• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Karolin86

Okey, får väl fråga läkaren. När han är frisk tar han två mediciner dagligen, när han är sjuk tar han fyra mediciner, så han är nog friskare än många andra men sjuk rätt ofta

• Miralicia

Det har ju inte med så mycket mediciner som de tar utan själva VB får man för den mertid/merarbete det innebär jämfört med ett "normalt" barn i motsvarande ålder. Minst en timme per dag, men man ska vara medveten om att FK i regel verkar dra av åtminstone 2/3 av den mertid som man i praktiken har.

Jag har 1/4 VB + 18% merkostnader beviljade. Dottern tål inte mjölk, ägg, soja (inte heller sojalecitin, sojasås, sojaolja som flertalet sojaallergiker faktiskt klarar), alla baljväxttillsatser,  jordgubbar, vanilj, plommon, citrus, kiwi, nötter, konserveringsmedel (E200-E203), nötter, samt begränsade mängder med havre. Reagerar på en del pollen och vid kontakt med gräs (i synnerhet nyklippt) och sen smörjning av hela kroppen, mjukgörande varje dag morgon & kväll samt kortison på eksem vid behov.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2010-08-22 11:44:51 följande:
    Det har ju inte med så mycket mediciner som de tar utan själva VB får man för den mertid/merarbete det innebär jämfört med ett "normalt" barn i motsvarande ålder. Minst en timme per dag, men man ska vara medveten om att FK i regel verkar dra av åtminstone 2/3 av den mertid som man i praktiken har.

Jag har 1/4 VB + 18% merkostnader beviljade. Dottern tål inte mjölk, ägg, soja (inte heller sojalecitin, sojasås, sojaolja som flertalet sojaallergiker faktiskt klarar), alla baljväxttillsatser,  jordgubbar, vanilj, plommon, citrus, kiwi, nötter, konserveringsmedel (E200-E203), nötter, samt begränsade mängder med havre. Reagerar på en del pollen och vid kontakt med gräs (i synnerhet nyklippt) och sen smörjning av hela kroppen, mjukgörande varje dag morgon & kväll samt kortison på eksem vid behov.
    räkor/skaldjur och pinjé glömde jag i uppräkningen av det hon inte klarar av
  • Mama Law

Jag har 1/2 Vb + 36% i merkostnader på mina 2 killar vilket är på tok för lite för den egentliga mer tid vi lägger ner på dom varje dag. Och under den här sommaren som har varit piss för wiking och hans akuta reaktioner så har vi inte vågat släppa honom längre än en meter i från oss för att han reagerar i tid och otid. Han äter just nu ytterligare en betapred kur för att få hans kropp att lugna sig lite det lyckas så där men klådan han har vet jag just inte va jag ska göra med.... just nu har han jobbigt med astman också.

Alvin fick vi åka till akuten med i tisdags morse efter att ha inhalerat *flera varje timme hela natten lät bedrövlig och vi blev i frågasatta varför vi inte åkt in tidigare... va gör dom som inte jag gör hemma.

Har i år även sökt på towa minstingen i familjen för hennes mjölk allergi och hennes svåra astma som blossade upp från 0-100 förra våren/sommaren.

Hoppas på att få ett beslut snart som jag räknar med att få överklaga, fk måste ha nåt emot mig då jag skickade in ansökan i slutet på fk....

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law

Va mina killar inte tål står i min profil.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • susieQ

Hoppar in en vända igen för jag känner mig så uppgiven. Det är drygt en månad sedan vi var hos dietisten och efter det på allvar och systematiskt började introducera fast föda till Olof. Det första grönsaken vi provade efter det var morot - och vi har idag kommit så långt som till, ja just det, morot! På en månad så är det det enda som vi känner oss relativt säkra på att det funkar av allt vi testat. Övriga saker vi provat är risgröt, riskex, potatis, plasternacka, bovete, banan. Vi får hela tiden avbryta och backa, låta honom återhämta sig komma igång med mat, sen pröva nåt nytt, så funkar det inte och så får vi börja om.

Det är så tråkigt. Jag har inte ens lust att ge honom mat längre. Det blir bara en massa eländigt analyserande och osäkerhet och så får vi backa, eler så blir han jättedålig. Det jobbiga är ju att även när han bara får neocate så får han regelbundet en massa reaktioner och vi vet inte vad dem beror på. Misstänker att han hittar smulor på golvet nånstans och petar i sig, men hur sjutton ska jag veta vilken smula det är? Och dessa reaktioner gör ju att jag egentligen inte vet när jag testar nåt nytt om det är det nya han reagerar på eller om det är något annat han har petat i sig....

Suck vad detta är jobbigt... Så, nu har jag klagat av mig lite till en massa rara människor i samma situation som förstår detta, för det är ju ingenting som övriga omgivningen gör precis...

• Piggley Wink

Favoriserar tråden och snokar vidare, dottern får ont i magen och gul diarré av nåt hon får i sig på förskolan. Har svårt att luska ut vad, och barnläkaren på bvc säger att det inte är nåt problem eftersom hon växer som hon ska. När hon är dålig i magen blir den dessutom uppsvälld så den står rakt ut! Har ni några tips på vart man ska vända sig för att få hjälp? Eller är det bara eget detektivarbete som gäller? Hon får förresten samma reaktion av fullkorn av alla sädesslag men tål allt bröd och pasta utan fullkorn. Det konstiga är att hon inte reagerar på nåt vi äter hemma, vi äter helt normalt eftersom ingen annan har några allergier/intoleranser...

H juni 07, syskon november 10
  • Miralicia
    Piggley Wink skrev 2010-08-23 09:13:11 följande:
    Favoriserar tråden och snokar vidare, dottern får ont i magen och gul diarré av nåt hon får i sig på förskolan. Har svårt att luska ut vad, och barnläkaren på bvc säger att det inte är nåt problem eftersom hon växer som hon ska. När hon är dålig i magen blir den dessutom uppsvälld så den står rakt ut! Har ni några tips på vart man ska vända sig för att få hjälp? Eller är det bara eget detektivarbete som gäller? Hon får förresten samma reaktion av fullkorn av alla sädesslag men tål allt bröd och pasta utan fullkorn. Det konstiga är att hon inte reagerar på nåt vi äter hemma, vi äter helt normalt eftersom ingen annan har några allergier/intoleranser...
    H juni 07, syskon november 10

Det är inte så enkelt som att hon bara är känslig för fibrer då? För det är inte helt ovanligt bland småbarn att de är känsliga för fibrer och får diarré & blir uppsvälld. Att de använder fullkornspasta, fiberrikt bröd (även en hel del ljust bröd är fiberberikat numera), grovt knäcke, havregrynsgröt till frukost etc på förskolan. Kanske även skillnad på vad ni äter för frukt och grönsaker hemma och på förskolan. På förskolan är det ofta rätt mycket äpplen till frukt, kanske lite sallader med tex kidneybönor, rårivna morötter etc till lunchen och det ger en del fiber också.

Tycker nästan att det låter som om det kan vara mängden fiber som spökar om hon inte reagerar hemma och ni inte äter så fiberrikt hemma.

Ska man fundera på något lite mer allergirelaterat så skulle jag nog ev fundera en aning åt soja/baljväxthållet beroende på hur dan mat ni lagar hemma och hur de gör på fsk. Lagar ni allt från grunden hemma och fsk använder en hel del halv- & helfabrikat så kanske att jag skulle fundera lite åt soja-/baljväxthållet eftersom soja och ärtproteiner används i en del halv-/helfabrikat för utfyllnad och bättra på näringsinnehållet trots mindre mängd kött och det finns baljväxtbaserade tillsatser som kan förekomma i så gott som alla typer av produkter.

Men jag tror nog snarast mest på att hon är känslig för kostfiber. Prata med dem på förskolan och be att hon kan få testa med fiberfattig kost (vitt bröd, ej fullkornspasta etc) ett tag för att se om det blir någon skillnad.
  • Tvillingmamma2007

Mina killar får också diarré ibland när de kommer hem från dagis och kollar jag vad de ätit den dan så är det ofta linssoppa! Jag frågade om det på dagis och det visade sig att halva dagisgruppen brukade bli lösa i magen efter att de ätit det och det förekommer då och då, linssoppan alltså undrar varför de inte tar bort den de lagar ändå sig egen mat.  De äter också mycket fibrer på dagis vilket kan köra till det speciellt när de var ännu mindre än vad de är nu och oliver! Jag undrar om det är fri mängd där eller inte. En dag var ena killen jättelös i magen och man såg att han ätit det tom när man torkade honom hmmmmmm.

• Tvillingmamma2007

Tilläggas att killarna inte har några allergier men ändå som sagt brukar kunna reagera på maten på förskolan.

Svar på tråden Allergitråden