• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2010-08-19 20:49:43 följande:
    Hade ingen aning om att en djurallergi kan göra så man blir känslig mot födoämnen, hur funkar det? Och om det nu är så, hur lång tid efter att man slutat utsättas för djuret försvinnet födoämnesöverkänsligheterna..? Eller tänker jag galet nu, jag får det inte att gå ihop Obestämd

Vilket fall så är sonen bättre i astman sedan katterna togs bort, om det har med det eller medicineringen att göra är ju svårt att säga men bättre är han. Har inte vågat utsätta honom för hund ännu eftersom han hittills reagerat med andningsproblem så stackars farfar får aldrig besök av oss, och det känns riktigt tråkigt.

Fick jag välja skulle sonen självklart slippa allt vad allergier heter, både mot födoämnen och annat, men nu ser tyvärr verkligheten annorlunda ut och det är bara att acceptera och göra det hela så bra det går.

Älsklingen: För att svara på din fråga.. Jag är mycket tveksam till att det är normalt att vara snorig konstant så länge, speciellt med tanke på uppehållet när ni var borta, så jag skulle nog tro att det är katterna (eller något annat hemma) som orsakar besvären. Kanske ska du slå barnmottagningen en signal?
    Väldigt kort så kan det bli att om man utsätts för något man inte tål mer eller mindre konstant så kan det bli så att kroppen till slut "blir i uppror", att immunförsvaret börjar reagera på mer eller mindre allt, även sånt som man egentligen tål.
    Och när kroppen inte längre är under ständig påfrestning så tål man att äta det som man faktiskt tål, men som det verkade som att man inte tålde innan - när man var utsatt för tex pälsdjur.

Lite som med pollenkorsallergier kan man säga (fast typ snäppet värre) - att tex en björkpollenallergik under största delen av året inte har några problem alls att äta äpplen, men under pollensäsong när kroppen är ständigt utsatt för pollen så är immunförsvaret så uppe i varv att man då kan man få så kraftiga reaktioner att man svullnar igen i halsen av en enda pyttetugga. Lite halvdåligt exempel kanske för som en ungefärlig illustration eller vad man ska kalla det.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Har ni någon gång "sörjt" era barns allergier ?! Låter kanske jätte konstigt men flera gånger den senaste tiden har jag blivit ledsen när jag tänker på varför just mina barn skulle drabbas! Att de inte kommer få äta samma saker som andra barn på kalas osv.
    Men mest ledsen blir jag över alla de åren min stora dotter behövt lida för att ingen lyssnade på oss! Problemen med diarré, knappt ingen viktuppgång, eksem osv började tidigt men INGEN ville tro på oss. När hon var 1½ år bajsade hon gula vattninga diarréer 7-10 ggr per dag men bvc och barn sa att det var fullt normalt. Tillslut blev ungen så smart att hon själv valde bort allt som innehöll mjölk! Jag satt och kollade igenom kort innan idag och kolla vad jag fann.. min älskade stora dotter drygt 10 månader gammal..och gud vad SMAL hon var. Att ingen reagerade..helt otroligt!!

Och tack vare er i denna underbara tråd mår hon nu som vilken 3 åring som helst! Hade det inte varit för er hade hon fortfarande gått på en mjölkbaserad kost och vi hade aldrig fattat att hon inte tålde den! Har nog tackat förr men tackar igen..TACK

• Blå Flygare

Är det extra mycket av någon pollen,  mögel eller annat nu (i Gbg-trakten)? S är åter snuvig, röd och svullen i ögonen... Kan kanske varaen förkylning i kombination med ansiktsmålning i ögonen, men vadär sannolikheten för det?

• 2små2stora
    Blå Flygare skrev 2010-08-19 21:29:59 följande:
    Är det extra mycket av någon pollen,  mögel eller annat nu (i Gbg-trakten)? S är åter snuvig, röd och svullen i ögonen... Kan kanske varaen förkylning i kombination med ansiktsmålning i ögonen, men vadär sannolikheten för det?
    http://www.vardguiden.se/Tjanster/Pollenprognoser/Goteborg/

Antar att de skördar för fullt hos er med, mycket damm och skräp som far runt då.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2010-08-19 21:02:16 följande:
    Väldigt kort så kan det bli att om man utsätts för något man inte tål mer eller mindre konstant så kan det bli så att kroppen till slut "blir i uppror", att immunförsvaret börjar reagera på mer eller mindre allt, även sånt som man egentligen tål.
    Och när kroppen inte längre är under ständig påfrestning så tål man att äta det som man faktiskt tål, men som det verkade som att man inte tålde innan - när man var utsatt för tex pälsdjur.

Lite som med pollenkorsallergier kan man säga (fast typ snäppet värre) - att tex en björkpollenallergik under största delen av året inte har några problem alls att äta äpplen, men under pollensäsong när kroppen är ständigt utsatt för pollen så är immunförsvaret så uppe i varv att man då kan man få så kraftiga reaktioner att man svullnar igen i halsen av en enda pyttetugga. Lite halvdåligt exempel kanske för som en ungefärlig illustration eller vad man ska kalla det.
    Ditt exempel var jättebra, förstår precis! Sambon är pollenallergiker (bland annat...) och han reagerar visserligen alltid likadant på äpplen men under pollensäsongen måste han även utesluta päron ur kosten. Tack för förklaringen!

Men en liten följdfråga då... Ägg gav reaktion på pricktest så det är väl en "riktig allergi" antar jag, och borde inte ha något med den eventuella kattallergin att göra.. eller?
  • Cs mamma

Jag tror vi alla i perioder sörjer att barnen inte får vara som alla andra men samtidigt så måste man inse att det inte är hela världen att inte tåla allt.

En bekant till mamma (på hennes jobb) hade en dotter 6år som hade svullna lymfkörtlar osv och det började snackas om cancer och det var allvarliga grejer. Dock slutade hela historien efter ett antal tester med diagnos på soja och äggallergi (i början hade dom även sädesslagsfritt för att hjälpa kroppen) och hon sa visst det var astufft. Noll hjälp från sjukvården, miljoner års väntetid för dietisthjälp så jag ryckte in och gjorde en krasch one on one mail guide med allt man behövde veta till en början med märken och namn. Dom sliter och kämpar ännu då det nog ligger lite mer allergier i tösen men hon har gått från att vara yttepytte liten och smal på gränsen till spinkig till en strax under normal tös på 9mån är det nog nu...

Tufft jobb, många gånger frågan varför men om alternativet var cancer som det ändå såg ut för dom så är det lätt som en plätt.

PS: Det jag säger är inte att man inte får sörja för det gör även jag men lite också visa på hur kroppen kan börja krångla på punkt C när det är punkt A som är problemet.

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-08-19 22:24:29 följande:
    Jag har innan funderat på om hudceliaki kan förväxlas med psoriasisartrit, och detta för mig attfundera vidare: www.gp.se/nyheter/sverige/1.428430-ol-okar-ri...
    Kollar man utslagsmässigt så kan hudceliakiutslag se väldigt varierat ut. Jag tror nog att det är liknande som med celiaki - ett rätt stort mörkertal med odiagnostiserade hudceliaki som istället fått nån annan hudsjukdomsdiagnos.

Jag vet ju inte riktigt vad jag har, men jag är väldigt känslig. För "bara" allergi talar ju för att antihistaminer hjälper någorlunda mot klådan - i dubbel till femdubbel dos och att jag kan få klassiska nässelutslag främst på armar & ben. Mot allergi & för hudceliaki talar det ju mer med tanke på att utslagen (blåsor & såren som blev av dessa) som jag fick förra våren tog nästan ett år på sig att läka och att det blossar upp varblåsor ( - typ klämmogna finnar) på brösten och ibland även delvis i hårbotten och ansikte som kan kvarstå som sår i flera veckor om jag får i mig något med spannmålen - det känns inte direkt normal allergireaktion.

Jag klarar ju av att baka med vanligt mjöl till övriga familjen utan några jättestora problem (om än att det blir sällan), men jag kan inte använda schampon etc som innehåller veteproteiner och fått aningens reaktion på hemgjort lapp- & pricktest med vete.

Det var ju läkaren jag först träffade som klantade till det med de celiakiprover jag tjatade mig till att få ta och att det inte visade något. Tack vare att dottern är allergisk så gick det j rätt bra att kunna utesluta en hel massa annat som tänkbart, så kvar var bara vete/spannmål/gluten - men enligt läkaren kunde det absolut inte bero på det för det såg inte ut så oavsett om man var veteallergiker eller hudceliaki. För min del spelar det ingen större roll vad för reaktion det är, funkar ju inte att börja äta gluten ett par veckor för att börja om med att göra en ordentlig utredning om jag inte vill vara dålig i 1-1½-2 år innan jag är ok igen. Jag vet ju att jag blir dålig av alla spannmål, och eftersom jag är vuxen så kan jag avgöra själv hur jag vill äta. sen har jag ju en del kunskap inom området - typ att jag varit mer inläst på just allergi och då i synnerhet matallergi etc än alla de fyra läkare som jag träffade i samband med förra våren. Obestämd
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Eligrabbarna

Älsklingen: visst kan man känna lite så ibland men nu när vi känner oss säkra på vad för allergi han har så känns det bara som en lättnad.

Nu är grabben hur fin på kinderna som helst, magen normal storlek och ingen förstoppning. Det är så otroligt tydligt så det är bara skönt att veta hur vi ska göra för att få vår kille att må bra.

En kompis var här efter att vi hade varit hos svärmor och det första hon kommenterade (utan att hon visste nåt om vår vistelse dör) var sonens gigantiska mage :(. Idag var hon här igen... Då kommenterade hon hans lilla mage;) så det är otroligt tydligt!!

Vi har nu världens goaste kille!! :)

Svar på tråden Allergitråden