• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-10-07 09:48:01 följande:
    Tål han inte kalas pinnarna eller lilla Annas ispinnar?
    Nej, tyvärr. Vete i dextros och glukossirap.

Men inte enligt slv! Demon
  • Tillalamm
    Kavat skrev 2010-10-07 13:20:12 följande:
    Ja, du. Lättast är att ta bort ägg först gissar jag. Däremot så om man bara går på prickar runt munnen så skulle jag ju mer tro på något annat. Men det är en ren GISSNING från min sida. Och med tanke på att du inte fixar sädesslag så ligger ju vete/havre nära till hands.

Risdryck, tål man inte sädesslag och är känslig så bör man ge Carlshamns risdryck då Ricedream innehåller spår av korn, små ej mätbara mängder, men det är en del barn i tråden som har reagerat på Ricedream.
    Testar man att utesluta så är det ju bäst att få bort allt.

Minst 2 veckor bör man utesluta. Men det är ju inte säkert att man blir helt "återställd" om det är magen, för det är först efter 2 veckor som man är ren, sen kan det ju ta ytterligare tid innan man blir helt ok. Är magen skadad behöver den kanske läka osv.

Man har väl två val (eller fler) men tar man bort ägg två veckor och man inte märker förändring så kan man försiktigt tillsätta och se om man märker skillnad.
    Blir han lite bättre men inte helt bra är det troligt att det är fler saker som man behöver ta bort. Då tar man bort det man misstänker mest och provocerar sedan med en sak i taget under en längre tid, typ en vecka minst emellan provoceringarna.

Med andra ord:Blir han inte alls bra så är man nog fel ute, blir han lite bättre, så är man nog rätt ute men det är fler saker.

Risken fins ju att han som så många andra här i tråden är allergisk mot mjölk, ägg, soja/baljväxter, vete, havre.. Och då behöver man nog dessvärre få bort allt för att provocera en sak i taget.

Får han eksem?
     Du kan ju göra patchtest/lapptest. Bäst är väl om läkare gör det, men man kan kolla själv för lite vägledning.
    Kolla i min blogg: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702....
    Tack för ett utförligt svar! Ska försöka testa lite. Han har inte eksem förutom prickarna runt munnen (om man nu kan kalla dem för eksem). Synd att han inte kan göra ett totaltest på födoämnesöverkänslighet som jag själv gjort. Det är så skönt att få exakt på papper var man tål och inte...
  • Kavat
    Tillalamm skrev 2010-10-07 16:21:35 följande:
    Tack för ett utförligt svar! Ska försöka testa lite. Han har inte eksem förutom prickarna runt munnen (om man nu kan kalla dem för eksem). Synd att han inte kan göra ett totaltest på födoämnesöverkänslighet som jag själv gjort. Det är så skönt att få exakt på papper var man tål och inte...
    Varför kan de inte det?
    Ok det visar inte alltid, men visar det så visar ju det.
  • Tillalamm
    Kavat skrev 2010-10-07 16:31:23 följande:
    Varför kan de inte det?
    Ok det visar inte alltid, men visar det så visar ju det.
    Jag gjorde ett överkänslighetstest genom en näringsterapeut. Testet mäter IgG reaktioner - det är väl inte samma som vanliga sjukvården mäter?

Precis, vanliga testet kan man ju ta på barn:)
  • ViFrånLandet

Är det några av era barn som dalat på kurvorna efter att ni tagit bort det de inte tål? Var på BVC på sen ettårskontroll igår och sonen har hoppat ner 2 eller om det var 3 streck på viktkurvan... Läkaren trodde det berodde på att han förut åt när han hade ont i magen, att han inte kände skillnad på magont och hunger och att han nu bara äter när han behöver. Någon som varit med om det?

Var på föräldramöte på dagis idag och fick reda på att de bara är tre personal på 19 barn, varav 10st är 1-2år. Självklart fick jag lov att fråga hur det funkar vid maten och de tyckte att det var ganska tressigt. De försöker få en till personal men ja, det kostar ju pengar och är väl inte jättelätt att få igenom... Kan man påverka det som förälder till ett allergibarn, genom läkarintyg eller något? Jag vet att de är jättenoga med G, han får alltid en personal som hjälper honom osv men jag kan inte låta bli att tycka synd om de andra barnen, de blir som lite åsidosatta då G tar mer uppmärksamhet...

• t0va
    ViFrånLandet skrev 2010-10-07 20:43:31 följande:

Är det några av era barn som dalat på kurvorna efter att ni tagit bort det de inte tål? Var på BVC på sen ettårskontroll igår och sonen har hoppat ner 2 eller om det var 3 streck på viktkurvan... Läkaren trodde det berodde på att han förut åt när han hade ont i magen, att han inte kände skillnad på magont och hunger och att han nu bara äter när han behöver. Någon som varit med om det?

Nu har vi inte vägt liten efter att vi tagit bort mjölken, men han äter inte alls lika ofta. Innan så åt han varannan och ibland varje timme, alla sa att han åt konstant och han gick upp 700gr på 2 veckor när hans magont var som värst.

Den senaste veckan när vi kört mjölkfritt så har det gått 4-5 timmar mellan målen på natten och dagtid är det ca 3 timmar emellan. Han småäter inte som förut så jag tror att han har ätit massor för att han inte kännt skillnad på hunger och magont, för när han gallskrek av magont så var flaskan det enda som tröstade. Får se vad nästa vägning visar på men jag tror att det kan vara så som läkaren sagt till er.
  • Blå Flygare
    ViFrånLandet skrev 2010-10-07 20:43:31 följande:

Var på föräldramöte på dagis idag och fick reda på att de bara är tre personal på 19 barn, varav 10st är 1-2år. Självklart fick jag lov att fråga hur det funkar vid maten och de tyckte att det var ganska tressigt. De försöker få en till personal men ja, det kostar ju pengar och är väl inte jättelätt att få igenom... Kan man påverka det som förälder till ett allergibarn, genom läkarintyg eller något? Jag vet att de är jättenoga med G, han får alltid en personal som hjälper honom osv men jag kan inte låta bli att tycka synd om de andra barnen, de blir som lite åsidosatta då G tar mer uppmärksamhet...

På vårt dagis har de sökt "viktning" för S, och fått det. Det betyder att hon räknas som 2 barn ist för ett så det blir en lite mindre grupp. Vid större problem kan man få resurs. Det är avd-personalen som ansöker om det. Resursen tas från övriga budgeten för dagis-verksamheten i den kommunen.
  • AAEV
    t0va skrev 2010-10-07 20:53:21 följande:
    Nu har vi inte vägt liten efter att vi tagit bort mjölken, men han äter inte alls lika ofta. Innan så åt han varannan och ibland varje timme, alla sa att han åt konstant och han gick upp 700gr på 2 veckor när hans magont var som värst.

Den senaste veckan när vi kört mjölkfritt så har det gått 4-5 timmar mellan målen på natten och dagtid är det ca 3 timmar emellan. Han småäter inte som förut så jag tror att han har ätit massor för att han inte kännt skillnad på hunger och magont, för när han gallskrek av magont så var flaskan det enda som tröstade. Får se vad nästa vägning visar på men jag tror att det kan vara så som läkaren sagt till er.
    Så var det med dottern också när vi tog bort mjölken. Innan åt hon jämt för att stilla "hungern" som antagligen var magont :)
  • AAEV

Nu har vi också haft samtal med dagis angående inskolning (som inte är förrän i mars)
    De ville att vi skulle ha ett möte så snart som möjligt så de vet hur de ska göra.
    Vi vill ju helst att de ska ändra städningen så att de städar oftare och även ta bort en del mattor osv.
    De var jätteförstående och vill verkligen göra allt för att E ska få det bra på dagis. Det känns jätteskönt. Vi ska även få träffa kocken och diskutera med honom hur man kan göra osv.
    De sa att de skulle använda den yoggin (yosas) som E äter de dagarna de andra barnen äter yoggi och så där.

De har inte haft något så här allergiskt barn innan så de är ju nybörjare på området men det känns ändå jättebra att de är så förstående!

• Lalalong

Nu kommer jag här och stör igen!

Vi började med mjölkfritt på Klara och hennes benägenhet att blossa upp i ansiktet har nästan försvunnit helt! Vi tänkte, YES!! Och hennes aptit har ökat enormt vilket är bra med tanke på att hon är mycket liten för sin ålder (4,5 år, 96 cm lång och väger 13 kg). Det har blossat upp någon gång ibland, då har det varit när hon ätit t.ex. citrus eller tomat och har sett förklaringen i att det var just två av dom sakerna som mjölkallergiker kunde reagera på trots att de inte var allergiska mot det egentligen.
    Men idag... Jag fattar ingenting. Hon åt tre knäckemackor (Wasa husman) med mjölkfritt Milda. 10 min tog det, sen Poff! Kinderna och hakan är knallröda.

Jag begriper ingenting...
    Börjar bli nervös för läkarbesöket på måndag också. Tänk om hon är helt fin då (det är ju bra.. men...) och läkaren inte tar mig på allvar. Klara är ju heller inte alls påverkad av det, så dom tycker kanske inte det är något att bry sig om. Men hon kan ju inte gå runt och se ut så där!
    Oavsett så tänker jag kräva ett läkarintyg på mjölkfritt för det märks att Klara mår mycket bättre utan mjölk. Lite "roligt" är också att hon är smal som en sticka. Men nu utan mjölk så ser jag att hon är ännu smalare (vilket iofs inte är bra), hon har faktiskt haft en liten "vällingkula" på magen som är borta nu..

Klara 060504, Alva 100117
Svar på tråden Allergitråden