• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Piggley Wink

Det får bli till helgen då, om jag sätter på det fre em så borde jag väl kunna kolla reaktionen på sönd kväll eller månd morgon? Då behöver ju inte förskolan fundera å vad jag håller på med

H juni 07, syskon november 10
  • Tibell

Nu har vi varit iväg och pricktestat stora tösen eftersom hon haft rinnsnuva hela sommaren samt jobbigt med sin astma, Det visade positivt på både björkpollen och gräspollen!
    Sen tog även sambon med sig alla papper med bilder på hur hennes mage ser ut vid provoceringar av mjölkprotien. Men nu vill läkaren att vi ska testa laktosfritt på henne för att se om det är det eller mjölkprotein. Vi känner oss helt säkra på att det är mjölkprotein eftersom hon reagerade även när vi testade laktosfritt en middag men men ..vi får göra som läkaren säger och ge det någon dag! Sen ska jag baskemej ha ett intyg med mig därifrån!!

• Eligrabbarna

Älsklingen: idioter!!! Varför kan de inte bara tro en så man slipper plåga barnen!!! Lycka till

• Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-08-23 12:57:10 följande:
    Älsklingen: idioter!!! Varför kan de inte bara tro en så man slipper plåga barnen!!! Lycka till
    Fråga mig inte. Men får hon reaktioner på första målet med laktosfritt så slutar vi! Kommer inte plåga henne i onödan!!
  • Piggley Wink

Eligrabbarna: Håller helt med, här säger de bara att det inte är nåt problem eftersom H växer som hon ska. Att hon har ont i magen och diarré varje/varannan vecka efter nåt hon äter på förskolan spelar ingen roll!

• Eligrabbarna

Visst blir man ledsen när de inte tror på en som förälder. jag glömmer aldrig läkarens min och ord när han sa att det minsann inte var nåt fel på min son...hans mage var som en ballong, förstoppad, var JÄMT missnöjd, jag bar runt på honom jämt fast han var 15 månader, sov urkasst och hade eksem i ansiktet...men nä  nåt fel vad det ju inte på honom, bara en nojig mamma eller?!??!

• Piggley Wink

Nojig mamma är precis vad de får mig att känna mig som Som tur är så är förskolepersonalen på min sida, snart ber jag om ett intyg från dem att ge till läkaren att det FINNS ett problem

• ViFrånLandet

Måste skriva av mig lite...

Ringde barnmottagningen idag i ett annat ärende och passade på att fråga om sonens allergitest kommit tillbaka, vilket det hade. Det visade sig att de bara testat fem födoämnen! Förvånad Blir så jäkla förbannad, läkaren sa att de skulle kolla det han reagerat på hittills (= 7 ämnen) samt några extra men tydligen ångrade hon sig när hos skrev remissen... Vilket fall visade samtliga negativt (ägg, mjölk, fisk, vetemjöl.. Sköterskorna visste inte vilket det femte ämnet var, det stod inte i journalen!?!) Jag ifrågasatte hur det inte kunde visa pos på ägg då det gav utslag på pricktestet för någon månad sedan. Fick till svar att det inte alls visat positivt... Jag fattar ingenting, han fick ju en "bulle" och de sa att vi skulle utesluta ägg? Gah, jag blir knäpp! Börjar banne mig tro att jag hittar på, det tycks ju alla andra tro att jag gör Rynkar på näsan Tack och lov har sambon vart hemma hela sommaren och sett med egna ögon hur dålig sonen blir av vissa grejer, så för honom behöver jag inte bevisa något iaf... De skulle lägga in en notis till läkaren att hon skulle ringa mig, får väl se när det blir...

Även om ovanstående känns som ett stort bakslag känns det ändå ganska bra just nu. Sonen har idag, för första gången på ca två veckor, bajsat alldeles perfekt koncistens och färg - tänk att man kan bli så glad för lite bajs Flört 

Gjorde kokta köttbullar igår och han blev överlycklig över att få plocka själv och han åt upp allt utan problem! Melon har vi också testat, även det en hit. Redde nutran till tjockare konc igår kväll men det är svårt att utvärdera om det gjorde någon skillnad än, han vaknade visserligen bara två gånger inatt men jag törs inte ropa hej än, får väl se hur det fortsätter...

Sådär, nu känns det lite bättre.. Ibland behöver man verkligen häva ur sig allt till människor som faktiskt förstår vad man går igenom..

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-08-23 11:59:00 följande:
    Nu har vi varit iväg och pricktestat stora tösen eftersom hon haft rinnsnuva hela sommaren samt jobbigt med sin astma, Det visade positivt på både björkpollen och gräspollen!
    Sen tog även sambon med sig alla papper med bilder på hur hennes mage ser ut vid provoceringar av mjölkprotien. Men nu vill läkaren att vi ska testa laktosfritt på henne för att se om det är det eller mjölkprotein. Vi känner oss helt säkra på att det är mjölkprotein eftersom hon reagerade även när vi testade laktosfritt en middag men men ..vi får göra som läkaren säger och ge det någon dag! Sen ska jag baskemej ha ett intyg med mig därifrån!!
    Skönt att ni fått veta vad som varit problemet hela sommaren, även om det såklart inte är så roligt med allergier.. Men nu kanske hon i alla fall kan få mediciner som hjälper?

Den där sjukvården, ska man skratta eller gråta? Verkar ju helt idiotiskt att behöva plåga dottern i onödan! Hoppas det räcker med en kort provocering i alla fall så hon kan få intyg sen!
  • 2små2stora

Johanna fick i sig skummjölkspulver i lördags och hon är fortfarande kass i magen Hoppas att det vänder snart.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
Svar på tråden Allergitråden