• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten

Förresten: hur mycket äter era barn på en dag? Siri är snart 4,5 år, väger 16,3 kg och är precis 100 cm. Hon har idag ätit: 1 banan, ca 6 dl solhavre, 8 plättar, vindruvor, en halv kassler skiva, 1 dl pasta, lite ärtor och en macka. Det är lite mer än vad hon brukar få i sig på en dag. Jag tycker att det är lite lite. Vad tycker ni?

• Snutten
    t0va skrev 2010-10-04 14:19:01 följande:
    Vi har inte ens fått träffa läkare utan bara bvc-sköterskan,var hon som avfärdade allt för att han hade gått upp i vikt mer än vad han skulle enligt kurvan, men tro det då han matades konstant i 2 veckor.
    Det vi testar är profylac var billigast och det som de hade på apoteket.

Jag tror det är obehandlad borrelia, för nu efter förlossningen fick jag en stor blödning, skada på tarmen och en jättekraftig infektion med cpr på över 300 så de satte in jättemängder med antibiotika intravenöst och då blev jag bättre. Symtomen är ungefär som MS så mina muskler är svagare än normalt och balansen kass, men nu kan jag gå med barnvagnen, något som jag inte fixat på över 4år så vad jag än har så hjälpte antibiotikan till viss del.

Men jag har allergier och intolerans, bla mot ost, skaldjur, pollen, nötter och igår pratade jag med svärmor som sa att bägge sönerna utreddes för mjölkallergi som små men det gick över, men idag är alla 3 laktosintoleranta. Så det finns ju i släkten men det verkade bvc skita i.

Nu fick jag tips om en annan bvc-sköterska i samma område fast på en annan enhet, tror vi ska försöka få byta blir längre att ta sig för vårat bvc ligger 100m bort  men får vi inte vård så spelar det ju ingen roll ändå att det är nära.
    FORTSÄTT TILLS NI FÅR EN BRA KONTAKT! Det är kämpigt men många av oss har fått byte och fixa och trixa tills vi har fått rätt hjälp. Kram i eländet!
  • 2små2stora
    Snutten skrev 2010-10-04 18:44:08 följande:
    Förresten: hur mycket äter era barn på en dag? Siri är snart 4,5 år, väger 16,3 kg och är precis 100 cm. Hon har idag ätit: 1 banan, ca 6 dl solhavre, 8 plättar, vindruvor, en halv kassler skiva, 1 dl pasta, lite ärtor och en macka. Det är lite mer än vad hon brukar få i sig på en dag. Jag tycker att det är lite lite. Vad tycker ni?
    Det är inte så lite, solhavren mättar en hel del.

frukost 120ml nyponsoppa
    lunch 1/2 barnmatsburk och 0.5dl havreglass
    mellis/fika 2 bitar äppelkaka
    middag 3tuggor makaroner
    1st kanelbulle

och då har hon ändå tömt magen idag

hoppas på lite välling till kvällen  J väger 15kg och är 95cm lång
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-10-04 18:44:08 följande:
    Lilleman 3,5 år
    1 portion risgröt med hallonkräm lite russin risdryck
    1,5 portion köttfärssås spagetti (skulle gissa strax över 2 dl) något tomatbit samt gurka
    1 litet glas smothie på banan och hallon
    några tuggor potatis, 1 pannbiff, 2 msk lingonsylt, 2 msk mf margarin, en broccoli, risdryck
    1 rapsyglass

Han äter rätt bra tycker vi.

Dottern  5,5 år
    1 port havregrynsgröt lite hallonkräm lite russin
    1 stor portion spagetti, 5 ostskivor, gurka
    1 glas youghurt
    1 halv bakad potatis, 2 ostskivor, lite mf margarin, en broccoli, ett glas oboy
    1 rapsyglass

Vikt, längd.. Hm, de ligger någonstans mellan medelkurvan och minus 1 kurvan skulle jag tro. Dottern under 110 och ca 18? Lilleman 96? och 16? Vi får se om ett par veckor. Lilleman ligger nog på minus 1 på lände och normal på vikten, alltså inte så tunn. Han äter rätt bra. Dottern är betydlgt smalare i typen och äter inte lika bra, hon vägrar ju kött och fisk för tillfället (när ska det ta slut?) och får ost istället.
  • Snutten

Jag kanske nojjar med maten. Men hon har ju gått ner i vikt och smalnat av så hon ligger en kurva under på vikt och längd.

• Kavat
    Snutten skrev 2010-10-04 18:38:54 följande:
    Liten uppdatering om vår provokation: Siri klarar mindre mängder mjölk och ägg! Hurra. Fisk kräks hon inte så våldsamt av längre men hon mår illa efter två tuggor och igår kom tredje tuggan upp igen. Den var verkligen bara nere och vände. Hur som helst: det kan vända och bli bättre på allergifronten även om man tror att det är helt hopplöst!

Siri har börjat på gympa och efter första gången kom hon ut och var helt vit i ansiktet. Alla de andra barnen var röda om kinderna. Hon hade tagit ut sig totalt. Nästa gång blir det airomir innan. Men kul hade hon och hade gärna gympat varje dag om hon fick.

Jag såg att ni diskuterade beteende störningar tidigare. Siri har inga problem med vare sig sociala kontakter eller utveckling. Men om man har det och det beror på allergin så borde det väl svänga lite fram och tillbaka? Ibland är de ju bättre och ibland sämre i sin allergi. Men visst ett barn som mår dåligt i sin allergi kan nog vara utåtagerade osv.

Mama Law: om du känner att något är "fel" med Viking utöver allergierna tycker jag att du ska söka dig vidare. Mammor brukar ha rätt. Kram på dig! 
    Solig
    Grattis! Skönt att se att det går åt rätt håll!
  • 2små2stora
    kavat: kan hon tänka sig quorn istället, eller innehåller det en massa som inte funkar.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-10-04 19:45:39 följande:
    Jag kanske nojjar med maten. Men hon har ju gått ner i vikt och smalnat av så hon ligger en kurva under på vikt och längd.
    Det är jätte svårt att veta, men man kan ju inte trycka i dem maten heller. Vi har problem med att dottern bara vägrar äta kött och fisk. Dietisten säger att det är ok att hon äter ost istället, men känns lite knas ändå. Hon äter ju inga baljväxter eller annan sorts proteiner. Enformigt. Och nu har hon börjat bråka, klaga vid varje måltid om man råkar lägga upp maten på ett sätt som hon inte vill. Man får inte blanda den osv.. Känns rent ut sagt skitjobbigt, för man vill inte ha bråk varje gång man äter så nu får hon ta själv, men då tar hon ju inte av allt..
    Och har börjat klaga på att det är tråkig mat och det hon då klagar på är att vi hade klyftpotatis tors, fre och lör kväll. Det gillar hon vanligtvis och på veckorna blir det ju mest pasta (majs, ris) nudlar, potatis/mos eller ris. Så hur stor variation blir det när man inte äter det som är till. Är ju knappast potatisens fel liksom...Obestämd
     Men vet inte vad vi ska göra åt det heller. Vi tjatar inte längre om att hon ska äta kött, för det gjorde inte saken bättre.. Men man känner ju sig så maktlös. Hon har ju i perioder klagat över magont och magen är minst sagt kass till och från, men vet inte varför. Har ju funderingar på gluten, i och med min glutenintolerans, men det visar inget på transglutaminans. Hon äter troligtvis alldeles för lite gluten då hon själv valt bort allt bröd mm med gluten. Hon äter ju vanlig havregrynsgröt gjord på risdryck, men där i är ju ev. minimalt med gluten. Vi får se hur det går när dagis börjar igen...
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-10-04 19:49:15 följande:
    kavat: kan hon tänka sig quorn istället, eller innehåller det en massa som inte funkar.

Gör helst så att alla kan äta. Efter att maken tömde hela kastrullen med vanlig pasta strax innan Angel kom hit med C för något år sedan så har vi inte kokat vanlig pasta.
    Skvätter det i det jag eller sonen ska äta så är det ju kört, så då kör vi samma istället. Det är värt den extra kostnaden för att slippa vara helt hysterisk och risker att göra misstag och skvätt i och med att både han och jag är så känsliga.

Däremot så borde vi försöka med Quinoa igen i en annan färg än röd. Sist vägrade båda att äta.. Så tack för "påminelsen". Blir lätt att man halkar in på samma spår.
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-10-04 19:49:15 följande:

Nu tänkte jag ju fel. Det är både ägg och champinjoner i quorn om jag minns rätt. Osäker på om champinjoner funkar, men ägg gör det inte...
Svar på tråden Allergitråden