• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Dalkulla74

Blå Myran: Jag har också tänkt på galltvålens rätt starka doft och undrat så smått om sonen mär sämre de gånger jag tvättat hans ullsockor med den eller inte men har inte kommit fram till något än . Jag använder mest sidentvålen då jag ska ta bort fläckar och då jag tvättar siden eller ull. Funkar på de flesta fläckarna   gardochtorp.jetshop.se/almgrens-sidentval-p-102-c-155.aspx

• Cs mamma

Blå myran på Coop finns en ekologisk oparfymerad billig skumbad i en vit fyrkantig flaska. Kan kolla hemma vad den verkligen hette

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Tibell

Vi har som ni vet bytt läkare till våran minsting eftersom våran förra hela tiden arbetade mot oss. Nu har vi förhoppningsvis fått en som ska hjälpa oss!
    De väntar bara på hennes journal från förra sjukan och sen ska vi få en akuttid eftersom vi verkligen är i stort behov av hjälp!!
    Vet ju att man kan få mjölkersättning på livsmedelsanvisning. Men kan man få fler varor ??
    Hon är mjölk, soja ( sojasläktingar, baljväxter) vete, vetestärkelse och havreallergiker

• trållmor
    Miralicia skrev 2010-09-16 14:51:06 följande:
    K Kavat, Angel & trållmor har fått mail nu.
    {#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Eligrabbarna

Ska ha kalas för stora sonen på lördag. Vart mjölk o vetefritt för alla då stora sonen äter vetefritt tillsammans med en annan tjej som är bjuden och sen lilla sonen som äter vetefritt då... ska bli intressant att se vad alla tycker om det

• Blå Flygare
    Angel Gbg skrev 2010-09-16 20:16:52 följande:
    Blå myran på Coop finns en ekologisk oparfymerad billig skumbad i en vit fyrkantig flaska. Kan kolla hemma vad den verkligen hette
    Gärna, jag har ju lite andra idéer om vad som är bra och inte också
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-09-16 20:22:21 följande:
    Vi har som ni vet bytt läkare till våran minsting eftersom våran förra hela tiden arbetade mot oss. Nu har vi förhoppningsvis fått en som ska hjälpa oss!
    De väntar bara på hennes journal från förra sjukan och sen ska vi få en akuttid eftersom vi verkligen är i stort behov av hjälp!!
    Vet ju att man kan få mjölkersättning på livsmedelsanvisning. Men kan man få fler varor ??
    Hon är mjölk, soja ( sojasläktingar, baljväxter) vete, vetestärkelse och havreallergiker
    För sädesslagsallergin finns en rad varor hon kan få. Pasta (bl.a. glutis funkar), mjöl (leilas gula är enda utan guarkärnmjöl av de naturligt glutenfria). Vilka knäckebröd, skorpor, kex, rån, frasbröd osv som funkar och inte har jag inte koll på pga sojasläktingar. Flingor kan du ev. få. Pofiber, ströbröd (moilas), fiberhusk finns också. Jag har kanske glömt något.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-09-16 22:24:52 följande:
    För sädesslagsallergin finns en rad varor hon kan få. Pasta (bl.a. glutis funkar), mjöl (leilas gula är enda utan guarkärnmjöl av de naturligt glutenfria). Vilka knäckebröd, skorpor, kex, rån, frasbröd osv som funkar och inte har jag inte koll på pga sojasläktingar. Flingor kan du ev. få. Pofiber, ströbröd (moilas), fiberhusk finns också. Jag har kanske glömt något.
    Moilas ströbröd är med guar
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-09-16 22:28:18 följande:
    Moilas ströbröd är med guar
    Tack för att du rättar mig Kyss
  • Tibell

TUSEN tack!! Har antecknat allt och ska ha med mig när vi träffar läkaren.

Är ute efter en bakmaskin som jag kan baka lillhönans bröd i. Vill inte använda assistenten vi har hemma eftersom det antagligen finns spår av lite allt möjligt som hon inte tål.
    undrar om ni själva använder det och vilken sort ni isåfall har!! Det verkar i allafall väldigt smidigt!!

Svar på tråden Allergitråden