• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    Sousafon skrev 2010-12-10 10:08:09 följande:
    Hej ni rutinerade allergimammor!

Jag undrar en sak om kakrecept. Kan man göra alla mjuka kakor utan ägg? Jag har ett recept på mjuk kaka där man har bara bakpulver, men om jag vill göra om ett vanligt recept och bara göra det utan ägg, hur gör jag då? Som när man ska vispa ägg och socker poröst, lite svårt utan ägg... Vi klarar vanligt mjöl och mjölk, det är bara ägget som måste bort.
    Du har ju äggsubstitutet NoEgg. sedan kan man göra  egna avkok på diverse olika saker, men det har jag inte provat själv ännu (är som du nybörjare).
  • ELI79

nu mätte jag på morgonen och då har han 52.5 cm!!! det är 7.5 cm skillnad på morgon och kväll?!?!??!?! är det verkligen normalt??
    Vi har börjat köra lite laktosfritt ifall han blir irriterad av laktosen nu när magen är irriterad av vetet som vi har gett senaste tiden.
    Han har nu varit vetefri i ca 5-6 dagar.

• Mamsie

Hej på er! 
    Läser om natt-trasslande barn.

Vi förutsatte att det var allergin som väckte vår nollsexa, Max. Han snarkade ganska mycket men det har han ju gjort jämt, men för säkerhets skull så togs röntgen på "bakom näsan" för att se om näskörteln var förstorad och blockerade/förhindrade luftpassagen. Röntgen visade inget anmärkningsbart. 

Han hade haft öroninflammationer så vi var på efterkontroll hos Öron-Näs & Halsläkaren. Vi berättade om röntgen och sa att det var skönt att det är kollat i alla fall. 
    - VA? Röntgen? Det var länge sen man slutade med sånt för det är mycket sällan man ser hur det är på riktigt! Ni får komma till mig så går jag in med kamera och tittar efter, sa han.

När läkaren fått kameran på plats så fick jag titta. Det var ett svart streck och läkaren förklarade att det var hans luftpassage! Vi fick tid för operation av näskörteln och samtidigt togs halva halsmandlarnara bort. 
     Grabben blev som ny och för första gången på knappt 4 år sov han hela nätter! Sonen, jag o maken blev totalt utvilade och kände oss som nya människor efter bara ett par veckor   Vilket lyft för hela familjen! 

Så ni som har natt-trasslande barn som andas tungt eller snarkar; kolla med ÖNH om de kan undersöka barnet! Och nöj er inte med röntgen som är både jobbig och värdelös! 

~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • trållmor
    Mamsie: Mattis (vår -06a) har ju också opererat bort körtlarna och det blev en sån otrolig skillnad. Mattis fick ju nästan en akuttid (tre veckor från undersökning till op) för att hans körtlar var så stora och att han dessutom fick problem med andningen när han fick i sig spår av mjölk. Aliina snarkar däremot ingenting så det är därför vi inte tror att det är därför som hennes vakenperioder finns. Timon har heller inga sådana bekymmer. Men Neelah ska vi be om en remiss till ÖNH för hon har snarkat praktiskt taget sen hon föddes Obestämd
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Mamsie
    trållmor, helt rätt att utreda Neelah om hon snarkar. Det är en sån otrolig lättnad när man lyckas hitta nåt som hjälper - oavsett om det är allergen eller näskörtlar  
    Lycka till! 
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • trållmor
    Mamsie skrev 2010-12-11 11:27:51 följande:
    trållmor, helt rätt att utreda Neelah om hon snarkar. Det är en sån otrolig lättnad när man lyckas hitta nåt som hjälper - oavsett om det är allergen eller näskörtlar  
    Lycka till! 
    Ja, nu i november så råkade vi få till en ofrivillig provocering på henne och genast drogs jag tillbaka till hemskheterna som vi hade med Mattis andningsproblem, så det här vill både maken och jag åtgärda. Inte nog med att vi inte får sova när hon blir så dålig, utan det känns ju så hemskt att höra vad svårt hon har att andas när näsan täpper till så lätt Tror inte att någon förälder vill höra sitt barn kippa efter andan
  • Cs mamma

När ni pratar körteln bakom näsan kan jag säga som så... C har juh en jobbig astma och som hon verkade tät och det var tungt ofta så fick vi remiss till ÖNH. Väl där så sa dom att körteln var precis på gränsen till vad dom opererar när dom tittade genom hennes näsa (hon vägrade låta dom titta genom munnen) och dom tyckte väl att ok egentligen brukar vi inte operera den storleken men som hon hade besvär så ok.

Efter operationen så berättade läkaren att körteln hade varit droppformad och jättestor men det hade inte synts genom näsan och hon var även tveksam om man hade sett det genom munnen som det var så långt bak att som hon sa det är sällan vi tittar så långt för det är så obehagligt för barnet.

Hon var superbra i andningen i 3mån och visst idag är hon bättre men jag tycker att det ändå går åt det sämre igen och det är 1år sen op i feb.

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • ELI79

Jag har också funderat på att kolla om han har någon polyp i näsan för jag har hört om att det kan göra att man sover dåligt. Ska ta kontakt med hans läkare nästa gång jag pratar med honom och säga att jag vill ha en remiss till ÖNH så de kan kolla upp det, det kan ju inte bli sämre i alla fall.

• trållmor
    Angel Gbg skrev 2010-12-11 11:42:11 följande:
    När ni pratar körteln bakom näsan kan jag säga som så... C har juh en jobbig astma och som hon verkade tät och det var tungt ofta så fick vi remiss till ÖNH. Väl där så sa dom att körteln var precis på gränsen till vad dom opererar när dom tittade genom hennes näsa (hon vägrade låta dom titta genom munnen) och dom tyckte väl att ok egentligen brukar vi inte operera den storleken men som hon hade besvär så ok.

Efter operationen så berättade läkaren att körteln hade varit droppformad och jättestor men det hade inte synts genom näsan och hon var även tveksam om man hade sett det genom munnen som det var så långt bak att som hon sa det är sällan vi tittar så långt för det är så obehagligt för barnet.

Hon var superbra i andningen i 3mån och visst idag är hon bättre men jag tycker att det ändå går åt det sämre igen och det är 1år sen op i feb.
    Jag har ju själv opererat bort mina körtlar bakom näsan tre gånger, och då sa läkaren att på vissa barn så växer de snabbt igen. Växer de snabbt igen, och man även har tagit halsmandlarna, så ska man uppmärksamma läkaren på detta så att de kan se efter om tungmandlarna har börjat växa också.

Våra opererades nästan samtidigt ju, Mattis opererades i januari
  • t0va

Tack, ska ta upp detta med vårat nya bvc. Igår när vi hade en vän här på besök så kommenterade han att Theo snarkar som en hel karl. 

En helt annan sak, om vi diskar i diskmaskin är det dumt att köra hans saker med våra, eller är det så att det blir rent och då är det ingen fara? Är ju bara mjölken som vi vet om än så länge. Han har egna bestick och tallrikar osv. och har fått ett eget skåp att ha sina saker i nu så vi inte får med annat som han kanske reagerar på.

Svar på tråden Allergitråden