• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet

Måste höra vad ni tror om detta: Sonen fick bröd med vetestärkelse i igår och i förrgår och har inte visat några tecken på magont så vi tänkte det var lugnt... Idag är han dock riktigt hård i magen (men har fortfarande inte ont) och så har han fått små röda prickar i rumpan samt eksem/utslag i båda knävecken och är alldeles rödflammig under hakan/ner över halsen, ser ut som om han är riktigt torr men huden känns helt som vanligt. Nu innan läggdags kunde man ana lite ljusrosa prickar runt munnen också... Vad tror ni, kan det vara vetestärkelsen han reagerar på? Eller är det mer troligt att det beror på nektarinen han fick på dagis igår..? (Min sambo sa att det var okej bör tilläggas, personalen ger honom ingenting utan att fråga oss först). Klantigt att prova två nya grejer samtidigt men det råkade tyvärr bli så denna gången...

• Tibell
    ViFrånLandet skrev 2010-09-10 19:54:54 följande:
    Måste höra vad ni tror om detta: Sonen fick bröd med vetestärkelse i igår och i förrgår och har inte visat några tecken på magont så vi tänkte det var lugnt... Idag är han dock riktigt hård i magen (men har fortfarande inte ont) och så har han fått små röda prickar i rumpan samt eksem/utslag i båda knävecken och är alldeles rödflammig under hakan/ner över halsen, ser ut som om han är riktigt torr men huden känns helt som vanligt. Nu innan läggdags kunde man ana lite ljusrosa prickar runt munnen också... Vad tror ni, kan det vara vetestärkelsen han reagerar på? Eller är det mer troligt att det beror på nektarinen han fick på dagis igår..? (Min sambo sa att det var okej bör tilläggas, personalen ger honom ingenting utan att fråga oss först). Klantigt att prova två nya grejer samtidigt men det råkade tyvärr bli så denna gången...
    Tycker nästan det låter som nektarinen faktiskt!! Vår minsting reagerade också med prickar/eksem när hon fick smaka på nektarin...är ju rätt starkt när man tänker efter!!

Hur reagerar han på vete ?? Är det med eksem med ?? För isåfall kan det ju lika gärna vara vetestärkelsen.
    Riktigt svårt
    Ni får nog helt enkelt backa och testa vetestärkelse när han är prickfri och se vad som händer!!
  • Blå Flygare

Bakade detta idag för första gången - men inte sista. Inte för att S gillade det, men det gjorde jag

Frö-knäckebröd

2  dl majsmjöl
    1 dl solrosfrön
    1 dl sesamfrön (skalade)
    1/2 dl linfrön (hela)
    1/2 tsk salt
    1/2 dl rapsolja

Blanda ihop.
    Rör i 2 1/2 dl kokande vatten.
    Smeta ut tunnt på ett bakplåtspapper.
    Strö över flingsalt
    Grädda i 150 grader mitt i ugnen i ca 1 timme.

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-09-10 20:34:43 följande:
    Tycker nästan det låter som nektarinen faktiskt!! Vår minsting reagerade också med prickar/eksem när hon fick smaka på nektarin...är ju rätt starkt när man tänker efter!!

Hur reagerar han på vete ?? Är det med eksem med ?? För isåfall kan det ju lika gärna vara vetestärkelsen.
    Riktigt svårt
    Ni får nog helt enkelt backa och testa vetestärkelse när han är prickfri och se vad som händer!!
    Hoppas det är nektarin, vore skönt om han klarade av vetestärkelse!

Han har hittills reagerat kraftigare på vete för varje gång han fått det.. Sist fick han riktigt otäcka magkramper i flera timmar, efter ett eller om det var två dygn efter intag plus att han sov som en kratta. Tror han fick utslag/sår i rumpan, kanske någon prick runt munnen också, kommer inte riktigt ihåg.. Han har ju haft så himla många reaktioner på allt möjligt de senaste månaderna att jag blandar ihop dem Obestämd Han har dock aldrig fått några eksem i kvävecken förut, fast det kan ju lika gärna ha med något annat att göra, att han blivit för varm eller så, jag vet inte...

Vi får helt enkelt utesluta både nektarin och vetestärkelse tills han blivit bra igen och så prova var och en för sig...

Får se hur han sover inatt, natten till idag vaknade han runt tre och knölade sedan fram till ca 6 då det var dags att gå upp...
  • Snutten

Vi var hos Siris läkare igår för vanlig halvårskontroll. Hon äter ju lite mjölk och ägg nu och har inga större besvär av det. MEN hon har gått ner 4 hg sedan i juni och står helt still i vikt sedan i februari. Hmmm. Vi ska väga igen i december och se så att hon går upp annars får vi nog backa på mjölken igen. Suck, jag som trodde att bara för att hon inte fick några direkta symtom så var saken biff. På tisdag ska vi provocera med fisk på sjukhuset. Ska bli lite spännande att se dels om hon kommer att äta alls och dels se hur hon reagerar.

• Tibell
    lillasysteryster skrev 2010-09-11 07:14:04 följande:

älsklingen87: Äter hon ägg? Har ni ägg hemma? runda fläckar låter ju misstänkt ägg...

Nej hon äter inte ägg. Men vi har ägg hemma...
  • lemco

måste fråga någon... satt på akuten i går kväll med min min son som är 1 år o 9 mån.

han har ont i magen och diarrer sedan 1 vecka.

det enda han äter är enago, sinlacgröt...

vad för reaktioner får man om man e allergisk mot detta?

samt lite prickar i ansiktet, men värst e magen, han har så ont, men efter diareen e han relativt nöjd en stund, men sen kommer nästa diaree o då gör det jätteont igen...

han äter inget annat, kan man få hjälp akut med allergier?
    vad göra?
    tycker så synd om honom.
    vi bor i stockholm

• Dalkulla74

izzabizza: Dexem köpte jag på Apoteksgruppen i Rotebro. De flesta apotek tar annars hem om man önskar något som man vet andra apotek har men inte finns i den butiken.  Sonen hade en jättebra period nu i sommar då hans eksemprickar nästan försvann helt så dexemet har inte använts sedan då i början av juni. Men jag skulle gissa att vi testar den igen senare i höst då det är kallt och rått och hans eksem förmodlingen blir värre igen.

• Tibell

Nu kommer en knasfråga igen. Hur ofta bajsar era 3-åringar ?? Och era barn som fortfarande dricker välling 1 gång om dagen..hur ser deras mage ut ?? normal, svullen, liten ??

Svar på tråden Allergitråden