• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma

Väntar på Miralicias papper och har nyss börjat

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Mamsie

Hög tid för mig att ta itu med VB också... Så jag vill gärna ha kopia av någon/några, tack!
    Guuuuv... orka... jaja...

Älsklingen87,
    det är helt upp till er bedömning av om hon mår dåligt av eksemen eller inte. Max kan ju ha eksem som han inte märker av nämnvärt och som kan hållas i chack med milda salvor och då gör vi inget åt det. Men om det påverkar hans allmäntillstånd (mage, tarm, andningsvägar, humör, sömn) eller om han upplever klåda och torrhet så sanerar vi maten. 

Btw så är han förstoppad nu och vi ger en hel Forlax igen. Heja dagis? Men de säger att de håller hög hygien osv så jag vet inte vad det är som gör det...

~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • AAEV

jag vill gärna också få kika på ansökan om VB. måste ta tag i det jag med...

• Tibell
    Mamsie : Jag tänker lite som du där. Att är det "bara" eksem eller prickar får det vara..då börjar vi inte luska varför.Hon blir tex prickig runt mun/näsa och på hakan (ibland även på halsen) av lite olika frukter men det försvinner efter några timmar och hon verkar inte påverkad utav det och därför ger vi henne detta nån gång ibland
    Men när hon får diarré + 100 uppvak på natten ( som hon får av soja, sojasläktingar och baljväxter) så känns det inte värt det..läkaren får säga vad hon vill. Nu har vi dock bytt och denna kanske inte alls tycker likadant..återstår att se!!

Min man tycker vi ska ansöka om vårdbidrag. Men det känns bara onödigt..eller ??
    Lillan har ju mjölk, soja, sojasläktingar, baljväxter, vete, vetestärkelse och havre ( vad vi vet än ) och stora har mjölk, gräspollen och björkpollen + förkylningsastma.
    Stora har eventuellt sojaproteinallergi med..och kanske sojasläktingar och baljväxter ( hon åt ärtor till middagen igår och hade ont i magen igår och även idag)
    Knappt lönt eller ??
  • Cs mamma

Älsklingen: Om det är lönt med vb  beror mycket på handläggaren du får samt hur du kan tala för dig. Det är svårt att nå fram men om man gör det är det lönt besväret men det tar mycket tid och kraft att söka och jävlas samt är rätt deprimerande om du frågar mig för man får verkligen sitta och fundera och berätta allt som är fel och jobbigt med ens liv

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Cs mamma

Tack Miralisia. Nu hann jag bara skumma den men vi hade väldigt liknade siffror och priser, tror det var en sak jag hade glömt men nu minns jag inte ens vad det var. Tack iaf det hjälper när man gjort det några gånger så man inte snöar in

• Kavat
    Miralicia skrev 2010-09-16 14:51:06 följande:
    K Kavat, Angel & trållmor har fått mail nu.
    Hjärta{#emotions_dlg.flower}Solig
  • Blå Flygare

Är det någon här som har koll på allergi mot parfym? På grabbens dagis går ett barnsom får eksem av parfymerade sköljmedel, krämer etc så alla är ombeddaatt inte använda det till sina barn eftersom han även reagerar om han kramar 'parfymerade' barn och så. Vi håller oss borta från det mesta sånt så det är inte så mycketbekymmer. Men nu upptäckte jag att galltvålen innehåller eteriska oljor. Är det samma sak ur allergisynpunkt? Eteriska är naturliga ämnen men parfymer syntetiska, men det kanske ändå inte tåls? Vad kan ni annars rekommendera för fläckborttagning. Har även oxy action gel, men den innehålles massa parfym så nu stinker alla kläder parfym bara för jag tänkte vara lite duttig och få fläckfria kläder, tänkte inte på att sånt skulle innehålla parfym, och ffa inte så mycket att allt tar lukt Kräks
    Också om någon kan tipsa om bubbelbad blir jag glad, för S vill ofta ha det och de badar ju tillsammans. Hårschampo har vi parfymfritt och det använder jag till kroppen med degånger jag inte tar ren olja. Smörjer gör jag med med ren olja.

Svar på tråden Allergitråden