• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten
    Tibell skrev 2010-08-25 07:35:59 följande:
    Gud vad jag är trött just nu *gäsp*
    Stora dottern fick 1 msk laktosfri mjölk i sin vällingflaska igår kväll och har varit vaken i 3 timmar i natt! Hon sa inte att hon hade ont i magen men den var bra svullen så det måste hon ha haft!
    Var ju meningen att vi bara skulle ha 1 kryddmått i men gubben hade inte fattat mina direktiv och fixade iordning flaskan under tiden jag nattade den lilla tösen. Och när jag sedan gav henne den tänkte jag inte på att fråga om det bara var det i. men men ..gjort är gjort!
    Nu vet vi iallafall att det är mjölkproteinet det handlar om och inte laktosen!
    Men frågan är om vi kan sluta provocera nu. Läkaren ville att vi skulle ge det 2 veckor men så här tänker inte jag ha det så länge. Finns ju inga möjligheter att sitta uppe hela nätterna ( hon vaknar alltid på natten i flera timmar när hon fått mjölk i sig )
    Vi borde väl kunna avbryta provoceringen ?!
    Jag hade avbrutit men en del läkare tycker att man ska provocera två gånger så man vet med säkerhet att det inte var en slump den första gången.  Men jag hade avbrutit nu och väntat tills hon mår bra igen.

Siri fortsätter att klara små mängder med mjölk och ägg. Ffa i mat. Hon dricker inte aren mjölk eller äter ägg. När kan man vara säker på att hon tål det? När ska man informera dagis? Om vi säger att hon tål mjölk blir hon tvungen att dricka det där då? Hon tycker att det är riktigt äckligt. Vi ska till läkaren i om två veckor och jag tänkte vänta tills efter det besöket med att informera dagis, är det fel?
  • Tibell

Nu har jag pratat med hennes UNDERBARA läkare! Han var inte ett dugg tveksam och satte diagnosen mjölkproteinallergi utan att sucka. Så nu ska han skicka hem ett intyg och även recept på något som började på P..Ingen aning om vad det var men han sa att det var bra rent näringsmässigt för hennes del!
    Sen ska vi få tid till en dietist !
    Han ville även kolla igenom lilla dotterns journal ( går inte på samma sjukhus ). Så förhoppningsvis tar han sig an henne också. Han är inte som alla andra läkare och måste inte ha ett positivt provsvar utan går på provoceringar. Jag är SÅÅÅÅÅÅ glad!

• Piggley Wink

Åh vad skönt älsklingen! Och att han dessutom bryr sig om lillasyster, vore ju skönt att få diagnos där också!

Min lilla H reagerade i måndags igen på förskolan, då fick de potatismos och korv till lunch. Funderar på om det är nåt i korven som spökar... I köttfärssoppan hon reagerade på var det ingen soja, ingen sojaprotein/lecitin och ingen lecitin (E322), så där föll väl teorin om soja antar jag? Eller finns det fler saker soja kan gömma sig bakom?

H juni 07, syskon november 10
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-08-25 09:31:33 följande:
    Jag hade avbrutit men en del läkare tycker att man ska provocera två gånger så man vet med säkerhet att det inte var en slump den första gången.  Men jag hade avbrutit nu och väntat tills hon mår bra igen.

Siri fortsätter att klara små mängder med mjölk och ägg. Ffa i mat. Hon dricker inte aren mjölk eller äter ägg. När kan man vara säker på att hon tål det? När ska man informera dagis? Om vi säger att hon tål mjölk blir hon tvungen att dricka det där då? Hon tycker att det är riktigt äckligt. Vi ska till läkaren i om två veckor och jag tänkte vänta tills efter det besöket med att informera dagis, är det fel?
    Här har vi ändrat på dagis när hon har visat att hon klarar obegränsade mängder hemma.
    Det tycker dagis med - att är det bara begränsade mängder man klarar av något så ges det hemma, så behöver man inte hålla på och hålla koll på att nu har hon fått det på dagis - går det att ge hemma eller blir det för mycket då etc, utan allt som är begränsat äts enbart hemma.

Sen blir det ju lite skillnad när det handlar om mjölk och ägg som är stora livsmedel, men det tycker jag att det bör gå att föra en dialog med dagis. Att få barn att vänja sig vid att dricka och tycka om mjölk kan ju vara lite knepigt efter flera år - just pga smaken. Men jag skulle vilja säga att när hon klarar obegränsat med mjölk och ägg i lagad mat hemma så borde hon kunna äta mat som innehåller mjölk och ägg även på dagis, men att hon kan erbjudas annat att dricka eftersom det är lite speciellt att lära sig tycka om mjölk om man aldrig tidigare druckit det som dryck.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • JPL
    Blå Flygare skrev 2010-08-23 21:37:16 följande:
    eftersom det är lite blaskigare tar jag ofta lite mindre, ffa i pannkakor märker jag att det behövs.

boveteflingor är ganska likt havregryn.
    Det beror på vad jag ska göra. Ofta tar jag en skvätt kokosmjölk i för att tjockheten och fetthalten. Ibland är det bättre att göra något helt annat som tex varm choklad och oboy då vi använder Rapsys chokladmix istället.

Istället för havregryn använder jag oftast hirsflingor. Eller bovete som Blå Myran. Båda har högt näringsinnehåll.  Ibland använder jag riven kokos tex chokladbullar.
  • Tvillingmamma2007

På vårt dagis så är ett barn allergiskt mot ägg och därmed så lagar de inget med ägg öht...är det vanligt förresten att man gör så? Inte för att mina barn behöver äta ägg på dagis precis men det låter på er som om det bara är era barn som inte får ägg på dagis då om de inte tål det.

• Snutten
    Miralicia skrev 2010-08-25 09:51:15 följande:
    Här har vi ändrat på dagis när hon har visat att hon klarar obegränsade mängder hemma.
    Det tycker dagis med - att är det bara begränsade mängder man klarar av något så ges det hemma, så behöver man inte hålla på och hålla koll på att nu har hon fått det på dagis - går det att ge hemma eller blir det för mycket då etc, utan allt som är begränsat äts enbart hemma.

Sen blir det ju lite skillnad när det handlar om mjölk och ägg som är stora livsmedel, men det tycker jag att det bör gå att föra en dialog med dagis. Att få barn att vänja sig vid att dricka och tycka om mjölk kan ju vara lite knepigt efter flera år - just pga smaken. Men jag skulle vilja säga att när hon klarar obegränsat med mjölk och ägg i lagad mat hemma så borde hon kunna äta mat som innehåller mjölk och ägg även på dagis, men att hon kan erbjudas annat att dricka eftersom det är lite speciellt att lära sig tycka om mjölk om man aldrig tidigare druckit det som dryck.
    Jag resonerar som du. Vi väntar nog lite till med att informera dagis om läget. Jag vill vara helt säker på att det funkar med maten under en lite längre tid.
  • Snutten
    Tvillingmamma2007 skrev 2010-08-25 10:09:22 följande:

På vårt dagis så är ett barn allergiskt mot ägg och därmed så lagar de inget med ägg öht...är det vanligt förresten att man gör så? Inte för att mina barn behöver äta ägg på dagis precis men det låter på er som om det bara är era barn som inte får ägg på dagis då om de inte tål det.

Det beror på hur allergiskt barnet är, en del kan reagera luftburet. På vårt dagis serverar de inte ägg som pålägg tex eftersom det blir så smuligt på golvet och Siri har reagerat på det tidigare. Och som du säger det är ju inte så viktigt att barnen får i sig ägg på dagis.
  • Miralicia
    Piggley Wink skrev 2010-08-25 09:48:33 följande:
    Åh vad skönt älsklingen! Och att han dessutom bryr sig om lillasyster, vore ju skönt att få diagnos där också!

Min lilla H reagerade i måndags igen på förskolan, då fick de potatismos och korv till lunch. Funderar på om det är nåt i korven som spökar... I köttfärssoppan hon reagerade på var det ingen soja, ingen sojaprotein/lecitin och ingen lecitin (E322), så där föll väl teorin om soja antar jag? Eller finns det fler saker soja kan gömma sig bakom?
    Jag skulle vilja ha en fullständig innehållsförteckning för alla de ingredienser som ingår, inte bara buljong och märke och vad den ska vara utan, utan detaljerad innehållsförteckning på alla delingredienser. Utan tillgång till det går det knappast att komma vidare i vad det skulle kunna bero på.
    Även märke/tillverkare så att man själv kan kolla upp med tillverkaren vad det tex är för olika kryddor som döljer sig under beteckningen "kryddor" i olika produkter.

(Lite OT, men appropå kryddor, potatismos & korv så kom jag att tänka på en liten anekdot som en föreläsare jag hade i våras berättade - att han hade haft en patient som kräktes så fort han åt potatismos och som han hade kliat sig i skallen mycket över eftersom han kunde äta kokt potatis utan problem, men kräktes av potatrismos. Och efter lite luskande och testande så visade det sig att det var muskot som orsakade de besvären, muskot deklareras ju ganska sällan separat utan finns ofta under beteckningen kryddor tex i korv, potatismos, leverpastej etc)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Allergitråden