• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Eligrabbarna

Måste fråga; om man är känslig för kontakt får man alltid eksem där man haft själva kontakten??

Sonen får ibland röda kinder och vi vet att han inte fått i sig något vete. I dag t ex så var han inte röd på kinderna när vi hämtade honom på dagis (och detta kommer nästan alltid inom 0-2 timmar om ha nfått i sig något). Sen när han hade varit hemma ett par timmar så blev han röd på kinderna. Min mamma hade bakat bullar hemma hos oss några timmar innan och då med vanligt vetemjöl eftersom vi aldrig sett någon kontakt/"yr" allergi förut. Nu undrar jag om detta kanske är pga att han reagerat på det mjöl som yr runt här hemma (antagligen) fortfarande.

Vad tror ni???

• Kavat
    Tibell skrev 2010-09-14 15:15:25 följande:
    Hur har det varit för era barn ?? Har de varit vrålallergiska mot tex vete direkt eller har det sakta med säkert blivit sämre och sämre ??
    Sämre och sämre tyvärr.
    Ibland spyr han av något, men vi vet sällan helt vad det är, misstänker ju dock att han fått i sig på något sätt eftersom han även får eksem. Men vet inte hur lite det krävs egentligen... Sist fick han reaktion på Öppna Förskola och en hel del eksem, speciellt i knäveck och ansikte. Ansikte kan ju vara kontakt, men tycker inte att han borde få i knäna av det.
    Sen var han på samma ställe i fredags och då kom han hem jätte fin. Så det varierar.

När vi testade kikärta spydde han upp den precis som ni beskrev här i tråden för några dagar sedan.
  • Tibell
    Eligrabbarna : När lillhönan hade sin kontaktallergi mot mjölk fick hon utslagen där mjölken nuddat henne eller där vi tex tagit i henne/pussat på henne.
    Men det kan kanske vara olika ??
    Har han reagerat med röda kinder innan när ni bakat ?? Eller lagat mat med vetemjöl som redning??
    Annars kan ni kanske testa att dutta lite vetemjöl på hans arm eller något för att se om han reagerar.
    Men det låter ju troligt att det skulle kunna vara så. Eller så har han kanske hittat någon liten bullbit någonstans??
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-14 19:46:11 följande:
    Eligrabbarna : När lillhönan hade sin kontaktallergi mot mjölk fick hon utslagen där mjölken nuddat henne eller där vi tex tagit i henne/pussat på henne.
    Men det kan kanske vara olika ??
    Har han reagerat med röda kinder innan när ni bakat ?? Eller lagat mat med vetemjöl som redning??
    Annars kan ni kanske testa att dutta lite vetemjöl på hans arm eller något för att se om han reagerar.
    Men det låter ju troligt att det skulle kunna vara så. Eller så har han kanske hittat någon liten bullbit någonstans??
    alltså han har ju aldrig haft eksem någon annanstans än på kinderna och jag tror inte han reagerar med eksem någon annanstans även om vi skulle lägga mjöl på hans arm t ex, men testa kan jag ju göra.

jag har aldrig tidigare reflekterat över om han reagerat med röda kinder efter jag bakat/lagat mat förut. Jag har bara tänkt på att ibland har han haft röda kinder utan att vi vetat varför, utan att han fått i sig någon vete vad vi vet i alla fall
  • Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-09-14 20:00:38 följande:
    alltså han har ju aldrig haft eksem någon annanstans än på kinderna och jag tror inte han reagerar med eksem någon annanstans även om vi skulle lägga mjöl på hans arm t ex, men testa kan jag ju göra.

jag har aldrig tidigare reflekterat över om han reagerat med röda kinder efter jag bakat/lagat mat förut. Jag har bara tänkt på att ibland har han haft röda kinder utan att vi vetat varför, utan att han fått i sig någon vete vad vi vet i alla fall
    Kan ju vara så att hans kinder är extra känsliga med tanke på hur länge han hade eksem innan ni kom på varför. Och då är det väl inte jätte märkligt att han blir röd om det kommer vete där ???
    Visar det inget på armen kan ni ju alltid testa lite på kinden med. Men var då noga med att tvätta bort det efterråt om ni märker reaktion så det inte behöver sitta på mer än nödvändigt!!
    Håller tummarna att det inte är kontaktallergi. Kan skriva upp på att det är jätte jobbigt =( Har nog aldrig tvättat händerna så ofta som vi gjorda när hönan var liten. Dessvärre glömde man bort sig och tog i henne ändå vilket resulterade i eksem som vi fick smörja bort med mildison och locobase =(
  • Cs mamma

Jag kan inte direkt säga att trollet blivit sämre i sin mjöl allergi. Som 6-7mån fick hon yttepytte gröt som smakis och det resulterade gång på gång i ambulansfärd och dom trodde att det var allt från tarminvagination till bråck, blindtarm ja rubbet. Idag så skriker hon inte på samma sätt men magen blir bomstopp och astman jävlas som f*n så jag kan väl inte säga bättre/sämre utan bara annorlunda

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Tibell

Idag har lillan haft diarré som luktar riktigt riktigt surt. Dessutom såg jag svarta"trådar" i som jag inte har någon aning om vad det beror på. Igår åt hon endast gröt+välling (ville låta magen lugna sig efter kräkningarna) så vad detta svarta var är ett mysterium. Dessutom har hon vaknat flera gånger ikväll och varit ledsen!
    Antar att detta kan vara en eftersläng av veten i söndags??

Sen en annan fråga. Jag vet att jag har tusen frågor men jag känner att jag får sååå mycker mer hjälp här inne än om jag skulle försöka någon annanstans,
    Men jag har ju själv en del eksem, problem med viktminskning ( liiiite bättre nu ), har perioder då jag under flera gånger per dag mår ruggit illa och har magknip. Just idagsläget är det eksemen som är värst. Jag kliar sönder mig och det blöder och svider såklart till följd.
    Nu till det komiska..under hela sommaren har eksemen hållt sig helt borta men började dyka upp förra månaden. Hade detta varit pga av någon allergi borde jag väl ha haft eksemen även under sommaren ??
    De enda allergierna jag har visat positivt på är gräs, damm och kvalster. Är ej testad för födoämnen vad jag vet!
    Antar att det är någon vintereksem av något slag. Men vilket smörja är då bäst ? Har testat mildison men det hjälper bara tillfälligt.

• Molina

Nu måste jag få en massa HJÄLP från er. Har pratat med  min dotters allergiläkare och strikt mjölkfritt inte ens spår får förekomma men nu också ska all soya uteslutas plus ägg och majs&ärtor nu till min fråga vad kan min lilla tjej igentligen äta, soya är väl i ganska mycket. Vad ska man undervika, jag verkligen lider för min dotters skull, usch allergierna kommer så snabbt en efter en när tar det slut. Även en del fruktallergier har börjat kommit.
    Tips på sidor där det finns bra recept på middagar känns mottagande.

• AAEV
    Molina skrev 2010-09-15 09:35:11 följande:
    Nu måste jag få en massa HJÄLP från er. Har pratat med  min dotters allergiläkare och strikt mjölkfritt inte ens spår får förekomma men nu också ska all soya uteslutas plus ägg och majs&ärtor nu till min fråga vad kan min lilla tjej igentligen äta, soya är väl i ganska mycket. Vad ska man undervika, jag verkligen lider för min dotters skull, usch allergierna kommer så snabbt en efter en när tar det slut. Även en del fruktallergier har börjat kommit.
    Hur gammal är hon?
    Min dotter äter också utan allt det du sa (förutom majs som hon tål) och jag tycker faktiskt inte det är så knepigt. Nästan all korv kan hon äta, jag lagar all mat själv, man får ha lite fantasi bara :)
    leverpastej på smörgåsen funkar, skinka funkar också.
    Jag köpte ett ingredienslexikon från allergimat.com (eller se minns inte) och det är kanon att ha med när man handlar!
  • trållmor
    Molina skrev 2010-09-15 09:35:11 följande:
    Kan inte annat rekommendera än Miralicias blogg: http://utanallt.blogspot.com/
    Mitt absolut bästa tips är annars att skippa allt halvfabrikat, och laga mat från grunden så att du vet själv vad som finns i.

Mattis reagerade ju så kraftigt på komjölksprotein så vi fick byta ut alla kastruller och stekpannor hemma, och verkligen börja om från början så att han inte skulle få i sig spår av mjölk. Det verkligen omkullkastade vårt liv, men jag är ändå tacksam för att vi fick börja med "bara" komjölksproteinet innan alla de andra allergierna kom.

Som många säger här, det är ett tänk som man kommer in i efter ett tag. Men börja och läs på Miralicias blogg, Kavats blogg och Blå myran. Sen kommer det komma frågor efter det ändå, det gör det nog för alla (annars hade man nog inte hängt kvar här i tråden)...
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden