• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • AAEV
    Tibell skrev 2010-09-09 20:52:09 följande:
    Okej tack !
    Stackars liten =( Hoppas ni får svar på proverna!!

Vi misstänker ju stora eftersom hon nästan alltid är precis igentäppt i näsan när hon vaknar på morgonen..sen övergår det till rinnsnuva när hon klivit upp.
    Ska be dem testa kvalster och damm nästa gång vi ska dit ( har också kvalster och dammallergi)
    Ni har inte dun i täcken/kuddar?
    För jag tål inte det och är täppt när jag vaknar om jag sovit på dun... Bara en tanke :)

Vi har också börjat förbereda dagis på att E behöver extra tillsyn. De har två barn där som inte får dricka mjölk - annars har de inga barn med allergier. Men de verkar vara seriösa och har tom pratat om att städa oftare för hennes skull och så där. Skönt!
  • Ms M
    Dalkulla74 skrev 2010-06-10 10:02:00 följande:
    Vi fick med rådet att antingen prova laktosfritt då vi ska testa mjölk igen på vår son, eller så kunde vi ta tex lite hårdost sa hon för det innehöll inte så mkt laktos.

Det var tänkt att vi skulle testa nu i vår-sommar men Martin har fått en omgång med massor av eksem helt oväntat (misstänker att han fått i sig ägg el mjölk) så nu smörjer vi och smörjer för att få bort eksemen så vi ska kunna märka någon skillnad efter testet.

På apoteket finns en ny salva för eksembehandling, utan kortson som vi testat nu några dagar och är positivt överraskad. Den heter Dexem. Värt att prova för er som vill ha alternativ till kortison (vi använder annars Locoid på eksemprickarna). Återkommer mer sen efter längre tids användning, men som sagt än så länge har vi faktiskt kunna se att eksemen minskat och blivit finare av den salvan (+ hydrocollplatta över) .
    På vilket apotek har du köpt den krämen Dexem? Kan inte hitta den här hos oss eller på internet..
  • Eligrabbarna

Nu ska vi ta bort mjölk för stora sonen igen. Känner att vi måste göra något och det är lättast att börja där och det är det som läkarna tror mest på så då är det lika bra att börja med det redan nu så har vi 1-1½ veckas försprång i alla fall. Ska kräva en utredning för att se så det inte är något annat innan man börjar rota i flera allergier.

Han har nu fått massor av laxermedel men bajsar ändå inte så idag måste vi ge lavemang igen. Äter ingen mat i stort sätt. I går åt han 2 bett på en macka, en halv korv och 2/3 pannkaka på hela dagen. Han drack ganska bra mot dagen innan, kanske 1 L totalt. Försökte få i honom russin, aprikoser, katrinplommon mm men det gick inte att få i honom. Svårt med en bestämd 4 åring! Hur gör man???

Försöker förklara det där med mjölkfritt för honom nu...men det är inte heller lätt. Han blir så ledsen att han inte får äta allt. Å andra sidan har han ratat mjölk o yoghurt själv senaste veckorna.

• Cs mamma

När det gäller fritterad mat likt pommes frittes så om man inte har ren olja utan samfritterar med tex nuggets eller ost så blir det rätt mycket av dom allergenen i oljan och frittering är juh att olja kokas in i maten så mängden allergen kan vara rätt hög.

Tänk på att både nuggets, chicken wings, ostbollar, camenbert, räkor, bläckfisk ja det finns en himla massa som fritteras på dom olika nivåerna av restaurang så bara för att man går på något dyrt så betyder inte det att dom inte samfritterar utan dom kanske fritterar med camenbertost istället för jalapenjoost

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Kavat

Eli, förutom det 3busfrön, Angel och älskling skrivit så är väl min spontana kommentar också: vad var det för godis?

Även om han i vanliga fall klarar ex. 3 godisbitar av en viss sort så är det inte säkert att han gör det när han och hans mage är påverkad. Magen tar stryk och bli kass VARJE gång den utsätts för det den inte tål. Och bara för att det man ser t.ex kinderna är ok så betyder inte det att magen är ok. Det tog 2 MÅNADER  för sonens mage att läka då han var dålig. Förmodligen går det mycket snabbare om magen är i hyffsad form, men eftersom han om och om igen utsätts för lite så får ju aldrig magen en chans att vila.
    Visst ska man ge i den nivå de klarar, men om han fortfarande får "cornflakes" från Kelloggs så är det lite lite där i och så lite lite i godisbitarna, litelite i smörbyttan som ni hade gemensamt innan, lite lite från något på dagis och så kanske lite lite i pommesen nu? ja, du fattar säkert. Vattenglaset rinner över.

I och med att han verkar vara så känslig som han är så skulle jag råda er till att hålla nolltolerans ett halvår MINST. Försöka, för han kommer säkert utsättas för en del ändå, men ni behöver ju inte medvetet spå på vattenglaset så att det rinner över.

Detta är hur jag hade valt att göra, ni tar ju era egna beslut.
    Sonens veteallergi är ju så mycket sämre skulle jag tro, än din sons, men vi har ju många andra allergier, som t.ex mjölk som vi inte håller noll noll med. Jag kan t.ex ta i en ostmacka och sen ta i sonens mat osv. Men hade vi gjort så med vete, havre eller ägg Spöke så hade det gått åt skogen!

• Eligrabbarna

tack alla för era svar.
    äntligen har jag fått med mig maken på tåget. vi ska nu köra mjölkfritt hemma även om vi och lilla sonen inte behöver det egentligen däremot kan ju mjölken vara jobbig för hans känsliga mage så det skadar ju inte. Det är också bättre för stora sonen att se att vi alla äter samma mat. Har pratat med dagis och kokerskan i dag om stora sonens mjölkproteinfria diet som han ska ha nu.

vi har också bestämt att vi ska ta bort flingorna för lilla sonen. vi ska ta bort godiset för lilla sonen, han kan få typ popcorn eller liknande i stället. Vi har bestämt att vi ska ta med mat till lilla sonen om vi t ex åker till något köpcenter eller liknande för att vara säker på att han får rätt mat.

Nu måste vi köra på ordentligt. Båda våra barn har kassa magar och det är inte acceptabelt! Vi har tyckt det varit svårt innan men nu får vi banne mig köra på ordentligt för annars kommer vi aldrig få två glada och mysiga barn!

Stora killen har fått lavemang i dag med, men  det är fortfarande massor kvar Så nu gäller det att se till att han får i sig bra saker. Jag känner mig dock lite osäker på vad vi ska undvika till lilla sonen när det gäller vete mer än de vanliga sakerna.
    Alla glukos/frukossirap? vanlig sirap? hur vet jag vad det innehåller??

vart ska jag liksom dra gränsen??

• Miralicia

Eli: vad gäller godis så finns det ju en del godis att välja på som är med majsbaserad glukossirap. Sen är det ju inte så jättesvårt att fixa lite godis själv om han vill ha något han med om stora grabben får.

Är det inte deklarerat som majsglukossirap eller majssirap etc så skulle jag vara återhållssam med det och helt undvika odeklarerad helt och hållet.

Vanlig sirap är bara socker, däremot så kan brödsirap innehålla lite spannmål eftersom det ingår malt i det

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat

EL I, här gjorde jag en jätte beställning på Goodstore, choklad, hallonstänger, hallonsnören (stängerna är bättre till barn, snörena äts i timmar.... ) , och en massa andra saker.

Vi ger grillchips, lättsaltade chips och deras hm, lättsaltade "figurer"( hm, undrar vad de heter men innehåller potatis typ fluffiga stjärnor och andra figurer) från OLW.
    Vågar inte använda Estrellas, för har hört andra som reagerat, men inte testat.

Pop Corn på biografer funkar för det mesta föresten! De har kokos som smör!

Sen har vi köpt Eco-vitals colaflaskor och gummibjörnar. De går också att köpa på webshopar, men Ica tar in det här. Så kolla med din affär om de kan ta in. (Varning för markattas colaflaskor som innehåller malt)

Marsmallows Little Beckys funkar, även Hospitality. Finns på Ica här. Coop har bara med vete-glukos i, men det går säkert att få dem att beställa in.

• Eligrabbarna

Lillkillen är ju bara 21 mån så han äter ju inte så mkt godis men det är svårt med nolltolerans när storebror får.
    Ang majsbaserad godis. Köpt sånt förut men de är så hårda så sonen har satt dem i halsen varje gång så jag vågar inte ge dem. Vi fixar det på nåt sätt för nu ska han inte få mer sånt.

Ok då struntar jag i odeklarerade saker. Vi ska som sagt ta bort havre också för att se.

I fortsättningen ska vi ta med mat till E när vi är på "utflykt" så då behöver vi inte oroa oss för sånt.

Tack!!!

Nu jäklar ska barnen må bra!!!! Orkar inte med detta längre. Gör ont att se dem lida.

• Tibell

Någon som vet om Nan1 ( mjölkersättning) innehåller sojaprotein ??

Vi har märkt att lilla dottern reagerar kraftigare på soja än på mjölk helt plötsligt. Vi fattar ingenting?!??! Bara för några månader sedan reagerade hon till och med på kontakt med mjölk men idag kan hon tex slicka på ett glas som innehållit mjölk utan att reagera kraftigt.
    Hon får inte längre dessa eksemprickar som täcker magen och rygg av mjölk utan får istället runda torra fläckar lite varstans på kroppen. Och när vi tänker tillbaka har hon alltid fått dessa fläckar i samband med mjölk men inte tänkt särskilt mycket utan bara smörjt bort fläckarna! Det var ju så hennes eksem började innan hon fick sin mjölkproteinallerdi diagnos. Hon hade överarmarna+ armbågen samt låren täckta med dessa torra röda fläckarna! 
    Däremot reagerar hon med eksem av smulor gjorda på bröd med sojasläktning!
    Vi är hur som helst överlyckliga över detta och behöver inte vara lika nojjiga när det gäller mjölk.

Sen en annan fråga. Eftersom hon reagerar på guärnkärnmjöl undrar vi om hon kanske också kommer reagera på baljväxter ??? Och kanske jordnötter ??
    Hur har det varit för era barn ?? Har de barnen som varit allergiska mot sojasläktingar också varit allergiska mot baljväxter/jordnötter!!

Svar på tråden Allergitråden