• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma

Äsklingen: Efter C fick i sig mjölk i oktober så tog det ett sjukhusbesök och klyx upp genom tarmen och sen resolax 3 ggr totalt nästan 6v innan hennes mage var åter bra och bajseriet kom igång av sig själv

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Tibell
    Angel Gbg skrev 2010-08-21 19:37:33 följande:
    Äsklingen: Efter C fick i sig mjölk i oktober så tog det ett sjukhusbesök och klyx upp genom tarmen och sen resolax 3 ggr totalt nästan 6v innan hennes mage var åter bra och bajseriet kom igång av sig själv
    Usch stackare =(

Jag tror nog vi kommer få ge henne lactulos nu ett tag tror jag! För efter en sån här kväll blir hon jätte rädd för att bajsa. Inte så konstigt med tanke på vilken megaklump det var som kom ut !! Hon hade ju inte bajsat sen tisdags ( fick i sig mjölk i onsdags)

Blir bara så förbannad på svärmor som svarande ( när jag berättade om kvällen ) att så kan man inte reagera på mjölk...hon behöver mer fibrer.
    Det är också hon som gladligen låter dottern bita ett bett i hennes protienbar med chokladöverdrag! VARFÖR fattar inte människan. Jag vet inte hur många gånger jag har förklarat för henne.
    Dessutom tror hon inte minstingen är allergisk heller utan kommer kunna äta allt vi bara "hittat på" hon är allergisk mot om 3-4 månader när hon ska börja dagis. Tror nog knappast ingen av allergierna har hunnit växa bort tills dess *mutter*
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-21 20:16:58 följande:
    Usch stackare =(

Jag tror nog vi kommer få ge henne lactulos nu ett tag tror jag! För efter en sån här kväll blir hon jätte rädd för att bajsa. Inte så konstigt med tanke på vilken megaklump det var som kom ut !! Hon hade ju inte bajsat sen tisdags ( fick i sig mjölk i onsdags)

Blir bara så förbannad på svärmor som svarande ( när jag berättade om kvällen ) att så kan man inte reagera på mjölk...hon behöver mer fibrer.
    Det är också hon som gladligen låter dottern bita ett bett i hennes protienbar med chokladöverdrag! VARFÖR fattar inte människan. Jag vet inte hur många gånger jag har förklarat för henne.
    Dessutom tror hon inte minstingen är allergisk heller utan kommer kunna äta allt vi bara "hittat på" hon är allergisk mot om 3-4 månader när hon ska börja dagis. Tror nog knappast ingen av allergierna har hunnit växa bort tills dess *mutter*
    då tycker jag att ni ska säga att hon inte får ha hand om era barn förrän hon följer era direktiv! barnen ska ju inte behöva lida för att hon fattar trögt!! till o med min svärmor fattar ju nu haha
  • Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-08-21 21:49:36 följande:
    då tycker jag att ni ska säga att hon inte får ha hand om era barn förrän hon följer era direktiv! barnen ska ju inte behöva lida för att hon fattar trögt!! till o med min svärmor fattar ju nu haha
    Ja jag vet inte hur vi ska handskas med henne. Jag älskar min svärmor och vi har en jätte fin kontakt men när det gäller barnens allergier slår hon dövörat till. Hon tror att vi liksom "hittar på dem". Jo visst är det skoj att laga special mat, lägga ut massa mer pengar på mjölk/soja/vete/havre fria varor, visst tycker vi det är skoj att låtsas att vi sitter vakna hela nätter varje gång stora tösen fått mjölk i sig mm mm. Varför tror hon vi skojar ?! Hon är nog bara lite segstartad. Min släkt tar detta på fullaste allvar och frågar alltid en gång extra innan de ger henne någon men det beror nog på att vi har massa allergier på just min sida. Men nu har det ju krypit fram att sambons bror antagligen också var födpämnesallergiker som liten eftersom han hade extrema problem med eksem..idag är han "bara" allergisk mot damm!

Ska be sambon ta ett ordentligt snack med henne snart!
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-21 21:55:54 följande:
    Ja jag vet inte hur vi ska handskas med henne. Jag älskar min svärmor och vi har en jätte fin kontakt men när det gäller barnens allergier slår hon dövörat till. Hon tror att vi liksom "hittar på dem". Jo visst är det skoj att laga special mat, lägga ut massa mer pengar på mjölk/soja/vete/havre fria varor, visst tycker vi det är skoj att låtsas att vi sitter vakna hela nätter varje gång stora tösen fått mjölk i sig mm mm. Varför tror hon vi skojar ?! Hon är nog bara lite segstartad. Min släkt tar detta på fullaste allvar och frågar alltid en gång extra innan de ger henne någon men det beror nog på att vi har massa allergier på just min sida. Men nu har det ju krypit fram att sambons bror antagligen också var födpämnesallergiker som liten eftersom han hade extrema problem med eksem..idag är han "bara" allergisk mot damm!

Ska be sambon ta ett ordentligt snack med henne snart!
    jag tror bara det handlar om okunskap tyvärr. min svärmor var ju likadan. det var ju först nu när vi var uppe och hon verkligen SÅG hur sonen såg ut i ansiktet o magen så förstod hon...
    tror inte de är så vana, "förr" pratade man ju inte lika mycket om allergier.
  • 2små2stora

Här blir J jätte förstoppad av laktosfria mjölkprodukter men får löst surt bajs av mjölkpulver. Hon lyckades i kväll pilla upp sin storebrors nya rör med mini m&m´s och fick väl i sig runt 10st eller så. Efter bara 1 tim så har hon bajsat ned sig med surt illa luktande bajs Men verkar inte fått något ont i magen. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Karolin86

Hej. Tänkte höra om någon har blivit beviljad vårdbridrag/merkostnader för mjölkallergi?

• Miralicia
    Karolin86 skrev 2010-08-21 22:47:31 följande:
    Hej. Tänkte höra om någon har blivit beviljad vårdbridrag/merkostnader för mjölkallergi?
    för enbart mjölkallergi går det inte att få beviljat.
    De här i tråden som har VB beviljat är de som har barn med multiallergi - i regel typ de flesta baslivsmedel och ett gäng saker till + ofta någon ytterligare problematik som eksem och/eller astma utöver bara matallergin, och då är det flera som fått kämpa en del för att över huvud taget få igenom det.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Karolin86

Okey, jag har två pojkar som har mjölkallergi, en men astma och troligtvis astma på den lille med, är det ens lönt att söka då?

• Miralicia
    Karolin86 skrev 2010-08-22 00:00:02 följande:
    Okey, jag har två pojkar som har mjölkallergi, en men astma och troligtvis astma på den lille med, är det ens lönt att söka då?
    tveksamt måste jag nog säga, om det inte är jättestora och svåra astmabesvär, men söka kan du alltid, men ha inte för stora förhoppningar.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Allergitråden