• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet

Hmm.. Blir lite funderam över diskussionen om vetemjöl i hemmet Obestämd Vår son har aldrig reagerat när jag bakat/lagat mat på vetemjöl här hemma, men det kanske beror på hur känslig man är och hur man reagerar? Sonen reagerar endast på sådant han äter och mest med magproblem, kanske är det skillnad..? För inte behöver vi väl ta bort vetemjölet från hemmet om han inte märkbart reagerar?

• Kavat

Älsklingen, här tog vi bort alla veteprodukter. Såser reder man lika bra med maizena, bara det att man måste skaka ut det i kall vätska för att det ska bli bra.

• Cs mamma

Alla är inte kontaktallergiska och visst dom får i sig lite i och med dammet men det beror hur känsliga barn är

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Blå Flygare
    ViFrånLandet skrev 2010-09-13 21:52:08 följande:
    Hmm.. Blir lite funderam över diskussionen om vetemjöl i hemmet Obestämd Vår son har aldrig reagerat när jag bakat/lagat mat på vetemjöl här hemma, men det kanske beror på hur känslig man är och hur man reagerar? Sonen reagerar endast på sådant han äter och mest med magproblem, kanske är det skillnad..? För inte behöver vi väl ta bort vetemjölet från hemmet om han inte märkbart reagerar?
    S är intekontaktallergisk och reagerar bara med magen. Men att gå genom ett kök när de bakar funkar inte. Däremot gör de play-doo på dagis de dagar hon inte är där. Vi är nöjda med den medelvägen.
  • ViFrånLandet
    Angel Gbg skrev 2010-09-13 21:54:48 följande:
    Alla är inte kontaktallergiska och visst dom får i sig lite i och med dammet men det beror hur känsliga barn är
    Sonen är inte kontaktallergisk, reagerar som sagt bara på sådant han äter. Men en till fundering; kan allergin/överkänsligheten mot vete bli värre om han utsätts för mjöldamm mellan varven?
  • myran82

Några frågor  jag hoppas kunna få lite svar på. Att fråga bvc är ingen idé alls för de vet inget så jag känner mig jättevilsen i allt som rör sonens ev mjölkproteinsallergi... Är så rädd för att göra fel.

Jag vill undvika att ge gluten till honom tills han iallafall är 6 månader gammal, men är det okej att ge havregryn (gröt)?

Sen undrar jag hur man ska gå tillväga när man ska börja introducera gluten så vi inte gör "fel".

• Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-09-13 22:02:06 följande:
    Sonen är inte kontaktallergisk, reagerar som sagt bara på sådant han äter. Men en till fundering; kan allergin/överkänsligheten mot vete bli värre om han utsätts för mjöldamm mellan varven?
    Kolla under mina starka bilder. Ett foto när han varit i samma kök som vi bakade i precis innan vi kom på allergin...  Så han blir märkbart påverkad av vete...

Var på ÖF förra veckan då det bjöds på bulle och mariekex, han såg närapå ut sådär då och sen satt eksemen kvar en vecka... Och då var han inte ens bland borden där det åts. Utan detta fick han medans han lekte med övriga barn. Jag orkar inte vara mammapolis och be alla barn tvätta sig... Skäms nästan för det, men jag vill att han ska ha ett vanligt liv. Vilket han inte har. Men för det mesta så funkar det ok åtminstonde med att jag håller honom från där de äts.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-09-13 22:11:18 följande:
    Kolla under mina starka bilder. Ett foto när han varit i samma kök som vi bakade i precis innan vi kom på allergin...  Så han blir märkbart påverkad av vete...

Var på ÖF förra veckan då det bjöds på bulle och mariekex, han såg närapå ut sådär då och sen satt eksemen kvar en vecka... Och då var han inte ens bland borden där det åts. Utan detta fick han medans han lekte med övriga barn. Jag orkar inte vara mammapolis och be alla barn tvätta sig... Skäms nästan för det, men jag vill att han ska ha ett vanligt liv. Vilket han inte har. Men för det mesta så funkar det ok åtminstonde med att jag håller honom från där de äts.
    Nu ljög jag, för kortet var efter en morgon då vi glömde smörja in honom. Men han såg ungfär likadan ut efter vi hade bakat... Fast något jämnare i färgen.
  • Blå Flygare
    myran82 skrev 2010-09-13 22:07:44 följande:
    Några frågor  jag hoppas kunna få lite svar på. Att fråga bvc är ingen idé alls för de vet inget så jag känner mig jättevilsen i allt som rör sonens ev mjölkproteinsallergi... Är så rädd för att göra fel.

Jag vill undvika att ge gluten till honom tills han iallafall är 6 månader gammal, men är det okej att ge havregryn (gröt)?

Sen undrar jag hur man ska gå tillväga när man ska börja introducera gluten så vi inte gör "fel".
    Havre brukar rekommenderas eftersom det är sån liten mängd gluten i, bara denmängd som 'smittats' av andra sädesslag. Vid introduktion avgluten rekommenderar de tt man går varligt fram. Först vanlig havre, sen typ suga på rån innan man ger något de faktiskt får i sig av.
  • myran82
    Blå Flygare skrev 2010-09-13 22:15:01 följande:
    Havre brukar rekommenderas eftersom det är sån liten mängd gluten i, bara denmängd som 'smittats' av andra sädesslag. Vid introduktion avgluten rekommenderar de tt man går varligt fram. Först vanlig havre, sen typ suga på rån innan man ger något de faktiskt får i sig av.
    Tack.
    Tänkte göra lite storkok om några veckor men bra & veta hur länge man ska vänta med att ge pasta, om man reder en sås osv.
Svar på tråden Allergitråden