• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-09-16 22:49:17 följande:
    TUSEN tack!! Har antecknat allt och ska ha med mig när vi träffar läkaren.

Är ute efter en bakmaskin som jag kan baka lillhönans bröd i. Vill inte använda assistenten vi har hemma eftersom det antagligen finns spår av lite allt möjligt som hon inte tål.
    undrar om ni själva använder det och vilken sort ni isåfall har!! Det verkar i allafall väldigt smidigt!!
    Jag tror en dietist behöver göra beställningen så allt blir rätt, här gick läk med på att beställa bara hon fick enlista med rättartikelnummer. Känns som att det lätt blir fel då när det är så mycket att hålla koll på och många varor.
  • Tibell
    Blå Flygare skrev 2010-09-16 23:07:47 följande:
    Jag tror en dietist behöver göra beställningen så allt blir rätt, här gick läk med på att beställa bara hon fick enlista med rättartikelnummer. Känns som att det lätt blir fel då när det är så mycket att hålla koll på och många varor.
    Jaha..okej =) Då vet jag. Tack!!
  • ViFrånLandet

Har en liten fundering ang VB; påverkar det hur mycket man får jobba? Dum fråga kanske men jag tänkte om det jämställs med att att vara delvis sjukskriven eller så..? Och så undrar jag om man kan få ersättning för livsmedel (merkostnad tror jag det heter?) även om man inte får VB?

Är supertrött idag, sonen han knölat hela natten med timvis av skrikande Rynkar på näsan Han hade ont i magen, kröp ihop i fosterställning för att sedan sträcka ut sig, kröp ihop igen osv. Han fick glutenfritt bröd med vetestärkelse i igår igen för att se om det var det eller nektarinen han reagerade på sist.. Verkar ju onekligen som om han reagerade på det även om det inte blev lika kraftigt som sist, har heller inte sett några utslag (bara 4-5 röda prickar runt munnen) och hittills är han inte hård i magen heller. Kanske reagerade han på både vetestärkelsen och nektarinen sist, vad tror ni?

Missade telefontiden till allergimottagningen igår så jag ska försöka idag igen, får se vad de säger om det hela, om vi kan få komma dit utan remiss eller om jag måste bråka med vår otrevliga läkare om det först..

• Cs mamma

Miralicia: Jag hittade dock ett fel ser jag nu i din merkostnadsberäkning. Enligt direktivet från konsumentverket skall man räkna hela kostnaden för mjölkersättningen och inte gör som du och dra av vanliga mjölken så du har varit för snäll.... räkna om och titta om det ger skillnad på merkostnadsprocenten. Ville bara skriva här så alla ser och räknar så som dom ändå rekomenderar

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • saffe
    Angel Gbg skrev 2010-09-17 14:09:08 följande:
    Miralicia: Jag hittade dock ett fel ser jag nu i din merkostnadsberäkning. Enligt direktivet från konsumentverket skall man räkna hela kostnaden för mjölkersättningen och inte gör som du och dra av vanliga mjölken så du har varit för snäll.... räkna om och titta om det ger skillnad på merkostnadsprocenten. Ville bara skriva här så alla ser och räknar så som dom ändå rekomenderar
    Jag hade inte dragit av kostnaden för vanlig mjölk, men det gjorde FK åt mig sen, så det blir nog "rätt" i slutänden ändå...
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-16 22:49:17 följande:
    TUSEN tack!! Har antecknat allt och ska ha med mig när vi träffar läkaren.

Är ute efter en bakmaskin som jag kan baka lillhönans bröd i. Vill inte använda assistenten vi har hemma eftersom det antagligen finns spår av lite allt möjligt som hon inte tål.
    undrar om ni själva använder det och vilken sort ni isåfall har!! Det verkar i allafall väldigt smidigt!!
    Kolla min blogg, där är vad vi får och vad som innehåller guar, som blev borttaget, men finns säkert något nytt också.

Föresten ja, jag tycker du ska söka vb!
  • saffe

Hej1 Har en fråga angående Aeirus (stavning?) . Kan man ge den förebyggande om man t.ex ska iväg på kalas där man vet att risken är stor att dom får i sig/på sig nåt dom inte tål. Eller ges det bara vid reaktion? Hjälper den mot "alla" reaktioner t.ex eksem, magont, dåligt humör (önsketänkande ) ?

• Tibell
    Kavat skrev 2010-09-17 15:31:41 följande:
    Kolla min blogg, där är vad vi får och vad som innehåller guar, som blev borttaget, men finns säkert något nytt också.

Föresten ja, jag tycker du ska söka vb!
    Ska genast kolla!!

Jo dey lutar väl åt att vi ska försöka i allafall. Satt och läste igenom lite av frågorna och nu känner jag mig helt tom. Jag som är så ny på detta med allergier med har ju ingen aning om vad jag ska skriva. Känns bara besvärligt =(
    Men men ..det ska väl gå trots allt!!

Stora dottern snodde ett chips av mig nyss ( vi har haft fredagsmys). Givetvis innehåller chipset mjölk.
    Hon får ju en daglig dos av Aerius pga av gräsallergin men idag missade vi dosen. Kan jag ge en dos och hoppas på att vi slipper sitta uppe hela natten eller är det försent ??
  • Cs mamma

Älsklingen: Du som är ny har en fördel när det gäller att söka vb för det är just det man ska skriva.... vad är det som ni måste göra annorlunda jämnfört om hon inte var allergisk. En annan som hållt på i snart 4år har glömt och allt är vardag, jag blir liksom chockad när jag ser vänner komma utan matsäckar och 1000mediciner och att dom inte ringer och trippelkollar allt innan dom går någonstans och sen har man ändå 10 backupplaner.

och jag tror inte direkt att aerius hjälper om reaktionerna brukar vara ont i magen (i så fall ska vi börja missbruka dom) däremot om det är att det blir lite kli i kroppen så ge för f*n det är liksom inte en farlig medicin.

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • trållmor

När vi ändå pratar VB. Vad tycker ni att vi ska göra: söka för alla barnen gemensamt, eller var för sig?

och jag håller med Angel, vi blir också chockade över hur lätt alla andra verkar ha det. Kommer och går var som helst, utan bekymmer om vad och när saker ska ätas. Men vår glädje är ändå att för Neelah verkar saker och ting gå åt rätt håll iaf

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden