• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mamsie
    Blå Flygare skrev 2010-10-10 14:46:22 följande:
    www.mjolkfri.com/artikel/251/

Tips på tvättmaskin för de känligaste.
    Länken funkar inte!
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Blå Flygare
    Mamsie skrev 2010-10-10 15:09:20 följande:
    Länken funkar inte!
    Sista snedsträcket är inte blått, så det kommer inte med. Skrivindeti url:n så bör det funka.
  • Kavat

I helgen har dottern varit hos mamma och pappa och de har haft det jätte mysigt! Nu när hon kom hem så hade hon rivsår för hon kliat så mycket av något (vad?) på hela magen och det är inte där hon brukar få klåda.... Och vi vet inte av vad.. Igår åt hon nog sådant hon brukar äta här hemma (tror vi...) men vindruvor som jag vet att mamma ibland missar att skölja och så fick hon en hel del vanlig vetepasta, vetetortillias och hönökaka. Hon äter ju knappt det här hemma...

Och sen hade mamma hittat en ny god sak som hon fått idag, oatleys smoothie. Ja, det var ju bra förutom att den innehåller två saker som hon egentligen inte tål. Den ena saker funkar nog nu (men det vet inte mamma) men äpple funkar absolut inte, det har vi testat fyra gånger i sommar... Så nu är hon jätte prickig runt hela munnen dessutom och har härliga utbrott...
    Sen hade hon knappt ätit idag....
    Mamma tyckte att ni får väl ge sådant ändå som hon tycker är gott, med syftning på Smoothien.. Men när hon får så tydliga och uppenbara reaktioner för hungern blir sällan bättre av allergiska reaktioner.... Och äpple har vi redan testat fyra gånger i år och konstaterat att det inte går...

Men jag lurar återigen på vad det är som ställer till det. Jag har ju varit inne på gluten tidigare men när hon testades för 2 år sedan visade det inget och nu äter hon för lite. Men det bråkas och trilskas varje måltid här, jag är så trött på det, men vet inte vad vi ska göra åt det... (Hon vägrar äta kött och fisk och äter ost istället) men bråkar om allt från fel potatis på fel plats och allt vad det kan vara.. Det är alltid tjafs vid måltiderna. Eller är det bara 5-års trots...?
    Nu i helgen när hon inte var hemma var det så lugnt och skönt och inget tjafs alls. Man vill ju kunna njuta av att äta itne bara bli sur och grinig(ledsen vilket det brukar bli..

• Mamsie
    Blå Flygare skrev 2010-10-10 15:24:34 följande:
    Sista snedsträcket är inte blått, så det kommer inte med. Skrivindeti url:n så bör det funka.
  • Mamsie

Så trist Kavat.
    Kan inte din mamma slå en signal när det är nåt nytt hon vill ge? Alternativet är att antingen förbjuda dem att ge något som inte är godkänt av er, eller att ge en matlista i förväg? Jobbigt, japp, jag vet...
    Hoppas ni kommer på vad som gett reaktionen på magen. Hoppas det läker fort!

• cofiepropp

Tack för svaren!

Jag kan ju tänka mig att det kan vara så att det är en mindre ren produkt med tanke på att det är tillsatt just b12 å så... Men det borde ju vara kemiskt framställt...  Vi får väl se längre fram om vi vågar prova igen. Just nu har vi fått återgå till enbart det som hon är van vid: Nutramigen ( som hon avskyr efter att ha fått smaka gröt), Sinlac o fruktpureer som vi vet att hon tåler...  Har tre större flickor som alla tre varit mjölkproteinallergiska... två av dem är fortsatt känsliga mot laktos...

Passar på att fråga: kan mann få ersättning för merkostnader?? det blir en hel del mycket dyyrare med allt mjölk och laktosfritt..

• Tibell

Skrev ett inlägg här angående dottern och hennes hosta efter veteprovoceringen!
    Ni vars barn som reagerat med hosta+rossel+snabbandning  hur länge har de haft den efter ni slutat provocera ??
    Vi vet ju som sagt inte om hostan är en reaktion på vetet eller om hennes immunförsvar sänktes iochmed reaktionen och hon drog på sig en infektion i luftrören!?
    Men nu mår hon mycket bättre och har bara behövt en puff idag ( mot tidigare 3-4 per dag)
    Men det känns ju helt klart som att en astmadiagnos bör sättas på henne eftersom hon blir så påverkad även på andningen. Storasyster har ju förkylningsastma. Jag har och de flesta andra i släkten! Eller vad tror ni?
    Vi har varit i kontakt med hennes läkare men jag ska ringa igen i morgon och höra med henne!!

Svar på tråden Allergitråden