fiskfilé till smet med lite kryddor, lite potatismjöl att binda. forma bollar som kokas .

kokt pasta är ju bra plockmat (Har för mig att åtminstone Orgran har risspiralpasta, men det finns nog någon mer också). Nudlar - risnudlar eller några av de sorterna som tex Goodstore har - dela i kortare bitar så kan man plocka en i taget eller om man vill en näve i taget.

Puffat ris, Oldas risbröd, ev riskakor, halvmjukkokta rotfruktsstavar (dvs mjuka men inte så de blir mosiga), gurka, melon, bananbitar, russin, päronklyftor (öfta lite mjukare än äpple)

Leverpastej (tex Arbogas gluten & mjölkfria skivbara) skärd i kuber att äta som den är istället för på smörgås.

Pressat ris/Risbollar - koka ris (vitt ris typ jasmin/basmati/sushiris, dvs ej fullkorn då det inte är så klibbigt och det är klibbigheten man vill komma åt) och sen häller man upp det varma riset i en form och plattar till, ställer en lika stor form över och lägger i lite tyngder så det pressas ihop. låter stå till nästa dag och sen skär man riset i lagom stora bitar att hålla i. Eller så formar man det varma riset till bollar som får stelna till nästa dag. Serverar kalla.

klyftpotatis - bara dela i klyftor och stek i ugnen så blir det ofta lite gripvänligare än kokt som faller ihop om man klämmer lite på den
    Potatisbullar eller kroketter blir ockås lite mer plockvänligt än vanlig kokt potatis, men ändå tuggvänligt

Pannkakor/plättar i bitar/remsor servera med hela bär att plocka med istället för sylt - hallon, blåbär, björnbär etc

Ja , lite förslag i varje fall

Ang nutran - ska inte vara några problem att reda med rismjöl. Koka rismjöl & hälften av vatten först och blanda ner resten av vattnet & nutrapulvret
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2010-08-21 09:53:50 följande:
    Köttbullar är ju bara att "gegga ihop" färs med lite kryddor, tex örtkryddor. Som bindemedel kan man ha lite potatismjöl & sen en gnutta vatten. Eller för lite extra järnrika (och minska risken för att de blir torra, i synnerhet om man använder ren nötfärs - gegga in leverpastej i smeten som de jag har i bloggen). Sen kan man för att de ska bli lite mer tuggvänliga och ingen hård skorpa koka dem som frikadeller istället, eller först koka dem lite och sen bara en snabbstekning.
    Hamburgare/pannbiff mm som ovan bara annan form och sen dela i bitar

Falukorv som skärts i skivor/stavar

Fiskbullar - mixa fiskfilé till smet med lite kryddor, lite potatismjöl att binda. forma bollar som kokas .

kokt pasta är ju bra plockmat (Har för mig att åtminstone Orgran har risspiralpasta, men det finns nog någon mer också). Nudlar - risnudlar eller några av de sorterna som tex Goodstore har - dela i kortare bitar så kan man plocka en i taget eller om man vill en näve i taget.

Puffat ris, Oldas risbröd, ev riskakor, halvmjukkokta rotfruktsstavar (dvs mjuka men inte så de blir mosiga), gurka, melon, bananbitar, russin, päronklyftor (öfta lite mjukare än äpple)

Leverpastej (tex Arbogas gluten & mjölkfria skivbara) skärd i kuber att äta som den är istället för på smörgås.

Pressat ris/Risbollar - koka ris (vitt ris typ jasmin/basmati/sushiris, dvs ej fullkorn då det inte är så klibbigt och det är klibbigheten man vill komma åt) och sen häller man upp det varma riset i en form och plattar till, ställer en lika stor form över och lägger i lite tyngder så det pressas ihop. låter stå till nästa dag och sen skär man riset i lagom stora bitar att hålla i. Eller så formar man det varma riset till bollar som får stelna till nästa dag. Serverar kalla.

klyftpotatis - bara dela i klyftor och stek i ugnen så blir det ofta lite gripvänligare än kokt som faller ihop om man klämmer lite på den
    Potatisbullar eller kroketter blir ockås lite mer plockvänligt än vanlig kokt potatis, men ändå tuggvänligt

Pannkakor/plättar i bitar/remsor servera med hela bär att plocka med istället för sylt - hallon, blåbär, björnbär etc

Ja , lite förslag i varje fall

Ang nutran - ska inte vara några problem att reda med rismjöl. Koka rismjöl & hälften av vatten först och blanda ner resten av vattnet & nutrapulvret
    TUSEN TACK! Hjärta
Svar på tråden Allergitråden