• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mama Law
    t0va skrev 2010-10-05 18:33:20 följande:
    precis, nu när jag köpte första burken fick jag napp på apotek nummer 3, tur att det finns 3st i det köpcentrumet vi har här.

Fick svar från föräldrastödet de hade pratat med bvc som hade sagt att de skulle prata med mig om mjölkallergi... herregud, skönt att de gör så man har saker att göra nu  när jag ändå bara är hemma och föräldraledig ;)
    ja är inte det skönt att veta iaf.... tycker inte man gör nå annat... än för vår del iaf springa/ringa sjukvården om allt man kan tänka sig.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Cs mamma
    susieQ skrev 2010-10-05 14:45:42 följande:
    Snabb fråga, Olof är allergiförstoppad pch har skrikit halva dagen. Vad är bäst, lactulos eller microlax? Han är aldrig förstoppad annars... Tacksam om ngn har råd att komma med.
    Lactulos är mer långtidsverkande dvs gör att det inte blir förstoppat dock är det gasbildande så akta så du inte får en spärrballong. Går inte att överdosera i bemärkelsen att de är farligt utan blir bara diarrée om man överdosar.

Microlax är ett snabb akutlösande laxermedel som tar bort en propp eller stopp som finns. Kan skada tarmens förmåga att själv tömma sig om man ger för ofta och ska ses som akutfix när det redan är problem men man ska försöka förebygga problemen med lösande mat samt Lactulos eller andra produkter.

Lösande
    päron
    brun banan

Stoppande
    äpple
    morot
    blåbär
    gul/grön banan
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • 2små2stora

Lactulos innehåller laktos så det är ingenting för en som är känslig för mjölksocker.  Jag testade 1ml på J och hon hade ont i magen på natten sedan. Men inget resultat på bajsandet. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • susieQ

Tack till er som har svarat ang Olofs jobbiga mage!
    Jag köpte hem både lactulos och microlax, men bestämde men för att ge microlax. Kändes lite som att lactulos kanske är lite mer till för att ge regelbundet om man har mycket problem med förstoppning, men så är det inte för Olof. Oftast blir han lös i magen vid allergireaktioner, men det händer att han blir hård också. Jag tror som sagt att det är nåt han har fått i sig, troligtvis reagerade han på fänkål som han fick lördag och söndag för första gången. Han har inte varit o form sedan dess.
    Eftersom han har så extremt begränsad kost (han äter än så länge neocate, ris, potatis, morot, broccoli och äpple) så ville jag inte heller ge honom nån typ lösande frukt eller så eftersom jag inte vet riktigt vad han tål och inte. Men det får kanske bli nästa sak att försöka få in på okejlistan. Banan tål han inte, men det går ju att pröva päron eller katrinplommon kanske.
    Är dock så fruktansvärt okunnig på området förstoppning, vet inte om microlaxet hade god effekt egentligen. Ungefär en timme efter han fått det så kom det två hårda klumpar, men inget mer... Så jag vet inte om han har fått ut allt. Han somnade i alla fall skapligt, så jag får väl se hur det är med honom imorgon.

Sen så hade hans farmor och farfar gett honom persilja till maten igår. Kanske inte världens värsta sak att ge men jag har tydligt sagt till dem att de INTE får ge NÅGONTING som inte är godkänt av oss, och så gör de det i alla fall... Persiljan växte ju i deras trädgård och sånt som växer där kan man tydligen inte vara allergisk mot *grr* De kan spoliera säkert en veckas arbete med Olofs kost genom att göra så och det är ju inte precis så att jag tycker att det är det roligaste i livet att pyssla med att kostexperimentera med min son och försöka tolka ev reaktioner dag ut och dag in, så de får gärna sluta upp med att slösa med min tid och Olofs välmående...  

• Kavat

Spännande morgon! Nässelutslag av fingerfärg på lilleman, men av vad?

Bara en massa olika parabener som konserveringsmedel samt sucrose octaacetate... Inte vete eller ägg väl?

• Kavat
    Kavat skrev 2010-10-06 11:36:15 följande:

Bara en massa olika parabener som konserveringsmedel samt sucrose octaacetate... Inte vete eller ägg väl?
    Eller så var det att han var vid diskhon och tvättde sig och där stod dotterns havregrynsgröt...Fast han tvättade ju sig, stod där bara någon minut innan han hoppade i bagkaret. Läskigt är det ialla fall när det händer.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-10-06 11:36:15 följande:

är utslagen bara där fingerfärgen var?
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-10-06 12:15:28 följande:
    är utslagen bara där fingerfärgen var?
    Nej, syntes inte så mycket i händerna utan han blev helt rödflammig hela underarmarna och halva överarmarna.
    Lugnade sig med aerius och insmorning, men läskigt när det händer.
    Måste nog varit havre...
  • t0va

Här går cirkusen vidare. Träffade psykologen och sköterskan på föräldrastöde idag, de som lovat att hjälpa oss att prata med bvc, de hade gjort det i onsdags och bvc skulle ringa oss men så är inte gjort. Någon har ringt från ett vårdnummer men inget meddelande på telefonsvararna.

Jag försökte få tag på bvc idag för att få ett nytt recept men lyckades inte och imorgon åker vi iväg. Men de lovade i alla fall att om vi inte får remiss till barnkliniken från läkaren så ska de hjälpa oss, tydligen är chefen för föräldrastödet överläkare på barnkliniken så vägrar bvc får vi gå över huvudet på bvc i så fall.

Svar på tråden Allergitråden