• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    skruttplutt skrev 2010-10-08 22:01:20 följande:
    Jag använder havreprodukter istället. Hon helammas så hon kan väl inte reagera mot havre, eller??
    Funderar på om jag ska ta bort ägg också..? Hon är hur pigg å glad som helst men något är ju fel när hon nu tom har gått ner i vikt...
    Läs svaret ovan. Min son blev allergisk mot vete när jag ammade. Man kan bli allergisk mot allt, alla proteiner går genom bröstmjölken tyvärr.

Lättare att ta bort ägg än havre, så testa och se säger jag.

Men tänk på att försöka variera kosten så att du inte "bara" äter havre, som jag gjorde...
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-10-08 20:59:32 följande:
    Mötet kommer absolut att  få vänta tills efter vi har träffat dietisten, men det är inget eget val egentligen utan för att jag åker iväg nästa vecka på begravning. Men dietisten verkade kanonbra i telefon, så att fråga henne om hon skulle vilja vara med på ett möte tror jag inte skulle vara några problem
    Du får berätta hur det går!
    Beklagar sorgen (begravningen) Hjärta
  • Tibell

Oj vad ni skriver här. Har börjat jobba efter en lång mammaledighet ( mannen går hemma med barnen nu ) så man har varit rätt trött ;)

Lilla hönans mage är i balans igen efter veteprovoceringen..dessutom är prickarna borta! Men hennes hosta+rossel är kvar..!
    Så min teori är att hostan i sig kanske inte har med veteallergin att göra ( för då borde den väl vara borta nu??) utan att immunförsvaret sänks iochmed allergireaktionen och hon blir mer mottaglig för infektioner i luftrören..Låter det troligt??
    Nu är kanske hostan något bättre men så fort hon är nere på golvet och leker lite sätter hostan igång och den låter riktigt riktigt illa. I slutet på hostan låter det som en kvävd anka..typ. Dessutom rosslar hon mer när hon är i rörelse. Hon har också varit väldigt snabbandad så jag räknade hennes andetag i helgen ( hon hade vilat i drygt 20-25 innan jag räknade ) och då hamnade jag mellan 48-55 andetag/minut. Ett friskt barn på ett år bör ligga mellan 20-30, Nu är det dock bättre bara hon sitter still men så fort hon leker lite för mycket flåsar hon som en hund
    Så i samråd med en sköterska på astmamottagningen puffar vi henne med storasysters airomir när hon får det som mest jobbigt med rossel+andningen och så ska jag kontakta hennes allergiläkare/astmaläkare på måndag för att antagligen få pulmicort utskrivet till henne!

När hon är helt frisk ska vi även testa ägg hade vi tänkt. Men hur stor är chansen att hon tål det när hon inte tål alla andra "vanliga" allergierna ?? Men med hennes/våran vanliga otur lär väl inte det funka heller!!

Stora dottern har varit förstoppad i veckan igen men efter 5 bajsfria dagar lyckades hon äntligen bajsa. Hon har fått äta lite sojayoggi på morgonen så vi misstänker nog att det har med den att göra. Så nu får hon stå på sojafri diet även hon!

• JPL
    Kavat skrev 2010-10-09 09:31:40 följande:
    Japp, vi har ätit den, men tagit bort den. Han blev dålig varje gång han var hos mamma och där fick han ofta 2 glassar. Mormödrar ska alltid skämma bort. Och visst det finns andra saker han skulle kunna reagera på där också, men vissa gånger hade han aldrig ätit något annat och jag var där hela tiden osv, så tillsist misstänkte jag glassen. När jag hörde mig för så visade det ju sig att även Miralicia kände av när hon ätit några sådana.
    Eftersom det nu inte finns någon annan så ska jag testa igen framöver.
    Hemma är ju inga problem, där gör vi egen, men när man är iväg...

(Jo såg att Cars bör funka till sonen, men den är så osmidigt dubbel och dottern tål den inte... Så då får man ge henne två glassar också för det ska vara lika/alternativt dela. Men då är den osmidig att lämna vid kalas osv.. )
    Suck då alltså. Tur att de får glass så sällan att det kan funka för oss. Cars är ju lite olyckligt att det är jordgubb i, många som inte tål det. Rapsy glassmix i glasspinneformar kan man ju skicka med till kalas och sånt. G är rätt nöjd med chokladpudding som substitut för det mesta som allergifria barn får på kalas.

Vilken (påläggs-)skinka tål ni som är extra känsliga? På mina barn märks det ju bara vid långvarigt intag så det är svårt med sånt där lurigt som dextros och druvsocker för mig. Något är det iaf som pågår för alla tre  nu.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-10-08 20:37:51 följande:
    Misstänker dock att det blir både risdryck, pastor, sylt mm som ska köpas.
    Appropå sylt så gör kokerskan på vårt dagis så att hon köper hem frysta bär (lingon och hallon) som hon sen tar fram, tinar och mosar ihop och rårör med lite socker istället för att leta sylt som dottern kan äta och åka runt till massa olika butiker för att handla eller att vi ska köpa till dem. 
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mamsie

Hej på er!
    Går igenom gamla mail och hittade en del "matnyttigt". Om ni redan har länkarna så kan ni bortse från det här. OK?

Merkostnader för mjölkprodukter godkänns
    – tack vare Astma- och Allergiförbundets medlemmar!
    bit.ly/mjolkmerkostnader

Matöverkänslighet ofta ett problem – men det finns hopp
    bit.ly/matallergiproblem

Rätt diagnos viktig för matallergiska barn
    bit.ly/matallergi_diagnos

Barnkalas med allergihänsyn
    bit.ly/matallergi_kalas

Merkostnader för mjölkprodukter godkänns
    – tack vare Astma- och Allergiförbundets medlemmar!
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie
    skruttplutt skrev 2010-10-08 22:01:20 följande:
    Jag använder havreprodukter istället. Hon helammas så hon kan väl inte reagera mot havre, eller??
    Funderar på om jag ska ta bort ägg också..? Hon är hur pigg å glad som helst men något är ju fel när hon nu tom har gått ner i vikt...
    Minstingen reagerade på vad jag åt medan jag ammade, så visst kan det gå via bröstmjölken!
    De större var bara komjölkskallergiker så det var enklare att bara låta bli komjölk under amning.
  • Mamsie
    Dextros ska enligt vår dietist på Östra sjukhuset inte innebära någon risk för allergiker, men däremot ska man se upp med glukossirap/glukosstärkelse.
  • Kavat
    Mamsie skrev 2010-10-09 17:49:40 följande:
    Dextros ska enligt vår dietist på Östra sjukhuset inte innebära någon risk för allergiker, men däremot ska man se upp med glukossirap/glukosstärkelse.
    Bullshit!
    Skämt å sido. Enligt slv ska inte de reagera på glukossirap heller och i Ricedream finns inga mätbara spår av korn, men hur kommer det sig då att de faktiskt reagerar. Drömmer

JPL, nu äter vi Scans rökta skinka och prickig korv.
  • Mamsie
    Kavat skrev 2010-10-09 17:57:49 följande:
    Bullshit!
    Skämt å sido. Enligt slv ska inte de reagera på glukossirap heller och i Ricedream finns inga mätbara spår av korn, men hur kommer det sig då att de faktiskt reagerar. Drömmer

JPL, nu äter vi Scans rökta skinka och prickig korv.
    Och enligt vår dietist så stämmer inte slv-s rekommendationer alltid. Hon har avrått oss från att använda Ricedream. Men Dextros ska enligt henne vara ok
    Bullshit på dig själv vännen
Svar på tråden Allergitråden