• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    ViFrånLandet skrev 2010-08-23 14:12:38 följande:
    Skönt att ni fått veta vad som varit problemet hela sommaren, även om det såklart inte är så roligt med allergier.. Men nu kanske hon i alla fall kan få mediciner som hjälper?

Den där sjukvården, ska man skratta eller gråta? Verkar ju helt idiotiskt att behöva plåga dottern i onödan! Hoppas det räcker med en kort provocering i alla fall så hon kan få intyg sen!
    Just nu kommer hon inte få några mediciner för sin gräs och björkpollen allergi eftersom den säsongen snart är slut sa läkaren. Frågan är bara hur länge till hon ska behöva snora ?! Så fort vi går ut står det 11 under näsan på henne =(

Vad jobbigt ni har det med läkaren. Vi har ju samma problem med läkaren till lilla tösen. Men vi har nu bestämt att krånglar hon mer kommer vi vända oss till samma läkare och sjukhus som stora dottern går till..de verkar mycket bättre. De kanske inte är lika " testsvars" krävande som denna läkaren är. Hon verkar inte ha förstått att man kan ha allergier utan att det syns på tester!

3Busfrön : Stackarn =( Stora tösen fick ju i sig skummjölk i onsdags förra veckan och har fortfarande problem med förstoppning! Hoppas den ger med sig snart!!
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-08-23 16:16:13 följande:
    Just nu kommer hon inte få några mediciner för sin gräs och björkpollen allergi eftersom den säsongen snart är slut sa läkaren. Frågan är bara hur länge till hon ska behöva snora ?! Så fort vi går ut står det 11 under näsan på henne =(

Vad jobbigt ni har det med läkaren. Vi har ju samma problem med läkaren till lilla tösen. Men vi har nu bestämt att krånglar hon mer kommer vi vända oss till samma läkare och sjukhus som stora dottern går till..de verkar mycket bättre. De kanske inte är lika " testsvars" krävande som denna läkaren är. Hon verkar inte ha förstått att man kan ha allergier utan att det syns på tester!

3Busfrön : Stackarn =( Stora tösen fick ju i sig skummjölk i onsdags förra veckan och har fortfarande problem med förstoppning! Hoppas den ger med sig snart!!
    Här är det inte förstoppning denna gång utan tvärt om och det luktar skunk om det. 

har upptäckt att om hon får i sig laktosfri mjölk så blir hon förstoppad och med laktos så blir det löst. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Piggley Wink

Nu har jag äntligen fått fram innehållsförteckningen från köttfärssoppan. nån som kan tipsa om vad hon reagerat på? Hon tål som sagt inte fullkorn, men det är det enda jag är säker på.

Blandfärs
    Hackad rå lök
    Skalad morot
    Krossade tomater
    Chilisås
    Tomatpuré
    Köttbuljong Saltred. Torrv.
    Vatten
    Minutpotatis

Vad är minutpotatis? Alla de andra sakerna funkar hemma, menchilisås och tomatpuré kan ju iofs vara smaksatt eller utblandad med nåt. Köttbuljongen vet man ju inte heller riktigt vad den innehåller...

H juni 07, syskon november 10
  • Piggley Wink

Dessutom står det att soppan är fri från detta:
    Gluten, Laktos, Mjölkprotein, Ägg, Nötter, Fisk, Skaldjur, Fågel, Citrus, Röda bär, Baljväxter, Selleri, Paprika, Paprika röd, Tomat rå, Sojalecitin, Soja, Morot rå, Lecitin (E322), Sesam, Ananas, Spjaprot./lecitin, Fullkornsprod, Äpple, Äpple rå, Kiwi, Vitlök, Mandel, Jordnötter, Stenfrukter, Ärtor, Päron, Lingon, Palsternacka, Vallmo.

Undrar om det sista är en lista på vad barn i området är allergiska mot, så att det automatiskt markeras vad någon inte tål? Det verkar ju vara en skum lista annars tycker jag, men ni proffs kanske tycker annorlunda?

H juni 07, syskon november 10
  • 2små2stora
    Piggley Wink skrev 2010-08-23 16:21:51 följande:
    Nu har jag äntligen fått fram innehållsförteckningen från köttfärssoppan. nån som kan tipsa om vad hon reagerat på? Hon tål som sagt inte fullkorn, men det är det enda jag är säker på.

Blandfärs
    Hackad rå lök
    Skalad morot
    Krossade tomater
    Chilisås
    Tomatpuré
    Köttbuljong Saltred. Torrv.
    Vatten
    Minutpotatis

Vad är minutpotatis? Alla de andra sakerna funkar hemma, menchilisås och tomatpuré kan ju iofs vara smaksatt eller utblandad med nåt. Köttbuljongen vet man ju inte heller riktigt vad den innehåller...
    Minutpotatis skulle jag tro är Felix tärnade förvälda potatis. 

Gissar att de gör en soppa som alla kan äta, och står det på vad den inte innehåller.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Tibell

Någon som vet om björkpollen allergi och gräsallergi hos barn är något som växer bort ?!

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-23 17:44:59 följande:
    Någon som vet om björkpollen allergi och gräsallergi hos barn är något som växer bort ?!
    jag är/var björkpollen allergisk. fick det som barn (i tonåren) men jag känner inte av det längre...
  • Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-08-23 18:00:07 följande:
    jag är/var björkpollen allergisk. fick det som barn (i tonåren) men jag känner inte av det längre...
    Vad skönt =) då hoppas jag att det växer bort och att den inte blir värre än vad vi haft i sommar ! Finns ju vissa som knappt kan vara ute ! Hon har ju haft det väldigt mildt ändå med rinnsnuva och problem med astman bara!
    Vet nån vad hon kommer få för slags medicin nästa vår ?!
    Och ni som har dessa allergier äter era medicin i dagsläget ?!
    Läkaren ville ju inte skriva ut något nu eftersom säsongen är över men hon har ju fortfarande rinnsnuva! Men det kanske går över snart?
  • Molina

Ni med barn som har mjölkallergi ger ni saker som det står kan finnas spår av mjölk? vad innebär en sån text. Och i en choklad jag hittat en mörk från premium står det just så, vågar man ge? Borde väl göras i samma maskin som övrig choklad. Min tjej har fått av misstag några få gånger när den texten finns och vi har inte märkt att hon reagerat då, men just choklad kan det ju finnas mer än bara lite spår.

• Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-08-23 18:22:39 följande:
    Vad skönt =) då hoppas jag att det växer bort och att den inte blir värre än vad vi haft i sommar ! Finns ju vissa som knappt kan vara ute ! Hon har ju haft det väldigt mildt ändå med rinnsnuva och problem med astman bara!
    Vet nån vad hon kommer få för slags medicin nästa vår ?!
    Och ni som har dessa allergier äter era medicin i dagsläget ?!
    Läkaren ville ju inte skriva ut något nu eftersom säsongen är över men hon har ju fortfarande rinnsnuva! Men det kanske går över snart?
    Säsongen för gräs är INTE över. Både jag (måttligt allergisk) och dottern (mycket allergisk) måste ffa ta tabletter. Så sent som förra veckan klibbade ögonen igen på S så hon inte kunde öppna dem, nått som inte hänt på flera veckor. *Suck*

S tar aerius (stavning?), lomudal ögondroppar och nasonex nässpray (kortison). Förra året fick hon annan nässpray som skulle tas fyra ggr/dag, men den funkade sämre så vi fick bytt. Denna funkar något bättre och tas en gång om dagen. Ögondropparna är vi inte nöjda med, men har inte hört om det finns andra. Sen ger vi nazaleeze (stavning?) som är ett cellulosapulver som lägger sig som en hinna i näsan så mindre pollen tas upp. Den köper man receptfritt på apotek eller hälsokost så den kan ni ju faktisk testa. Den hjälper mer än man skulle kunna gissa.
Svar på tråden Allergitråden