• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Lalalong
    Lalalong skrev 2010-10-08 12:47:16 följande:
    Nu kommer jag här och stör igen!

Vi började med mjölkfritt på Klara och hennes benägenhet att blossa upp i ansiktet har nästan försvunnit helt! Vi tänkte, YES!! Och hennes aptit har ökat enormt vilket är bra med tanke på att hon är mycket liten för sin ålder (4,5 år, 96 cm lång och väger 13 kg). Det har blossat upp någon gång ibland, då har det varit när hon ätit t.ex. citrus eller tomat och har sett förklaringen i att det var just två av dom sakerna som mjölkallergiker kunde reagera på trots att de inte var allergiska mot det egentligen.
    Men idag... Jag fattar ingenting. Hon åt tre knäckemackor (Wasa husman) med mjölkfritt Milda. 10 min tog det, sen Poff! Kinderna och hakan är knallröda.

Jag begriper ingenting...
    Börjar bli nervös för läkarbesöket på måndag också. Tänk om hon är helt fin då (det är ju bra.. men...) och läkaren inte tar mig på allvar. Klara är ju heller inte alls påverkad av det, så dom tycker kanske inte det är något att bry sig om. Men hon kan ju inte gå runt och se ut så där!
    Oavsett så tänker jag kräva ett läkarintyg på mjölkfritt för det märks att Klara mår mycket bättre utan mjölk. Lite "roligt" är också att hon är smal som en sticka. Men nu utan mjölk så ser jag att hon är ännu smalare (vilket iofs inte är bra), hon har faktiskt haft en liten "vällingkula" på magen som är borta nu..

Ska tillägga att knäckebröd brukar hon inte äta. Detta var första gången på evigheter.
    Men det står att det finns fullkornsrågmjöl, vatten och jäst i dom. Är det råg då? Men det finns det ju inte något annat som hon reagerat på innan. Har det här mot råg bara kommit så där från ingenstans.
    Som sagt, jag begriper ingenting...
    Klara 060504, Alva 100117
  • mummy40

Hej,
    nu var det längesedan jag var här inne!

Det har börjat dyka upp en liten fundering här hos oss nu ang sonens allergier.
    Hur  snabt kan allergierna växa bort? A är 21mån snart.
    Han har vid några tillfällen fått i sig såväl yogurth som bröd som vi då fått se som omedvetna provoceringar  utan minsta reaktion vad vi har kunnat märka?
    Förra året var han starkt kontaktkänslig mot mjölk, men så verkar det inte vara nu...

Han allergier är mjölk,ägg(bekräftat med pricktest),alla sädesslag, soja och majs(patchtest)
    Det är ju över ett år sen testerna gjordes, och vad gäller patchtesterna så gör dom ju inte om dom, men testar dom om allt med prick då eller vad?
     Eller är det så att symtom/reaktion har ändrat karaktär?
    Eller kan  allergier bara försvinna hux flux?

• skruttplutt

Har en dotter som strax blir 4 månader som helammas. Hon har varit lite halvseg med vikten och bajsar konstigt sen några veckor tillbaka.  Det är lite oljigt och är slätt orange-brunt istället för det vanliga gula amningsbajset med klumpar i. Har kört mjölkfritt nu i två veckor då jag misstänker att det är nåt hon inte tål. Var och vägde henne imorse och då visar det sig att hon gått ner 170g på dessa två mjölkfria veckorna...Rynkar på näsan Då borde det väl knappast vara mjölk hon reagerar mot? Bajset har inte blivit bättre å definitivt inte vikten.. Ska få läkartid nästa vecka men vad gör en "vanlig" läkare? Kan det va ägg hon inte tål?

• t0va

Dagens ros går till K Kavat, nu har vi löst matfrågan för ett tag och ska bråka massor när vi kommer hem från våran "semester". Kul att få ett ansikte på en medlem också :)

Han mår så mycket bättre på mjölkfritt, nu var det 4 timmar sen han åt och han äter massor, förut åt han lite men konstant :D

• Mama Law
    t0va skrev 2010-10-08 16:31:34 följande:
    Dagens ros går till K Kavat, nu har vi löst matfrågan för ett tag och ska bråka massor när vi kommer hem från våran "semester". Kul att få ett ansikte på en medlem också :)

Han mår så mycket bättre på mjölkfritt, nu var det 4 timmar sen han åt och han äter massor, förut åt han lite men konstant :D
    Va skönt att han mår bättre på mjölkfritt. Hoppas det löser sig utan massa bråk för av egen erfarenhet så suger det bara en massa energi i onödan. Hoppas verkligen att dom lyssnar och gör som ni vill!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • trållmor

Behöver ventilera med er här inne. På vårt nya dagis så har vi en inköpsansvarig för maten, jag kan inte komma ihåg att vi har fått veta vad hon har för utbildning eller dyl (vill jag bara nämna så här i förbifarten). Det är hon som är ansvarig för inköp samt att sammanställa matlistan. Sen dag 2 (för dag 1 var rektorn och alla andra med) så har hon ifrågasatt barnens allergier på massa olika sätt. Hon har aldrig hört talas om att man kan vara överkänslig mot E-nr bla och hon har "sååå stor erfarenhet av allergier" iom hennes yrke.

Idag fick vi ett tjockt, brunt brev från henne och när vi öppnade det så fanns det tre saker däri.
    1. En lapp från henne.
    2. En kopia från en dietist-tidning.
    3. Ett nr från Allergiförbundet.

Lappen från henne var väldigt tyket skrivet, och ifrågasättandet om barnens allergier lyser väldigt starkt igenom. Notera att vi har 2 olika läkarintyg härifrån inskickat, samt 3 kopior inskickade på våra egna listor om vad barnen tål och får äta här hemma inkl nej-lista (hon begär in hela tiden nya listor).

Kopian från dietist-tidningen handlade om laktosintollerans, celiaki och ibs.

Det enda relevanta i nr från Allergiförbundet var en artikel om en kvinna som berättade om hur hon handlade till sina barn, och vad tids- och pengakrävande det är.

Jag blev skitförbannad rent ut sagt!!! Den här kvinnan har alltså ansvaret för att handla in och sammanställa maten till våra barn, och hon verkar inte ha koll på varken skillnad på laktosintollerans och komjölksproteinallergi, eller skillnad på celiaki och vetemjölsallergi. Det är inte första gången det lyser igenom att hon inte vet detta, då vi har diskuterat med henne om vad våra barn får äta eller inte. Hon tyckte det var självklart att de skulle få dricka havredryck bla, fast vi uttryckligen talat om för henne att den enda drycken som funkar är Carlshams risdryck.

Vad tycker ni jag ska göra? Jag har lust att maila henne och tala om exakt vad jag tycker om henne och hennes oproffessionella beteende, och begära ett möte med henne och rektorn för att klargöra vad det är som gäller. Eller ska jag bara skita i det?

Det sistnämnda har jag inte lust med, men det är Fredrik som vill det. Han orkar inte med mer tjafs med dagisvärlden (det är ju han som har fått vara ryggraden hela tiden hittils, då alla har kört över mig), och det är nu jag känner att jag orkar och tänker ta striden. Fredrik tycker inte att vi ska lägga för stor vikt vid vaknätterna när barnen har vaknat och har ont i magen av saker de har fått i sig, och jag är skitless på det för det är ju mig barnen vill ha tröst av och det är jag som får ha dem hemma eftersom han inte får VABBA

Snälla tjejer, hjälp mig att försöka hitta en lösning på det här. Ni om några vet ju hur det är.... HjärtaHjärtaHjärta

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Mela78
    trållmor skrev 2010-10-08 20:09:25 följande:
    Vad tycker ni jag ska göra? Jag har lust att maila henne och tala om exakt vad jag tycker om henne och hennes oproffessionella beteende, och begära ett möte med henne och rektorn för att klargöra vad det är som gäller. Eller ska jag bara skita i det?
    Oj vilken jobbig situation! Jag sitter inte i samma situation som ni, och ej heller har någon i familjen problem i samma utsträckning som ni, men jag skulle nog tycka att ett möte med henne, rektor, dig och din make vore nog bäst. Mail och brev går att misstolka och det kan resultera i fler brev fram och tillbaka. Det som egentligen kräver minst av er är att gå förberedda till ett personligt möte där ni tar upp/besvarar alla frågetecken på en gång.
  • Mela78

Behöver lite hjälp med provocering. Hade tänkt att provocera med ärtor idag och under helgen. Gav dottern en ärta, hon stoppade den nyfiket i munnan, tuggade lite och spottade ut den och såg ut som jag gett henne gift. Försökte ge henne några till men hon tog de en och en men pincettgrepp och släppte ned på golvet... På detta sättet får jag ju inte reda på om hon tål ärtor eller inte. Ska jag låta det va och provocera med någon böna/hummus/linssås/liknande vid ett senare tlllfälle? Hon har hittills fått nästan (bortsett från kräkningar) bara långsamma reaktioner på soja och baljväxttillsatser (baljväxter har hon inte fått äta själv, reagerade redan genom amning, det här blir första provoceringen). Anledningen till att jag vill provocera är att hela familjen saknar vegetariska alternativ och jag är för lat för att laga dubbla/trippla rätter...

• trållmor
    Mela78 skrev 2010-10-08 20:26:00 följande:
    Behöver lite hjälp med provocering. Hade tänkt att provocera med ärtor idag och under helgen. Gav dottern en ärta, hon stoppade den nyfiket i munnan, tuggade lite och spottade ut den och såg ut som jag gett henne gift. Försökte ge henne några till men hon tog de en och en men pincettgrepp och släppte ned på golvet... På detta sättet får jag ju inte reda på om hon tål ärtor eller inte. Ska jag låta det va och provocera med någon böna/hummus/linssås/liknande vid ett senare tlllfälle? Hon har hittills fått nästan (bortsett från kräkningar) bara långsamma reaktioner på soja och baljväxttillsatser (baljväxter har hon inte fått äta själv, reagerade redan genom amning, det här blir första provoceringen). Anledningen till att jag vill provocera är att hela familjen saknar vegetariska alternativ och jag är för lat för att laga dubbla/trippla rätter...
    Gör ärtpure och ge dottern?
  • trållmor
    Mela78 skrev 2010-10-08 20:20:04 följande:
    Oj vilken jobbig situation! Jag sitter inte i samma situation som ni, och ej heller har någon i familjen problem i samma utsträckning som ni, men jag skulle nog tycka att ett möte med henne, rektor, dig och din make vore nog bäst. Mail och brev går att misstolka och det kan resultera i fler brev fram och tillbaka. Det som egentligen kräver minst av er är att gå förberedda till ett personligt möte där ni tar upp/besvarar alla frågetecken på en gång.
    Vi bad ju om ett nytt möte, via rektorn, som då hänvisade oss tillbaka till henne. När Fredrik då bad om ett möte så ville hon prata med våran dietist först. Igår ringde dietisten och vi ska träffa henne den 19e för första gången Jag berättade lite i telefon om den här människan, och efter dagens brev så tänkte jag ta med det till dietisten och visa upp, innan jag berättar att hon vill ha kontakt med henne. Det känns nästan som att de är rädda för ett nytt möte...
Svar på tråden Allergitråden