• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va

Ni som kan hur det funkar med livsmedelsrecept, kostar det alltid 120kr oavsett om man får ut en burk eller 6?
    Vi fick nämligen recept idag, bvc-tanten ringde och en läkare skrev ut och sen när vi träffar läkaren på 8 veckors kontrollen eller vad det nu ska vara så får vi prata om ev. remiss till barnkliniken men det lät tveksamt... fast jag kommer inte gå därifrån utan remiss.

I alla fall så åkte vi till apoteket, jag jagade upp sambon så han kunde vara bärhjälp, jag har ett rörelsehinder och använder rullstol utomhus så ha med bebis själv funkar men inte få med en massa varor.

Då har de skrivit 1 burk a 6 gånger, hon på apoteket blev väldigt frågande till hur det är skrivet och sa att de annars lämnar ut en kartong i taget. Så nu måste vi som det verkar betala 120kr var 4:e  dag och ränna till ett apotekt och hämta maten för fler åt gången kunde vi inte få. Helt hopplöst ju tänk om jag inte hinner åka en dag då står vi utan mat, hur tänker läkarna egentligen?

Blir så trött på alla idioter som inte tänker längre än näsan räcker, det blir ju jättedyrt ändå visserligen billigare än 210kr men mycket dyrare än vanliga maten.

Vi åker iväg också om några dagar, så det blir ännu jobbigare att försöka hitta ett apotek där som har maten och behöva åka ett par mil också för vi ska till landet, tror knappast att ica där ute har något sånt. Blir ju galen, men jag ska fråga hur de tänker när vi träffar läkaren för kontrollen. Skrikandes

• Mama Law

det är 120kr oavsett hur stort uttag det är om det är en burk eller 10 kartonger. Jag skulle be om ett större recept eller få ett recept där det är 6 burkar/uttag tills ni har varit på barnmottagningen.

t0va skrev 2010-10-05 17:44:37 följande:
    Ni som kan hur det funkar med livsmedelsrecept, kostar det alltid 120kr oavsett om man får ut en burk eller 6?
    Vi fick nämligen recept idag, bvc-tanten ringde och en läkare skrev ut och sen när vi träffar läkaren på 8 veckors kontrollen eller vad det nu ska vara så får vi prata om ev. remiss till barnkliniken men det lät tveksamt... fast jag kommer inte gå därifrån utan remiss.

I alla fall så åkte vi till apoteket, jag jagade upp sambon så han kunde vara bärhjälp, jag har ett rörelsehinder och använder rullstol utomhus så ha med bebis själv funkar men inte få med en massa varor.

Då har de skrivit 1 burk a 6 gånger, hon på apoteket blev väldigt frågande till hur det är skrivet och sa att de annars lämnar ut en kartong i taget. Så nu måste vi som det verkar betala 120kr var 4:e  dag och ränna till ett apotekt och hämta maten för fler åt gången kunde vi inte få. Helt hopplöst ju tänk om jag inte hinner åka en dag då står vi utan mat, hur tänker läkarna egentligen?

Blir så trött på alla idioter som inte tänker längre än näsan räcker, det blir ju jättedyrt ändå visserligen billigare än 210kr men mycket dyrare än vanliga maten.

Vi åker iväg också om några dagar, så det blir ännu jobbigare att försöka hitta ett apotek där som har maten och behöva åka ett par mil också för vi ska till landet, tror knappast att ica där ute har något sånt. Blir ju galen, men jag ska fråga hur de tänker när vi träffar läkaren för kontrollen. Skrikandes
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • t0va
    Mama Law skrev 2010-10-05 18:06:37 följande:
    det är 120kr oavsett hur stort uttag det är om det är en burk eller 10 kartonger. Jag skulle be om ett större recept eller få ett recept där det är 6 burkar/uttag tills ni har varit på barnmottagningen.
    fan så elaka de är då. Ska försöka få tag i de imorgon så tröttsamt när vi åker på torsdag och något e-recept gick inte att få utan vi måste åka till vårdcentralen och hämta receptet.
  • Mama Law

MMM och har ni otur så kan det va så att ni måste beställa för det är inte säkert att dom har burkar hemma och det kan ta upp till en vecka innan ni har det då. Om de inte har någon burk hemma. men då kan ni ju få en burk då och få resten sen i stället.

t0va skrev 2010-10-05 18:12:36 följande:
    fan så elaka de är då. Ska försöka få tag i de imorgon så tröttsamt när vi åker på torsdag och något e-recept gick inte att få utan vi måste åka till vårdcentralen och hämta receptet.
  • ViFrånLandet
    t0va skrev 2010-10-05 18:12:36 följande:
    Varför kan du inte får något e-recept?! Vet inte när jag/vi fick en papperslapp senast, trodde knappt de fanns längre... Förvånad Hoppas verkligen det löser sig för er, och det snabbt som ögat! Att bara få en burk/uttag verkar ju helgalet! 
  • Mama Law
    ViFrånLandet skrev 2010-10-05 18:19:15 följande:
    Varför kan du inte får något e-recept?! Vet inte när jag/vi fick en papperslapp senast, trodde knappt de fanns längre... Förvånad Hoppas verkligen det löser sig för er, och det snabbt som ögat! Att bara få en burk/uttag verkar ju helgalet! 
    vi får inte heller på e-recept utan vi får skicka in till apoteket. så får vi skicka en livsmedelshänvisning när vi ska beställa.... konstigt om det är olika.
  • ViFrånLandet
    Mama Law skrev 2010-10-05 18:22:05 följande:
    vi får inte heller på e-recept utan vi får skicka in till apoteket. så får vi skicka en livsmedelshänvisning när vi ska beställa.... konstigt om det är olika.
    Ja, det var verkligen konstigt att det är olika..! Och vi som bor mitt ute i ingenstans, trodde vi låg efter i allt men tydligen inte Flört
  • t0va
    Mama Law skrev 2010-10-05 18:17:28 följande:
    MMM och har ni otur så kan det va så att ni måste beställa för det är inte säkert att dom har burkar hemma och det kan ta upp till en vecka innan ni har det då. Om de inte har någon burk hemma. men då kan ni ju få en burk då och få resten sen i stället.
    precis, nu när jag köpte första burken fick jag napp på apotek nummer 3, tur att det finns 3st i det köpcentrumet vi har här.

Fick svar från föräldrastödet de hade pratat med bvc som hade sagt att de skulle prata med mig om mjölkallergi... herregud, skönt att de gör så man har saker att göra nu  när jag ändå bara är hemma och föräldraledig ;)
  • Kavat
    susieQ skrev 2010-10-05 14:45:42 följande:
    Snabb fråga, Olof är allergiförstoppad pch har skrikit halva dagen. Vad är bäst, lactulos eller microlax? Han är aldrig förstoppad annars... Tacksam om ngn har råd att komma med.
    Stackars liten. Jag kan inte förstoppningar, men hoppas att det löst sig, bokstavligt. Drömmer
  • Kavat
    t0va skrev 2010-10-05 18:33:20 följande:
    precis, nu när jag köpte första burken fick jag napp på apotek nummer 3, tur att det finns 3st i det köpcentrumet vi har här.

Fick svar från föräldrastödet de hade pratat med bvc som hade sagt att de skulle prata med mig om mjölkallergi... herregud, skönt att de gör så man har saker att göra nu  när jag ändå bara är hemma och föräldraledig ;)
    Ja, du, du såg ditt inbox. Helt sjukt, självklart har du liksom alla andra rätt till mjölkersättning i ca 2 månader för 120:-!
Svar på tråden Allergitråden