• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    Blå Flygare skrev 2010-08-23 20:27:04 följande:
    Säsongen för gräs är INTE över. Både jag (måttligt allergisk) och dottern (mycket allergisk) måste ffa ta tabletter. Så sent som förra veckan klibbade ögonen igen på S så hon inte kunde öppna dem, nått som inte hänt på flera veckor. *Suck*

S tar aerius (stavning?), lomudal ögondroppar och nasonex nässpray (kortison). Förra året fick hon annan nässpray som skulle tas fyra ggr/dag, men den funkade sämre så vi fick bytt. Denna funkar något bättre och tas en gång om dagen. Ögondropparna är vi inte nöjda med, men har inte hört om det finns andra. Sen ger vi nazaleeze (stavning?) som är ett cellulosapulver som lägger sig som en hinna i näsan så mindre pollen tas upp. Den köper man receptfritt på apotek eller hälsokost så den kan ni ju faktisk testa. Den hjälper mer än man skulle kunna gissa.
    Okej. Ja då var det väl kanske inte så konstigt att det fortfarande står 11 under näsan på henne så fort hon sticker ut huvudet utanför dörren!
    Jag har ju med gräsallergi ( måttligt ) och fick utslag senast i lördags pga av gräs så jag får nog hålla med om att säsongen inte är över!
    Då ska jag handla det snarast. Kanske hjälper en del så dagis slipper torka hennes näsa stup i kvarten!
  • ViFrånLandet

Går det att byta ut mjölk/sojadryck/havredryck mot risdryck rakt av i recept? Eller måste något tillsättas..? Tänkte inte på näringsinnehållet utan snarare på smak och ev koncistens (risdryck är ju väldigt blaskigt)

• Blå Flygare
    ViFrånLandet skrev 2010-08-23 21:16:58 följande:
    Går det att byta ut mjölk/sojadryck/havredryck mot risdryck rakt av i recept? Eller måste något tillsättas..? Tänkte inte på näringsinnehållet utan snarare på smak och ev koncistens (risdryck är ju väldigt blaskigt)
    eftersom det är lite blaskigare tar jag ofta lite mindre, ffa i pannkakor märker jag att det behövs.

boveteflingor är ganska likt havregryn.
  • ViFrånLandet
    Blå Flygare skrev 2010-08-23 21:37:16 följande:
    eftersom det är lite blaskigare tar jag ofta lite mindre, ffa i pannkakor märker jag att det behövs.

boveteflingor är ganska likt havregryn.
    Tack, då ska jag testa diverse recept framöver! Glad
  • Tibell

Nu måste jag ställa lite frågor till er kunniga!
    Läkaren vill ju att vi ska börja testa lite laktosprodukter på stora tösen men jag är inte riktigt säker på att jag vet vad det innebär ?! Är det i princip samma som mjölkproteinallergi bara att man byter ut alla mjölkprodukter mot laktosfria då ?! Och hur funkar det med mjölk i mat ?!
    Kan barn med laktosintollerans tex äta fiskbullar ?! Det är ju skummjölkspulver i det. Det var nämligen det hon reagerade på i Onsdags och som hon fortfarande är förstoppad av!!

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-24 07:14:03 följande:
    Läkaren vill ju att vi ska börja testa lite laktosprodukter på stora tösen men jag är inte riktigt säker på att jag vet vad det innebär ?! Är det i princip samma som mjölkproteinallergi bara att man byter ut alla mjölkprodukter mot laktosfria då ?! Och hur funkar det med mjölk i mat ?!
    Kan barn med laktosintollerans tex äta fiskbullar ?! Det är ju skummjölkspulver i det. Det var nämligen det hon reagerade på i Onsdags och som hon fortfarande är förstoppad av!!
    ja du byter ut ALL mat mot de laktosfria alternativen som finns i affären, skummjölkspulver är torkad mjölk (om jag inte är helt ute och seglar) och då innehåller det ju laktos så det bör hon ju inte heller äta!

Klart man kan bli förstoppad av laktosintolerans (finns ju massa varianter) men det är ju inte det vanligaste direkt, vanligare vid mjölkproteinallergi i alla fall... ge henne LITE laktosfri mjölk bara till att börja med, alltså ge henne SMÅ mängder så ni inte kör på med en tallrik yoghurt eller nåt reagerar hon så sluta med en gång för ni vet ju hur hon reagerat förut
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-08-24 07:14:03 följande:
    Börja med ett kryddmått och öka sakta om ni inte ser reaktion.

Det är lika mycket mjölkprotein i laktosfria produktr som i vanliga, det är endast laktosen som är borttagen.
  • Tibell

Gud vad jag är trött just nu *gäsp*
    Stora dottern fick 1 msk laktosfri mjölk i sin vällingflaska igår kväll och har varit vaken i 3 timmar i natt! Hon sa inte att hon hade ont i magen men den var bra svullen så det måste hon ha haft!
    Var ju meningen att vi bara skulle ha 1 kryddmått i men gubben hade inte fattat mina direktiv och fixade iordning flaskan under tiden jag nattade den lilla tösen. Och när jag sedan gav henne den tänkte jag inte på att fråga om det bara var det i. men men ..gjort är gjort!
    Nu vet vi iallafall att det är mjölkproteinet det handlar om och inte laktosen!
    Men frågan är om vi kan sluta provocera nu. Läkaren ville att vi skulle ge det 2 veckor men så här tänker inte jag ha det så länge. Finns ju inga möjligheter att sitta uppe hela nätterna ( hon vaknar alltid på natten i flera timmar när hon fått mjölk i sig )
    Vi borde väl kunna avbryta provoceringen ?!

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-08-25 07:35:59 följande:
    Gud vad jag är trött just nu *gäsp*
    Stora dottern fick 1 msk laktosfri mjölk i sin vällingflaska igår kväll och har varit vaken i 3 timmar i natt! Hon sa inte att hon hade ont i magen men den var bra svullen så det måste hon ha haft!
    Var ju meningen att vi bara skulle ha 1 kryddmått i men gubben hade inte fattat mina direktiv och fixade iordning flaskan under tiden jag nattade den lilla tösen. Och när jag sedan gav henne den tänkte jag inte på att fråga om det bara var det i. men men ..gjort är gjort!
    Nu vet vi iallafall att det är mjölkproteinet det handlar om och inte laktosen!
    Men frågan är om vi kan sluta provocera nu. Läkaren ville att vi skulle ge det 2 veckor men så här tänker inte jag ha det så länge. Finns ju inga möjligheter att sitta uppe hela nätterna ( hon vaknar alltid på natten i flera timmar när hon fått mjölk i sig )
    Vi borde väl kunna avbryta provoceringen ?!
    Nu är ju inte jag någon läkare men jag skulle ha avbrutit! Speciellt med tanke på att ni provocerat förut och vet hur hon blir... Eftersom ni anser er veta säkert att det är proteinet och inte laktosen så behövs väl ingen ytterligare "bevisnining" kan jag tycka! När vi provocerade sonen med mjölk sa vår dåvarande läkare att vi bara behövde testa tills dess vi var säkra och inte plåga honom i onödan... Skönt att ni vet med säkerhet nu och slipper fundera mera i alla fall!
Svar på tråden Allergitråden