• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-10-08 20:26:00 följande:
    Behöver lite hjälp med provocering. Hade tänkt att provocera med ärtor idag och under helgen. Gav dottern en ärta, hon stoppade den nyfiket i munnan, tuggade lite och spottade ut den och såg ut som jag gett henne gift. Försökte ge henne några till men hon tog de en och en men pincettgrepp och släppte ned på golvet... På detta sättet får jag ju inte reda på om hon tål ärtor eller inte. Ska jag låta det va och provocera med någon böna/hummus/linssås/liknande vid ett senare tlllfälle? Hon har hittills fått nästan (bortsett från kräkningar) bara långsamma reaktioner på soja och baljväxttillsatser (baljväxter har hon inte fått äta själv, reagerade redan genom amning, det här blir första provoceringen). Anledningen till att jag vill provocera är att hela familjen saknar vegetariska alternativ och jag är för lat för att laga dubbla/trippla rätter...
    Schärs glutenfria pasta innehåller isolerat ärtprotein. Vet inte hur allergent det är dock när det är isolerat och vad det innebär. Miralicia?!??!?
  • 2små2stora
    Mela78 skrev 2010-10-08 20:26:00 följande:
    Behöver lite hjälp med provocering. Hade tänkt att provocera med ärtor idag och under helgen. Gav dottern en ärta, hon stoppade den nyfiket i munnan, tuggade lite och spottade ut den och såg ut som jag gett henne gift. Försökte ge henne några till men hon tog de en och en men pincettgrepp och släppte ned på golvet... På detta sättet får jag ju inte reda på om hon tål ärtor eller inte. Ska jag låta det va och provocera med någon böna/hummus/linssås/liknande vid ett senare tlllfälle? Hon har hittills fått nästan (bortsett från kräkningar) bara långsamma reaktioner på soja och baljväxttillsatser (baljväxter har hon inte fått äta själv, reagerade redan genom amning, det här blir första provoceringen). Anledningen till att jag vill provocera är att hela familjen saknar vegetariska alternativ och jag är för lat för att laga dubbla/trippla rätter...
    Det låter som en vanlig reaktion på något nytt. Servera du ärtor under helgen, blanda ned lite i maten så slinker de med utan märkas så mycket. 

Eller pressa ärtor i en vitlökspress så får du bort skalet och blanda i hennes mat.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-10-08 20:30:52 följande:
    Vi bad ju om ett nytt möte, via rektorn, som då hänvisade oss tillbaka till henne. När Fredrik då bad om ett möte så ville hon prata med våran dietist först. Igår ringde dietisten och vi ska träffa henne den 19e för första gången Jag berättade lite i telefon om den här människan, och efter dagens brev så tänkte jag ta med det till dietisten och visa upp, innan jag berättar att hon vill ha kontakt med henne. Det känns nästan som att de är rädda för ett nytt möte...
    Be om ett nytt möte med alla inblandade. Inte ska ni "mun/brev-fightas" med henne. Det låter ju helt sjukt. Hon ska respektera era barn, inte särbehandla dem och ifrågasätta!
     Får ni inte ett möte för att rektorn inte vill, så vänder ni er högre upp. Det finns alltid någon högre upp som lyssnar! Och om den personen inte lyssnar så tar ni nästa i stegen. Det går att anmäla dem också, för ni har all rätt i världen!

Tyvärr och ett stort tyvärr, men det är ofta det enda som biter att gå till högre instanser... Var hur jäkla jobbig du vill, det har du och dina barn all rätt till i världen!

På barnens dagis så får man köpa pasta själv, men får betalt för utläggen, liksom allt annat man lägger ut för som de inte kan ta in/finns på deras listor. Helt ok tycker jag ändå, för då vet man ju att det blir rätt.
    Misstänker dock att det blir både risdryck, pastor, sylt mm som ska köpas.
  • Kavat
    t0va skrev 2010-10-08 16:31:34 följande:
    Dagens ros går till K Kavat, nu har vi löst matfrågan för ett tag och ska bråka massor när vi kommer hem från våran "semester". Kul att få ett ansikte på en medlem också :)

Han mår så mycket bättre på mjölkfritt, nu var det 4 timmar sen han åt och han äter massor, förut åt han lite men konstant :D
    Håller alla tummar för er att det löser sig nu när ni kommer hem!
  • 2små2stora

Är vi de enda som inte blivit ifrågasatta på dagis angående allergierna.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    skruttplutt skrev 2010-10-08 15:40:42 följande:
    Har en dotter som strax blir 4 månader som helammas. Hon har varit lite halvseg med vikten och bajsar konstigt sen några veckor tillbaka.  Det är lite oljigt och är slätt orange-brunt istället för det vanliga gula amningsbajset med klumpar i. Har kört mjölkfritt nu i två veckor då jag misstänker att det är nåt hon inte tål. Var och vägde henne imorse och då visar det sig att hon gått ner 170g på dessa två mjölkfria veckorna...Rynkar på näsan Då borde det väl knappast vara mjölk hon reagerar mot? Bajset har inte blivit bättre å definitivt inte vikten.. Ska få läkartid nästa vecka men vad gör en "vanlig" läkare? Kan det va ägg hon inte tål?
    Hm. Vad ersätter du mjölken med?
    Det kan dock ta en månad innan mjölken är ur hennes kropp helt.

Vanligast allergierna är mjölk, följt av ägg, soja, vete (havre), torsk (fisk) och nötter....
  • trållmor
    Kavat skrev 2010-10-08 20:37:51 följande:
    Be om ett nytt möte med alla inblandade. Inte ska ni "mun/brev-fightas" med henne. Det låter ju helt sjukt. Hon ska respektera era barn, inte särbehandla dem och ifrågasätta!
     Får ni inte ett möte för att rektorn inte vill, så vänder ni er högre upp. Det finns alltid någon högre upp som lyssnar! Och om den personen inte lyssnar så tar ni nästa i stegen. Det går att anmäla dem också, för ni har all rätt i världen!

Tyvärr och ett stort tyvärr, men det är ofta det enda som biter att gå till högre instanser... Var hur jäkla jobbig du vill, det har du och dina barn all rätt till i världen!

På barnens dagis så får man köpa pasta själv, men får betalt för utläggen, liksom allt annat man lägger ut för som de inte kan ta in/finns på deras listor. Helt ok tycker jag ändå, för då vet man ju att det blir rätt.
    Misstänker dock att det blir både risdryck, pastor, sylt mm som ska köpas.
    Jag har haft sånt kanonbra samarbete med ICA här i byn, så de har tagit hem allt jag har bett dem om. Sen har dagisavdelningen kunnat gå dit och köpa direkt, utan att vi har behövt köpa in som mellanhand Så allt jag vill ha, finns här i byn, t.o.m Moilas som ni tipsade om här i tråden har de tagit hem till mig Jag får specialpris för det jag köper in dessutom

Men ni har rätt. På måndag ska jag begära in ett nytt möte!
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Snutten
    2små2stora skrev 2010-10-08 20:40:28 följande:
    Vi har inte blivit ifrågasatt så som en del i den här tråden. Men jag fick ju kämpa en del för att få dem att ta in städfirman även dagtid utöver kvällsstädningen.,
  • trållmor
    Jag kanske ska förtydliga att här har vi bara blivit ifrågasatta av den här kvinnan, inte av någon annan. Läkarna är helt underbara här dessutom
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Mela78
    De har inte alls ifrågasatt, och är måna om att allt ska bli rätt. De frågar ofta om nya produkter (oftast bröd) ibland ringer köksan och frågar om något. Vi har alltså kontinuerliga samtal om allergierna och rutinerna på dagis för att allt ska fungera. Enda jag har och "klaga" på är att de vill fortsätta servera kokta ägg till mellanmål, vilket jag inte dottern tål alls. Så en dag i veckan måste vi hämta innan mellanmål. Men de har ordnat så att det är storstädning efter stängning den dagen och de på avdelningen har skärpt de dagliga rutinerna kring städning.
Svar på tråden Allergitråden