• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Piggley Wink

Miralicia: Tack för svar, hon får redan fullkornsfritt på förskolan (det gick inte att lösa utan läkarintyg , men det har jag sedan ett år), och vanliga hela morötter (okokta, hela) reagerar hon inte på hemma. Däremot tar jag genast till mig info om soja/bajlväxter! Ärtor äter vi sällan hemma, hon verkar tåla gröna ärtor bra för det gillar hon på förskolan och reagerar inte på, men det finns ju annat. Hon reagerar på flera soppor på förskolan, som det INTE är fibrer/fullkorn i (ex köttfärssoppa med potatis i). Jag har bett att få innehållsöfrteckning på några olika rätter hon reagerar på men det går trögt, kanske måste visa mig personligen i centralköket där de lagar maten för att få det

H juni 07, syskon november 10
  • Miralicia
    Piggley Wink skrev 2010-08-23 09:51:13 följande:
    Miralicia: Tack för svar, hon får redan fullkornsfritt på förskolan (det gick inte att lösa utan läkarintyg , men det har jag sedan ett år), och vanliga hela morötter (okokta, hela) reagerar hon inte på hemma. Däremot tar jag genast till mig info om soja/bajlväxter! Ärtor äter vi sällan hemma, hon verkar tåla gröna ärtor bra för det gillar hon på förskolan och reagerar inte på, men det finns ju annat. Hon reagerar på flera soppor på förskolan, som det INTE är fibrer/fullkorn i (ex köttfärssoppa med potatis i). Jag har bett att få innehållsöfrteckning på några olika rätter hon reagerar på men det går trögt, kanske måste visa mig personligen i centralköket där de lagar maten för att få det
    Det är lite skillnad på olika baljväxter och i vilken form de är och hur pass "lätt" man reagerar på dem och proteininnehåll.
    Gröna ärtor från frysdisken tolereras oftast lättare/bättre än tex produkter som är berikade med ärtmjöl även om man kan tycka att det är samma sak. De ärtor som man skördar och fryser skördas i ett mycket tidigare mognadsstadie än de ärtor som sedan torkas och mals till mjöl, och det är på slutet av mognaden som den största delen av proteinet i dem byggs upp. Så torkade ärtor innehåller större mängd protein än färska (frysta) gröna ärtor (typ 4 ggr mer) och det är torkade ärtor som man sedan maler/finfördelar till mjöl/ärtprotein(berikning). Sen kan även formen på baljväxterna påverka hur allergena de är - är de i redan finfördelad form i form av tex mjöl så är en stor del av grovbearbetningen av dem redan gjorda så att mag-tarmkanalen inte behöver jobba så hårt för att spjälka när "grovjobbet redan är gjort" så att det kan vara lättare för det i form av mjöl att passera igenom tarmens slemhinna så att kroppen reagerar på proteinerna. Medan om det är i form av hela gröna ärtor som man äter så måste först kroppen finfördela och spjälka det till så små delar att den kan ta upp det, och det tar längre tid så att det kanske inte "hinner" finfördelas och tas upp i tillräckligt stor mängd för att kroppen ska reagera på det innan det har passerat ut i andra änden.

Sen bara för att man reagerar på soja så betyder det inte att man inte kan äta några baljväxter utan det kan variera väldigt - en del reagerar bara på en eller ett par sorter och andra på i princip allt.

Om hon reagerar mycket på i synnerhet soppor av olika slag så låter det väl inte helt otänkbart att det kan vara soja hon reagerar på eftersom det kan förekomma soja i en del buljongtärningar/-pulver, och buljong är ju något som så gott som alltid förekommer i soppa och sen i blandad utsträckning i övrig matlagning.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Piggley Wink

Det låter ju jätteintressant eftersom vi är för lata för buljongtärningar utan använder Fond istället hemma! Har funderat på just soppbaser, eftersom hon reagerar på flera olika soppor... Tack igen!

Fiins det förresten nåt sätt att testa soja"allergi" förutom att utesluta det? Att utesluta är svårt eftersom förskolan inte får ge annan mat utan läkarintyg, iofs kan jag kolla om jag kan få lämna med egen soppa de dagar det är soppa, hon älskar fisksoppa så det skulle ju vara en smidig lösning tills vidare iaf...

• Piggley Wink

Sant! Har mailat VDn för företaget som lagar maten till förskolan nu, det verkar svårt att få svar genom personalen i förskolans kök.

• Miralicia
    Piggley Wink skrev 2010-08-23 10:44:00 följande:
    Det låter ju jätteintressant eftersom vi är för lata för buljongtärningar utan använder Fond istället hemma! Har funderat på just soppbaser, eftersom hon reagerar på flera olika soppor... Tack igen!

Fiins det förresten nåt sätt att testa soja"allergi" förutom att utesluta det? Att utesluta är svårt eftersom förskolan inte får ge annan mat utan läkarintyg, iofs kan jag kolla om jag kan få lämna med egen soppa de dagar det är soppa, hon älskar fisksoppa så det skulle ju vara en smidig lösning tills vidare iaf...
    Ang test så går det att såväl ta blodprov som pricktest för att testa soja. Men som med alla sådan tester är det långt ifrån alltid som det visar även om man reagerar när man får i sig det.

Det går även att göra lapptest (patchtest) då man sätter en lapp med det misstänkta födoämnet på ryggen och att den får sitta där i 48 timmar och sen läser man av efter ytterligare 24 timmar. Tyvärr görs det inte på alla håll i landet. Men för att få en ledtråd så går det ju att göra ett eget hemgjort. Inte riktigt samma bevisvärde, men ett hum kan man få. Och samma sak där att det är inte säkert att det visar något även om man reagerar på integ. K Kavat har en beskrivning i sin blogg www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702.html
    köp sojamjöl i hälsokosthyllan i affären och blanda med vatten till en gröt som man sätter på ryggen med lite plåster.

Att testa att utesluta kan ju vara svårt om ni inte kan få med förskolan lite smidigt på det, men ni skulle kanske kunna provocera med soja när hon är hemma (tex på helgen) och bra i övrigt - tex blanda i lite sojamjöl i mat som ni annars vet är helt sojafri och se om hon reagerar på det. Eftersom hon "bara" reagerar med magont & diarré så bör det funka, men ta det lite försiktigt och ta bara lite till att börja med, typ max ett kryddmått som ni blandar ner i maten direkt på hennes tallrik.
  • Miralicia
    Tvillingmamma2007 skrev 2010-08-23 10:57:06 följande:
    här kommer ett tips på god biljong utan natriumglutamat eller andra tillsatser som är jättegod www.reneevoltaire.se/produkter/?product=83&e=... som även finns i butik ikca kvantum o citygross har jag sett. Inga baljväxter heller väl?
    Inga baljväxter heller.

Här har jag sammanställt lite andra buljonger som är utan glutamat & vanliga basallergener:
    utanallt.blogspot.com/2010/03/buljong.html
  • Piggley Wink

Tack för info, så här mycket info har jag inte fått från bvc fast jag tjatat i över ett år! Fick en rid hos en dietist för tips, men den bokade läkaren av för att H varit bra hela sommaren (vi har varit hemma i nästan tre månader) så då hade det säkert vuxit bort . Efter tre dagar på förskolan började det igen... Ska genast läsa KKs blogg!

Svar på tråden Allergitråden