• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-10-04 20:02:08 följande:
    Nu tänkte jag ju fel. Det är både ägg och champinjoner i quorn om jag minns rätt. Osäker på om champinjoner funkar, men ägg gör det inte...
    och/eller soja..
    Hrm, nu minns jag inte men kollade över hela veg.sortimentet för ett tag sedan och det var något hon inte tålde i allt de hade i alla fall...
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-10-04 20:02:55 följande:
    och/eller soja..
    Hrm, nu minns jag inte men kollade över hela veg.sortimentet för ett tag sedan och det var något hon inte tålde i allt de hade i alla fall...
    Det är äggvita i dem.

hirs och majs tillsammans har jag för mig ger fullvärdigt protein.

-här är jag osäker på mjölk hos lilleman. Nu när jag noga tagit bort alla kålsläktingar så är han inte alls så knölig i magen, dock så får jag bara i mig ca 3msk mjölk/dag i kaffet, och lite bregott och ost på mackan
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Mamsie

Hej på er!
    Ser att det är fullt ös i tråden

t0va,
    I den första vändan med BVC fick jag tjata till mig en remiss till Barmottagningen där vi fick en underbar läkare som skrev ut Nutramigen utan tjafs Jag undrar om du inte själv kan kontakta Barnmedicin och få en tid till den lille?

Vi flyttade och fick en annan barnmottagning. Jag blev mer eller mindre idiotförklarad av läkaren på den nya Barnmedicinmottagningen när jag hävdade att sonen har mer än bara mjölk- och sojaallergi, så jag ringde till enhetschefen och bad henne ordna en remiss till Allergimottagningen - och jag bryr mig inte om vilken läkare som skriver remissen, jag bryr mig inte heller om vad det står i remissen, sa jag. De kan skriva att det inte är något som helst fel på barnet men att mamman verkar ha problem mellan öronen och nu KRÄVER att få en remiss till sjukan. DET tog skuv och sonen går nu sedan två år tillbaka på Allergimottagningen på sjukhuset

Bråka! Kräv remiss! Ring enhetschefen!

Bjud på att de kan få kalla dig dum i huvet bara barnet blir utrett och får rätt mat!
    Lycka till!

~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • t0va
    Mamsie skrev 2010-10-04 20:22:31 följande:
    Hej på er!
    Ser att det är fullt ös i tråden

t0va,
    I den första vändan med BVC fick jag tjata till mig en remiss till Barmottagningen där vi fick en underbar läkare som skrev ut Nutramigen utan tjafs Jag undrar om du inte själv kan kontakta Barnmedicin och få en tid till den lille?

Vi flyttade och fick en annan barnmottagning. Jag blev mer eller mindre idiotförklarad av läkaren på den nya Barnmedicinmottagningen när jag hävdade att sonen har mer än bara mjölk- och sojaallergi, så jag ringde till enhetschefen och bad henne ordna en remiss till Allergimottagningen - och jag bryr mig inte om vilken läkare som skriver remissen, jag bryr mig inte heller om vad det står i remissen, sa jag. De kan skriva att det inte är något som helst fel på barnet men att mamman verkar ha problem mellan öronen och nu KRÄVER att få en remiss till sjukan. DET tog skuv och sonen går nu sedan två år tillbaka på Allergimottagningen på sjukhuset

Bråka! Kräv remiss! Ring enhetschefen!
     Bjud på att de kan få kalla dig dum i huvet bara barnet blir utrett och får rätt mat!
    Lycka till!
    ha, ha... det ska jag använda mig av om de inte lyssnar, jag är redan idiotklassad tror jag eftersom jag har adhd... och det vet ju alla att man inte är riktigt klok i huvudet om man har det ;)

Jag pratade med barnmottagningen idag och det gick inte att komma direkt utan bara genom remiss från bvc. Nu har jag fått erbjudande om att köpa några burkar med mat så vi klarar oss ett tag, så om de inte agerar nu innan vi åker senare i veckan så löser vi det den vägen och hoppas att bvc skriver remiss.

Jag ringde förut och pratade in på telefonsvararen om att jag pratat med barnkliniken som kräver remiss och att de ska skriva remiss åt oss för vi testat mjölkfritt och han mår så mycket bättre. Får väl se om det hjälper.

På onsdag ska jag träffa sköterskan på föräldrastödet igen och om bvc inte hört av sig så får de väl ta ett varv och skälla ordentligt, verkade som om ifall bvc  vägrar så kan sköterskan där fixa in oss på barnkliniken bakvägen men att hon inte vill det direkt, verkade vara lite känsligt det där.

Känns så bra att veta att det löser sig tillfälligt så vi får lite extra tid på att bråka vidare med vården och inte behöver gå tillbaka till mjölkmaten. Det tär ju på oss också att se hur dålig han är och hur ont han har. Ska man orka bråka så behöver man ju all energi man kan få.
  • Mamsie
    t0va
    Har faktiskt en känsla av att du kommer att få den hjälpen ni behöver - du verkar vara en mamma som är van att fajtas. Och dessutom har du ju ADHD och det vet ju alla att såna kan vara jobbiga. När det behövs
    Synd att han är så liten, annars hade jag kunnat sponsra med nån burk Nutramigen 2 som är för barn över 6 månader.
    Jag kikar bara sporadiskt in i tråden, så du kan väl hålla mig underrättad i gästboken. OK?
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • FenomenaA
    Kavat skrev 2010-10-04 20:01:16 följande:
    Gör helst så att alla kan äta. Efter att maken tömde hela kastrullen med vanlig pasta strax innan Angel kom hit med C för något år sedan så har vi inte kokat vanlig pasta.
    Skvätter det i det jag eller sonen ska äta så är det ju kört, så då kör vi samma istället. Det är värt den extra kostnaden för att slippa vara helt hysterisk och risker att göra misstag och skvätt i och med att både han och jag är så känsliga.

Däremot så borde vi försöka med Quinoa igen i en annan färg än röd. Sist vägrade båda att äta.. Så tack för "påminelsen". Blir lätt att man halkar in på samma spår.
    Har tänkt på det, med kokande pasta i två kastruller bredvid varandra. Det skulle alltså kunna vara en risk (och inte bara i mitt huvud)? Vi vet ju inte om sonen är allergisk emot vete eller sädesslag än. Vi föredrar att lägga till saker i kosten som vi tror funkar istället för något vi tror inte funkar. Och han har ju inte varit utan symtom, så det tar en väldig tid att prova en sak i taget.
  • Evve81
    Snutten skrev 2010-10-04 09:29:58 följande:
    Prommis: små barn kan vara allergiska mot både pälsdjur och pollen. Man brukar säga att de inte reagerar första pollensäsongen men om din son är 2,5 år så gäller ju inte det för honom längre.
    Men det stämmer nog för jag kan inte minnas att han reagerade när han var bebis men efter det har han reagerat
  • Cs mamma

Kavat:    Ha ha ha ha jaaaaa ohhh gud vad jag minns stressen i dina ögon.... dock är juh vete inte en farlig allergi hos oss (likt mjölk) utan hon är bara extremt känslig

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Allrona

Hoppar bara in och skickar en liten styrkekram till tOva. Hoppas det löser sig och att ni får den hjälp ni behöver och har rätt till.

Svar på tråden Allergitråden