• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • FenomenaA
    Mamsie skrev 2010-09-08 12:11:34 följande:
    Hittade den! www.moilas.fi/old/swe/index.cfm?ID=1482  Det står Flatbread på förpackningen men på hemsan kallar de den Stenugnsbakat tunnbröd, 3st 210gr
    Ingredienser: vatten, potatisflingor, rismjöl, bovetemjöl, tapiokastärkelse, majsmjöl, socker, jäsningsmedel [E450, E500], salt (1,0 %), jäst.

Har du nåt ca-pris på förpackningen?
    Var köper man dessa? har tittat efter dem. (har inte läst trådens sista sidor)
  • Mamsie
    Angel Gbg skrev 2010-09-13 21:54:48 följande:
    Alla är inte kontaktallergiska och visst dom får i sig lite i och med dammet men det beror hur känsliga barn är
    Mjöl & mjöldamm

Enligt Max' allergolog så andas man in de små små partiklarna i luften, och i lungorna kommer det ju i kontakt med systemet - alltså in i kroppen som om man hade ätit eller injicerat det. 
       Hans rekommendation är att låta mjöldammet lägga sig, städa och torka ALLA ytor och inte släppa in Max i rummet/lokalen förrän nästa dag. 

Förresten så har vi bannlyst vanligt mjöl och alla former av mjölkpulver i hushållet - med ett undantag: Min Gomorronvällling Men jag får vara ytterst noga med att inte röra det när Max är hemma eller väntas hem inom några timmar. Och sen städa diskbänk, kran, handtag, golv mm, dvs där dammet kan tänkas lägga sig. 
    Vi andra äter färdigköpt bröd som inte smular och är noga med att inte "kladda omkring" med det. 

Nu har Max bra skydd av daglig dos Aerius och kan gå på ett vanligt dagis med resursavdelning, och vi kan hälsa på folk utan att be dem storstäda innan - annars hade det varit jobbigt!  
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie
    FenomenaA skrev 2010-09-13 23:11:31 följande:
    Var köper man dessa? har tittat efter dem. (har inte läst trådens sista sidor)
    Ingen aning! Fråga i de större butikerna - ICA/ICA Maxi brukar vara bra. 
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • FenomenaA

ViFrånLandet:
    Vår äldsta har inga födoämnesallergier (men har känslig hud och reagerar allergiskt på solcremer) men lillebror kom och överraskade med (multipla?) födoämnesallergier. "life is like a box of chocolate... You never know what You're gonna get"

• FenomenaA
    Mamsie skrev 2010-09-13 23:15:41 följande:
    Ingen aning! Fråga i de större butikerna - ICA/ICA Maxi brukar vara bra. 
    Tack, det ska jag!
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-09-13 22:11:18 följande:
    Kolla under mina starka bilder. Ett foto när han varit i samma kök som vi bakade i precis innan vi kom på allergin...  Så han blir märkbart påverkad av vete...
    Det är sådär flammig Gabriel blir under hakan, ner över halsen och ner på bröstet mellan varven! Han fick så senast i förra veckan, han ser snustorr ut men huden känns som vanligt... Hur är din sons hud, ser den bara väldigt torr ut eller är den det också?

Tänk om den där läkaren kunde ringa någon gång så vi fick komma vidare i den här ljungeln..!
  • FenomenaA

Lillebror har fyllt ett år och vi hade kalas i helgen! :D Vi hade fixat fika som var "utan allt" och det visade sig vara ett bra beslut. Lillebror fick smaka fikabröd! Stora och små kunde gosa med lillebror, och han kröp under bordet och åt smulor.Hjärta Och vi föräldrar kunde slappna av! Vi bjöd på chokladbollar, äppel- och blåbärspaj med vaniljsås, rischokladkola och kokoskolakakor. Jag var rätt stolt över att ha bakat detta utan allt.

• FenomenaA

Receptet på kokoskolakakor, som jag improvicerade lite. Det behöver nog eg bakas en gång till innan jag är säker på mängderna. Dessutom skrev jag ned efteråt, så jag kan ha kommit ihåg fel. :-P Ville ändå dela med mig.

Fenomenas kokoskolakakor

100 g mjölkfritt margarin
    drygt 4 dl kokosflingor (kolla innehåll!)
    1,75 dl strösocker
    0,5 dl ljus sirap
    ca 4 msk maizena
    ca 5 msk kokosmjölk (santa marias på tetra)
    någon nypa salt

Smält margarin, ta av från värmen. Häll o socker och sirap och rör tills de smälter. Häll i maizena som är blandad med kokosmjölk, rör om. Häll omedelbart över kokosflingor i en skål, häll i salt. blanda och lägg i i små bullformar. Fyll dem nästan till kanten, platta till med skeden. grädda i ca tio min i 175 grader, tills de fått lite färg.

Ev så är det bättre att hälla i maizena blandat med kokosmjölk sist, för att se till att den inte klumpar sig av värmen i kastrullen.

• FenomenaA
    Pommes frites köpta i affären, som är bara potatis och olja enl innehållsförteckningen, vågar man ge det? Det äter både jag och lillebror ibland. Skäms Eller ska man tro att det kan vara spår av vete och tom mjölk i? Jag får cravings efter "skräpmat" och i helgen åt vi hemgjorda hamburgare med pommes. Bröd till de som tål och salladsblad, lök, nachochips och guacamole på min. Mums! Glad
Svar på tråden Allergitråden