• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma

Trållmor: Du måste söka för alla ihop...

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Blå Flygare
    trållmor skrev 2010-09-17 20:17:38 följande:
    När vi ändå pratar VB. Vad tycker ni att vi ska göra: söka för alla barnen gemensamt, eller var för sig?

och jag håller med Angel, vi blir också chockade över hur lätt alla andra verkar ha det. Kommer och går var som helst, utan bekymmer om vad och när saker ska ätas. Men vår glädje är ändå att för Neelah verkar saker och ting gå åt rätt håll iaf
    Man söker alltid för alla ihop. Däremot bör man väl skriva omvar barn för sig.
  • Tibell
    trållmor skrev 2010-09-17 20:17:38 följande:
    När vi ändå pratar VB. Vad tycker ni att vi ska göra: söka för alla barnen gemensamt, eller var för sig?

och jag håller med Angel, vi blir också chockade över hur lätt alla andra verkar ha det. Kommer och går var som helst, utan bekymmer om vad och när saker ska ätas. Men vår glädje är ändå att för Neelah verkar saker och ting gå åt rätt håll iaf
    Vi som precis kommit in i "allergivärlden" märker ju direkt vilket himla jobb det är. Förr läste man aldrig innehållsförteckningar, man behövde aldrig smörja eksem , man behövde aldrig inhalera ett icke så sammarbetsvilligt barn , man behövde aldrig sitta uppe 3-4 timmar varje natt pga av reaktioner,eller behöva sitta med ett HYSTERISKT barn som blivit totalt förstoppad pga av reaktion, man behövde aldrig slåss med läkare som inte vill tro på en mm mm. Så Ja,,det är helt klart en omställning.
    Men däremot har ju vi haft massa problem med barnen och den stora har haft problem i flera år så samtidigt känns det såååå skönt att ha nöjda och glada barn ..trots allt extra jobb =)

Vad skönt att läsa att det går bättre för lillan. Vilka allergier har hon ?? Och har alla dina allergier ?? Du behöver inte svara om du inte vill =)

Stora dottern har fresten bajsat för egen maskin varannan dag nu sedan sojasläktingarna och aromatet försvann. Är väl tänkt att vi ska testa soja för snart så vi vet om det ska stå med på ajaj listan eller inte!!
  • trållmor
    Angel Gbg skrev 2010-09-17 20:28:55 följande:
    Trållmor: Du måste söka för alla ihop...
    Blå Flygare skrev 2010-09-17 20:30:22 följande:
    Okej. Vi har redan börjat skriva om var och en för sig. En liten novell för var och en
    Tibell skrev 2010-09-17 20:43:30 följande:
    Vi som precis kommit in i "allergivärlden" märker ju direkt vilket himla jobb det är. Förr läste man aldrig innehållsförteckningar, man behövde aldrig smörja eksem , man behövde aldrig inhalera ett icke så sammarbetsvilligt barn , man behövde aldrig sitta uppe 3-4 timmar varje natt pga av reaktioner,eller behöva sitta med ett HYSTERISKT barn som blivit totalt förstoppad pga av reaktion, man behövde aldrig slåss med läkare som inte vill tro på en mm mm. Så Ja,,det är helt klart en omställning.
    Men däremot har ju vi haft massa problem med barnen och den stora har haft problem i flera år så samtidigt känns det såååå skönt att ha nöjda och glada barn ..trots allt extra jobb =)

Vad skönt att läsa att det går bättre för lillan. Vilka allergier har hon ?? Och har alla dina allergier ?? Du behöver inte svara om du inte vill =)

Stora dottern har fresten bajsat för egen maskin varannan dag nu sedan sojasläktingarna och aromatet försvann. Är väl tänkt att vi ska testa soja för snart så vi vet om det ska stå med på ajaj listan eller inte!!
    Neelah är allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete och havre. Och jaa, tyvärr är alla mina allergibarn. Alla har gemensamt mjölk, ägg, soja och vetemjöl. T.o.m Aliina fast det inte visade på henne på rast. Hon är f.ö det enda barnet där allergierna inte visas på rast, vilket det gör på pojkarna. Vi väntar på rast-svar på Neelah, fast å andra sidan så känns det inte som att det har någon betydelse eftersom vi vet om vilka allergier hon/de har.
    Timon är den som har längst allergilista, och den som det är mest jobb med pga hans otroligt svåra eksem
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    trållmor skrev 2010-09-17 20:48:38 följande:
    Okej. Vi har redan börjat skriva om var och en för sig. En liten novell för var och en Neelah är allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete och havre. Och jaa, tyvärr är alla mina allergibarn. Alla har gemensamt mjölk, ägg, soja och vetemjöl. T.o.m Aliina fast det inte visade på henne på rast. Hon är f.ö det enda barnet där allergierna inte visas på rast, vilket det gör på pojkarna. Vi väntar på rast-svar på Neelah, fast å andra sidan så känns det inte som att det har någon betydelse eftersom vi vet om vilka allergier hon/de har.
    Timon är den som har längst allergilista, och den som det är mest jobb med pga hans otroligt svåra eksem
    Nu ska jag rätta mig själv: på Aliina syns varken mjölk eller vetemjöl på rast, allt annat övrigt syns.
  • Tibell
    trållmor skrev 2010-09-17 20:48:38 följande:
    Okej. Vi har redan börjat skriva om var och en för sig. En liten novell för var och en Neelah är allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete och havre. Och jaa, tyvärr är alla mina allergibarn. Alla har gemensamt mjölk, ägg, soja och vetemjöl. T.o.m Aliina fast det inte visade på henne på rast. Hon är f.ö det enda barnet där allergierna inte visas på rast, vilket det gör på pojkarna. Vi väntar på rast-svar på Neelah, fast å andra sidan så känns det inte som att det har någon betydelse eftersom vi vet om vilka allergier hon/de har.
    Usch vad jobbigt med eksem =( Lillan hade också massa eksem men efter en strikt mjölkfri kost, vi hade inte ens mjölk i huset eftersom hon reagerade via kontakt, så försvann de tillslut. Nu kommer de endats tillbaka vid reaktioner. Tycker så synd om din lille kille =( Har själv problem med eksem och vet hur det svider och kliar !! För några år sedan var det så illa att hela mina lår var täckta med eksem som varade, blödde och vätskade sig. Inte skoj. Hoppas han kan få må bra snart!!

Våran minsta har samma allergier förutom ägg ( har iofs inte testat ordentligt än ). Hon har ju även vetestärkelse, sojasläktingar och baljväxter..men det har kanske Neelah också?

På tal om hurvida hon tål ägg eller inte har jag funderat på det de senaste dagarna. Har lagt ut bilder innan på hennes torra runda fläckar hon hade på bröstet. Minns inte hur de uppkom men nu är de väck i allafall.
    För nån vecka sedan fick hon smaka en milimeter liten bit ägg och vi ansåg inte att hon reagerade . Men igår frågade min mamma var det var för rund fläck på magen och jag vet faktiskt inte vad det är och varför den är där. Den har dock suttit där i flera veckor nu ( kanske i samband med äggprovocering...minns faktiskt inte) och inte verkar den ha tänkt att försvinna heller. Har smörjt med locobase men nu är det kanske dags med lite mildison för att få den att försvinna för gått. Annars står hon ju på äggfri kost automatiskt eftersom hennes kost är sååå minimal.
    Så nästa gång vi provocerar ska jag minsann ha koll på om det kommer någon rund torr fläck!
  • trållmor
    älsklingen87: Ingen av våra tål vetestärkelse, och vi har inte hemma baljväxter heller (pga Timon). Sojasläktingar tål de stora till en viss gräns, men vi ger det bara i Sempers fina mix och det sker ändå inte alltför ofta. Neelah verkar tåla ärtor iaf, men det är det enda vi har testat i "baljväg". Vi går så långsamt fram med henne, och det känns så skönt att inte behöva stressa, utan att vi väljer själva om/hur/när. Sen har vi äntligen fått en underbar läkare i Ö-vik som står helt och hållet på våran sida
  • FenomenaA
    Är det någon som har hemmet helt mjölfritt, trots att något/några barn tål mjölk? Jag börjar känna att det kunde vara värt att prova under en period, för att det är så svårt att veta varför lilleman blir dålig (prickar och klåda) regelbundet. Är något han äter, något jag äter, något han får i sig/på sig av misstag? Dottern skulle äta och dricka mjölk på förskolan tre luncher i veckan, och antagligen behöva extra kalcium (hon vägrar att prova Ricedream). Jag har fått lite olika bud om detta att ha mjölkfritt för ett barn som tål mjölk. Som det är nu så lagar vi mat utan allt, och dottern och maken äter mjölkprodukter vid sidan av.
  • Eligrabbarna
    FenomenaA skrev 2010-09-17 21:10:38 följande:
    Är det någon som har hemmet helt mjölfritt, trots att något/några barn tål mjölk? Jag börjar känna att det kunde vara värt att prova under en period, för att det är så svårt att veta varför lilleman blir dålig (prickar och klåda) regelbundet. Är något han äter, något jag äter, något han får i sig/på sig av misstag? Dottern skulle äta och dricka mjölk på förskolan tre luncher i veckan, och antagligen behöva extra kalcium (hon vägrar att prova Ricedream). Jag har fått lite olika bud om detta att ha mjölkfritt för ett barn som tål mjölk. Som det är nu så lagar vi mat utan allt, och dottern och maken äter mjölkprodukter vid sidan av.
    Det är ju egentligen nite så svårt att köra mjölkfritt hela familjen. Lillkillen hade ju mjölkfritt i ett år innan vi kom på att det var vete som ställde till det och inte mjölken...nu har dock stora killen mjölkfritt pga utredning för förstopppning. vi kör mjölkfritt allihop. Visst har vi mjölk ehmma som vi vuxna dricker men det kunde vi eg skippa det också, all mat och så lagas mjölkfritt och vi har inte så mycket annat med mjölk i heller utan försöker köra frittt för oss alla.
    Enklast få faktiskt så är det mindre risk att man ger fel
  • FenomenaA
    Eligrabbarna skrev 2010-09-17 22:08:19 följande:
    Det är ju egentligen nite så svårt att köra mjölkfritt hela familjen. Lillkillen hade ju mjölkfritt i ett år innan vi kom på att det var vete som ställde till det och inte mjölken...nu har dock stora killen mjölkfritt pga utredning för förstopppning. vi kör mjölkfritt allihop. Visst har vi mjölk ehmma som vi vuxna dricker men det kunde vi eg skippa det också, all mat och så lagas mjölkfritt och vi har inte så mycket annat med mjölk i heller utan försöker köra frittt för oss alla.
    Enklast få faktiskt så är det mindre risk att man ger fel
    Min fundering är väl mer om det är "rätt" emot det ickeallergiska barnet. Sonens läkare tycker nämligen inte det. Ett skäl emot som jag själv tänkt på är att det (som jag förstått det) finns en risk att man blir lakosintolerant om man utesluter mjölk? Eller är det bara tillfälligt?

Jo, jag tycker också att det verkar enklare att ha helt mjölkfritt. Speciellt nu när vi fortfarande håller på att lista ut lillebrors allergier.
Svar på tråden Allergitråden