• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Är det någon här vars barn har gjort svettest? Dottern ska göra det imorgon och jag är livrädd att det ska visa att hon har CF!

• Kavat
    FenomenaA skrev 2010-10-04 22:57:28 följande:
    Har tänkt på det, med kokande pasta i två kastruller bredvid varandra. Det skulle alltså kunna vara en risk (och inte bara i mitt huvud)? Vi vet ju inte om sonen är allergisk emot vete eller sädesslag än. Vi föredrar att lägga till saker i kosten som vi tror funkar istället för något vi tror inte funkar. Och han har ju inte varit utan symtom, så det tar en väldig tid att prova en sak i taget.
    Ja det är en risk, åtminstonde om man är så känslig som sonen och jag är.
  • Kavat
    FenomenaA skrev 2010-10-04 23:00:36 följande:
    Ekströms kokmarsan, är den utan allt (om man kokar med risdryck)?
    ja, även chokladpuddingen (vet inte om det finns flera så läs)!
  • JPL
    Kavat skrev 2010-10-02 12:11:33 följande:
    Jag kan ju  bara tala för hur mina barn är och ja, de blir helt "knasiga" när de får i sig saker de inte tål. Men i perioder så är de helt opåverkade och då märker man en väldigt tydlig skillnad. Sen har jag nära barn på andra håll som som också betett sig "annorlunda" och då man utrett och misstänkt någon av bokstavkombinationerna. Men i en nära släktings fall så har laktosintoleransen vuxit bort vid 10 års ålder. (om någon inte vet så växer inte laktosintolerans bort, så jag misstänker ju starkt att han haft mjölkproteinallergi, men magen blev något bättre på laktosfritt liksom det blev för vår dotter.)

Om då W alltid är påverkad så tycker inte jag att det låter alls konstigt att ni misstänker ADHD. Sen känner inte jag W eller har sett hur han är utan kan bara prata för vad jag har sett på andra barn.
    Men däremot så tycker jag att om du är så osäker så som du låter så tycker jag absolut att ni ska göra en till utredning så att ni kan få hjälp, om det behövs. Oavsett så bör man väl kunna få hjälp, även om han inte får en diagnos?
    Kompisens barn har nyligen fått diagnos och de fick jätte bra hjälp av Bup tror jag det var samt medicin som gjorde skillnad som dag och natt på det barnet. Kan man inte få testa och se om det hjälper W, för oavsett så "mår han nog inte helt bra" själv.
    Å andra sidan så kan jag ibland känna att varför måste alla vara lika och anpassas in i samhället? Lite kluven, men det viktiga är ju att W får må bra och ni känner att ni kan hantera honom och är det inte så så måste ni väl kunna få hjälp med av "proffsen"?
    Jag ville bara säga att jag håller emd om att man kan behöva hjälp även om man inte misstänker en diagnos. Det tog mig alldeles för lång tid att inse och jag har kämpat för länge själv med äldste sonens ibland underliga beteenden.
  • JPL
    Snutten skrev 2010-10-04 18:38:54 följande:
    Jag såg att ni diskuterade beteende störningar tidigare. Siri har inga problem med vare sig sociala kontakter eller utveckling. Men om man har det och det beror på allergin så borde det väl svänga lite fram och tillbaka? Ibland är de ju bättre och ibland sämre i sin allergi. Men visst ett barn som mår dåligt i sin allergi kan nog vara utåtagerade osv.
    Fast vissa födoämnen som mjölk, ägg och vete får barnen i sig alltid om de inte har en konstaterad allergi. Och så varierar ju alla barns humör och beteenden med åldrar och utveckling så det är svårt att avgöra vad som är vad. Särskilt med första barnet då man själv saknar erfarenhet om man inte har vissa yrken.
  • susieQ

Snabb fråga, Olof är allergiförstoppad pch har skrikit halva dagen. Vad är bäst, lactulos eller microlax? Han är aldrig förstoppad annars... Tacksam om ngn har råd att komma med.

• 2små2stora

mjölk eller kaffe, kaffe eller mjölk  eller tom soja det är frågan det. Men knölig i magen är han och lite små prickig runt blöjan och halsen vilket iofs kan vara normala prickar. Drack lite kaffe igår em och då lite mer mjölk än vanlig och även lite mer ost än jag brukar så oddsen verkar inte så bra.

I morgon ska J till allergiläkaren så vi får se om vi ska vänta på W's kontroll om 2 veckor eller om det blir något bestämt redan i morgon.  

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-10-05 14:49:38 följande:
    mjölk eller kaffe, kaffe eller mjölk  eller tom soja det är frågan det. Men knölig i magen är han och lite små prickig runt blöjan och halsen vilket iofs kan vara normala prickar. Drack lite kaffe igår em och då lite mer mjölk än vanlig och även lite mer ost än jag brukar så oddsen verkar inte så bra.

I morgon ska J till allergiläkaren så vi får se om vi ska vänta på W's kontroll om 2 veckor eller om det blir något bestämt redan i morgon.  
    Risken är ju att det egentligen är mjölk som ställer till det men att det blir värre av t.ex gasbildande saker. Så har mina barn funkat. Alltså reagerat rätt tydligt på saker som de egentligen tål när de får i sig annat som de inte tål. När man tar bort det de är allergiska mot så klarar det annat.

Haha, så du har tillit till läkarkåren du?! Här kör vi eget race, även om vi har en duktig läkare nu så kan ju inte hon göra mer än att råda mig till att sluta med det som han reagerar på...

I går natt och dag var liten helt underbar och sov, åt och var nöjd, men i natt var det helt hopplöst igen. Blir så trött, när ska allt släppa. Nu är vi ju förkylda också förstås, men jobbigt när han aldrig är bra.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-10-05 14:58:12 följande:
    Risken är ju att det egentligen är mjölk som ställer till det men att det blir värre av t.ex gasbildande saker. Så har mina barn funkat. Alltså reagerat rätt tydligt på saker som de egentligen tål när de får i sig annat som de inte tål. När man tar bort det de är allergiska mot så klarar det annat.

Haha, så du har tillit till läkarkåren du?! Här kör vi eget race, även om vi har en duktig läkare nu så kan ju inte hon göra mer än att råda mig till att sluta med det som han reagerar på...

I går natt och dag var liten helt underbar och sov, åt och var nöjd, men i natt var det helt hopplöst igen. Blir så trött, när ska allt släppa. Nu är vi ju förkylda också förstås, men jobbigt när han aldrig är bra.
    Haha tillit till läkarkåren Inte det minsta men de kan ju få tro det Efter alla vändor med J så jag inte så stor tilltro till dem. Det var ju normalt att inte gå upp i vikt på 6 mån som 1 åring osv och det vet vi ju var det slutade någonstans.

Funderar dock på om jag ska testa en större mängd mjölk igen för att se lite mer, men vet inte vilket sätt som är bäst om jag ska äta mjölk eller om jag ska ge honom lite ersättning för att inte sabba min mjölk för mycket. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Mama Law

Jaha så har jag fått hjälp att skriva synpunkter på kommuniceringen från Fk så ska skriva ut den och skicka in den så fort som möjligt. Det kommer även skickas intyg från allergikonsulent och dietist som styrker mertid över huvudtaget som dom dragit ner för oss. Kan ju inte göra wikings mat och vår mat överhuvudtaget samtidigt då det skvätter.

hoppas bara att dom tar till sig va som står... men det är nog att hoppas på för mycket.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
Svar på tråden Allergitråden