• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • FenomenaA

Jag är tillbaka i tråden igen, som ni märker. *skratt* Vi har haft fyra barnkalas och en lägenhetsförsäljning på sex veckor, så det har inte funnits tid för FL.

• Miralicia
    FenomenaA skrev 2010-09-14 11:32:16 följande:Det varierar
    Pommes frites köpta i affären, som är bara potatis och olja enl innehållsförteckningen, vågar man ge det? Det äter både jag och lillebror ibland. Skäms Eller ska man tro att det kan vara spår av vete och tom mjölk i? Jag får cravings efter "skräpmat" och i helgen åt vi hemgjorda hamburgare med pommes. Bröd till de som tål och salladsblad, lök, nachochips och guacamole på min. Mums! Glad
    Kolla innehållsförteckningarna på påsarna, en del pommes är täckta med mjöl för att bli lite extra krispiga  och andra som Euroshoppers innehåller dextros av vete, men står det bara potatis och olja i innehållsförteckningen ska det inte vara några problem.
    Jag äter det i varje fall utan problem (och de gånger som jag fått klåda i samband med att jag ätit pommes finns det andra orsaker till vetekontamination som jag i förväg varit medveten om).
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia

Ang. vanligt mjöl eller inte hemma vid "mjölallergi" så bryter väl jag lite mot det. Helst skulle jag väl gärna se att inte ha något hemma, men eftersom jag är vuxen och medveten om vart problemet finns osv så känns det inte riktigt praktiskt genomförbart att kräva att övriga familjen ska ta bort allt mjöl från sin kost bara för att jag inte kan äta. Hade det varit dottern som inte tålde det och som också reagerat på luftburet så hade jag naturligtvis reagerat annorlunda. Nu minimerar jag det bara så gott det går. döttrarna brukar vilja baka bröd (typ källarfranska) och bullar - det får de gäran göra, men de får göra det hemma hos mormor och morfar och sen ta med det färdigbakta hit hem. I mat så använder jag bara majsstärkelse för att reda med.  Pasta kokas olika, men ofta kokar jag vanlig pasta till övriga familjen och sen hittar på ngt annat med grönsaker till mig själv.
    Vanligt bröd köps eller bakat hemma hos mina föräldrar vanligtvis, men ibland om det krisar så bakar jag till övriga familjen med vanligt mjöl - men garderar med långärmad tröja och allergitablett i förebyggande syfte och sen klädbyte och dusch efteråt samt ser till att det finns något färdiglagat till mig som jag bara kan värma på i mikron istället för att stå och laga mat i mjöldammet samma dag och ser till att jag då gör bröd som jag behöver hantera så lite som möjligt - typ arbetar ihop i assistenten till deg, stjälp upp i långpanna och låt jäsa, dela i 4 limpor och in i ugnen.  Och sen är det våt-avtorkning av alla plana ytor först efteråt när det är klart och sen igen typ nästa dag och då även urtorkning av ugnen.
    Men bakar jag kakor eller fixar annat än matbröd så får det bli så att alla kan äta i mer än 99% av fallen.

Men som sagt - jag är vuxen och kan själv göra en avvägning av vad jag väljer att utsätta mig för

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • FenomenaA
    Miralicia skrev 2010-09-14 13:42:08 följande:
    Kolla innehållsförteckningarna på påsarna, en del pommes är täckta med mjöl för att bli lite extra krispiga  och andra som Euroshoppers innehåller dextros av vete, men står det bara potatis och olja i innehållsförteckningen ska det inte vara några problem.
    Jag äter det i varje fall utan problem (och de gånger som jag fått klåda i samband med att jag ätit pommes finns det andra orsaker till vetekontamination som jag i förväg varit medveten om).
    Då kan jag glömma den tanken, för vi köper bara de som bara innehåller potatis och olja.

Nu har vi äntligen fått kallelse till barnsjukhuset! Tidigare har har vi varit på barnspec.mottagning, och varit nöjda, men de dietisterna har hänvisat till barnsjukhusets dietister. Så nu hoppas vi på bra utredning och helhetssyn!
  • Tibell

eftersom jag heter överanalyseraren i andranamn kan inte jag låta bli att fundera på varför hon reagar mycket mer på vete nu än innan semestern tex!?!
    Minns att vi då testade att han ytterst lite vetemjöl i hennes vällingflaska och fick reaktion men inte mer än lite ont i magen , matvägran, gnäll mm...men inga kaskadkräkningar. Eftersom hon samtidigt var i en utvecklingsfas ( trodde vi ) så puttade vi undan denna provocering och måste helt ha glömt bort den. Upptäckte det nu när jag satt och bläddrade tillbaka bland gamla inlägg i gamla allergitråden

Och om det nu var yrt vetemjöl i maten hon reagerade på häromdagen så måste ju det innebära att hon blivit mycket mycker mer känslig nu än innan. Är detta ens möjligt ?? Har vi via våra medvetna och omedvetna ( typ smulor på golv ovs) triggat igång allergin på allvar ??
    Jag blir verkligen inte klok på detta med allergier och hur det funkar.
    Men de senaste gångerna hon fått vete i sig har ALLTID reagerat med våldsamma kräkningar och magkramper. Så att hon inte tål det borde ju vara rätt uppenbart. Men jag har så svårt att ta det till mig och försöker hitta små kryphål som kan tyda på att hon kanske tål vete trots allt. Dumt jag vet, men jag lider så med henne =(

• Tibell

Hur har det varit för era barn ?? Har de varit vrålallergiska mot tex vete direkt eller har det sakta med säkert blivit sämre och sämre ??

• trållmor
    Tibell skrev 2010-09-14 15:15:25 följande:
    Hur har det varit för era barn ?? Har de varit vrålallergiska mot tex vete direkt eller har det sakta med säkert blivit sämre och sämre ??
    Sakta men säkert blivit sämre och sämre här.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Dalkulla74

Fru Fenomena: Tack för att du delar med dig av recept på kokoskolor. Jag har en son (och sambo ) som är tokig i kokos så det ska jag nog ta och överraska dem med ! En fråga bara, när du skriver Maizena, menar du något annat än redningen då? För den innehåller både mjölksocker och mjölkprotein.

• FenomenaA
    Dalkulla74 skrev 2010-09-14 16:16:01 följande:
    Fru Fenomena: Tack för att du delar med dig av recept på kokoskolor. Jag har en son (och sambo ) som är tokig i kokos så det ska jag nog ta och överraska dem med ! En fråga bara, när du skriver Maizena, menar du något annat än redningen då? För den innehåller både mjölksocker och mjölkprotein.
    Så lite så. :) Jag menar Maizena majsstärkelse, med bara majs i. Bra att du frågade!
  • saffe
    Tibell skrev 2010-09-14 15:15:25 följande:
    Min dotter har blivit sämre och sämre i sin vete-allergi. Från att bara ha fått lite eksem efter  flera dagars intag, så svullnar hon nu upp runt ögonen och får magont av ett kex med vetestärkelse i...
Svar på tråden Allergitråden