• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Och en fråga till. De barn som har gräspollenallergi här inne..är de snoriga och täppte även inomhus ? Och då framförallt precis när de vaknat ??

• Snutten
    lemco skrev 2010-09-11 07:34:51 följande:

måste fråga någon... satt på akuten i går kväll med min min son som är 1 år o 9 mån.

han har ont i magen och diarrer sedan 1 vecka.

det enda han äter är enago, sinlacgröt...

vad för reaktioner får man om man e allergisk mot detta?

samt lite prickar i ansiktet, men värst e magen, han har så ont, men efter diareen e han relativt nöjd en stund, men sen kommer nästa diaree o då gör det jätteont igen...

han äter inget annat, kan man få hjälp akut med allergier?
    vad göra?
    tycker så synd om honom.
    vi bor i stockholm

Hur kommer det sig att det enda han äter är gröt om han snart är 2 år? Har ni några konstaterade allergier? I Sinlac är det mycket sojasläktingar som kan vara allergiframkallande särskilt om man är mjölkallergiker.
  • Kavat

måste fråga någon... satt på akuten i går kväll med min min son som är 1 år o 9 mån.

samt lite prickar i ansiktet, men värst e magen, han har så ont, men efter diareen e han relativt nöjd en stund, men sen kommer nästa diaree o då gör det jätteont igen...

vad göra?
    tycker så synd om honom.
    vi bor i stockholm

Förutom snuttens svar om sojasläktingar som också är min första misstanke....
    Funderar också på om det enda han äter är enago och sinlac så låter det som att han får mycket vete och havre i sig, så även om det inte skulle vara allergier, så är det stora mängder,
    Hur mår han nu?
  • Blå Flygare

vad göra?
    tycker så synd om honom.
    vi bor i stockholm

Jag tänker att den kosten ger nog den starkaste mage ont. Gröt är nog inte det bästa att ge vid diarée.
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-09-11 05:46:05 följande:
    Vi var hos Siris läkare igår för vanlig halvårskontroll. Hon äter ju lite mjölk och ägg nu och har inga större besvär av det. MEN hon har gått ner 4 hg sedan i juni och står helt still i vikt sedan i februari. Hmmm. Vi ska väga igen i december och se så att hon går upp annars får vi nog backa på mjölken igen. Suck, jag som trodde att bara för att hon inte fick några direkta symtom så var saken biff. På tisdag ska vi provocera med fisk på sjukhuset. Ska bli lite spännande att se dels om hon kommer att äta alls och dels se hur hon reagerar.
    Vad tråkigt. Nalle
  • Eligrabbarna

Fasen vad svårt det är. Nu har lilla sonen fått utslag i ansiktet, nacken och lite på låren...
    Han hade ju feber i tisdags så det är säkert nåt virus men tanken om man har ett allergibarn är ju ändå att det kan vara en allergi eftersom han varit så grinig senaste tiden...

Stora killen har dock kommit igång med magen nu och vi kör på mjölkfritt så vi får se vad det blir för resultat av det så småningom.

• Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-09-12 10:55:00 följande:
    Fasen vad svårt det är. Nu har lilla sonen fått utslag i ansiktet, nacken och lite på låren...
    Han hade ju feber i tisdags så det är säkert nåt virus men tanken om man har ett allergibarn är ju ändå att det kan vara en allergi eftersom han varit så grinig senaste tiden...

Stora killen har dock kommit igång med magen nu och vi kör på mjölkfritt så vi får se vad det blir för resultat av det så småningom.
    Vad är det för slags utslag ?? Med ett eksembarn i garaget och så har jag själv eksem så känner man att man har liiite koll i allafall =)
    Just eksem kan ju vara pga av allergi men just prickar kan vara allt möjligt som virusprickar, tredagars feber, värmeutslag mm
    Har han ätit något nytt senaste tiden ??

Här hemma har stora dottern ÄNTLIGEN bajsat. Hon bajsade sista gången i onsdags morse och sen har det varit stopp.
    Fick aldrig något svar på mina frågor lite längre upp men jag tänkte jag skulle brainstorma lite med er

Hon får ju svullen mage titt som tätt! Vi har ju funderat på om det kanske är för att hon ibland dricker en flaska välling på morgonen och att magen svullnar för att den blir full ( ja jag vet,,lite märkligt resonemang kanske )
    Men idag har inte magen svullnat än och hon fick en flaska på morgonen.
    Ibland har vi funderat på kanske alla treåringars magar ser ut så ( har nog kvar bilder i galleriet..ser likadan ut än till och från ) Ser era barns magar ut likadan ??
    Angående förstoppningen så vet vi ju inte om det beror på att hon helt enkelt håller sig. Eller så beror det på mjölkprovoceringen för ett par veckor sedan eller att hon har fått aromat i maten ( ca 1-2 ggr i veckan) fram tills i förra veckan.
    Vad tror ni ?? Vi vet varken ut eller in längre =(
  • Tibell

glömde visst... Fram tills i förra veckan fick hon isglass (trollerimix) nästan varje dag *dåligmammastatus*

• trållmor
    Tibell skrev 2010-09-12 14:41:40 följande:
    Vad är det för slags utslag ?? Med ett eksembarn i garaget och så har jag själv eksem så känner man att man har liiite koll i allafall =)
    Just eksem kan ju vara pga av allergi men just prickar kan vara allt möjligt som virusprickar, tredagars feber, värmeutslag mm
    Har han ätit något nytt senaste tiden ??

Här hemma har stora dottern ÄNTLIGEN bajsat. Hon bajsade sista gången i onsdags morse och sen har det varit stopp.
    Fick aldrig något svar på mina frågor lite längre upp men jag tänkte jag skulle brainstorma lite med er

Hon får ju svullen mage titt som tätt! Vi har ju funderat på om det kanske är för att hon ibland dricker en flaska välling på morgonen och att magen svullnar för att den blir full ( ja jag vet,,lite märkligt resonemang kanske )
    Men idag har inte magen svullnat än och hon fick en flaska på morgonen.
    Ibland har vi funderat på kanske alla treåringars magar ser ut så ( har nog kvar bilder i galleriet..ser likadan ut än till och från ) Ser era barns magar ut likadan ??
    Angående förstoppningen så vet vi ju inte om det beror på att hon helt enkelt håller sig. Eller så beror det på mjölkprovoceringen för ett par veckor sedan eller att hon har fått aromat i maten ( ca 1-2 ggr i veckan) fram tills i förra veckan.
    Vad tror ni ?? Vi vet varken ut eller in längre =(
    Ni har inte missat fler produkter innehållande mjölk än aromat då?

Mina barn är ytterst känsliga för spår av mjölk, och eftersom dina barn också verkar känsliga så kanske det är nåt sånt som spökar?
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Tibell
    trållmor skrev 2010-09-12 15:21:15 följande:
    Ni har inte missat fler produkter innehållande mjölk än aromat då?

Mina barn är ytterst känsliga för spår av mjölk, och eftersom dina barn också verkar känsliga så kanske det är nåt sånt som spökar?
    Jag tror inte det !! Känns som att vi är super nogranna !! Men man vet ju aldrig
    Du har inte några tips på sånt som kan innehålla spår av mjölk som vi kan ha missat??
Svar på tråden Allergitråden