• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Piggley Wink

Miralicia: Tack för tankar! Jag fick i förmiddags telnr till den som är ansvariga för specialmaten i köket. Täänkte dock ringa efter lunch, då de förmodligen har mest att göra på förmiddagen och runt lunchtid... Hon skulle tydligen kunna svara på innehållet i buljongen, korven mm.

H juni 07, syskon november 10
  • Piggley Wink

Fick innehållsförteckning för buljongen nu: Salt, Maltdeoxin (heter det så?), Vegetabiliskt fett, Köttextrakt, färgämne (brunt socker), lök, jästextrakt, modifierad stärkelse.

I tomatpurén var det bara tomat och i chilisåsen är det tomat, socker , vinäger, salt, vitlök, lök. Alltså inget hon inte tål hemma...

Vad är maltdeoxin, hur stavas det, hittade inget intressant när jag googlade
     Jästextrakt? modifierad stärkelse?

• Piggley Wink

Läste om maltodextrin på wikipedia:

Maltodextrin är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är ett samlingsnamn för polymerer av glukosenheter och är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans.

Maltodextrin används främst som fyllnadsmedel i sötningsmedel.

Många sportdrycker på marknaden är baserade på maltodextrin eftersom det tas upp snabbt i kroppen.

Där står att det ofta finns i sötningemedel, bla Aspartam. Jag blir dålig i magen av drycker med aspartam, kan det vara maltodextrinet som spökar?

• Eligrabbarna

älsklingen: åh vad skönt, äntligen!!! hur fick ni tag i den läkaren??? Underbart om han tar sig an lillasyster också!!! Kram

• Eligrabbarna

NÅgon som vet om ikea har sin allergiguide på nätet någonstans?

Det har ju blivit så billigt på IKEA nu så vi har varit där typ 1 gång i veckan nästan och ätit lunch. vi har köpt köttbullar i tro'n om att det inte var något vete i det. Kan för mitt liv inte förstå varför det ska vara vete i köttbullar, men sen i går fick jag för mig att titta i allergiguiden o då stod det att köttbullarna innehöll gluten!! Skulle vilja veta exakt vad det är i, men innehåller det gluten så borde det vara vete i eller hur??

Kanske edt som förklarar att han inte blir helt bra i magen hmm...

• Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-08-25 13:39:16 följande:

Det har ju blivit så billigt på IKEA nu så vi har varit där typ 1 gång i veckan nästan och ätit lunch. vi har köpt köttbullar i tro'n om att det inte var något vete i det. Kan för mitt liv inte förstå varför det ska vara vete i köttbullar, men sen i går fick jag för mig att titta i allergiguiden o då stod det att köttbullarna innehöll gluten!! Skulle vilja veta exakt vad det är i, men innehåller det gluten så borde det vara vete i eller hur??

Oj vad tokigt..varför ha vete i köttbullarna !?
    Kan du inte ringa till ikea och fråga ?!
    Har han fått sina röda kinder med då eller är det bara magen som krånglar ?!

Läkaren är samma läkare hon har för sin astma. Vi hade ingen aning om att de även utredde allergier där. Men nu håller vi tummarna att de tar sig an lillasyster med. Kanske till och med kan skriva remiss till lapptest * hoppas och drömmer lite *
  • Miralicia
    Eligrabbarna skrev 2010-08-25 13:39:16 följande:

det är inte helt ovanligt att det ingår ströbröd i köttbullar
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia

Jag har varit och flörtat med gubbesn som har en lite mindre hälsokostaffär i centrala stan. När jag gick förbi idag fick jag en idé om att höra efter om han skulle kunna tänka sig att försöka ta hem en burk med Ekomil's pulver-mandelmjölk eftersom jag var nyfiken att testa den. Och det var inga problem, han skulle försöka se om det gick att få med den när han gjorde nästa beställning om en vecka, och ringa och meddela mig hur det gick.  Solig

Ska bli spännande att testa den. Hör av mig hur det går med att få testa och även recension

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Cs mamma

IKEA har ett par köttbullar som är gluten/vete, soja, ägg, mjölk och lite annat fria men dom måste man säga till om man vill ha och det tar ca 10min att tillaga. Dom är särnärmärkta och allt =)

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
Svar på tråden Allergitråden