• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78
    tes 75 skrev 2010-12-11 20:33:27 följande:
    Är Gyllenmust ren havre? Och oatlys produkter? Solhavre?
    Oatlys ska vara ren havre.
  • t0va

Ännu en fråga, om vi får recept på mat. Blir väl 6 burkar/uttag antar jag. Kan vi hämta ut 2 omgångar samtidigt då? Så slipper vi ränna runt och leta efter maten i en annan stad under julen. 

• trållmor
    tes 75 skrev 2010-12-11 20:33:27 följande:
    Är Gyllenmust ren havre? Och oatlys produkter? Solhavre?
    Mela78 skrev 2010-12-11 20:39:16 följande:
    Oatlys ska vara ren havre.
    Oatly själva rekommenderar inte sina produkter till veteproteinallergiska barn, trots att det är ren havre i deras produktion. Vi har pratat med dem om detta och fått intyg till förskolan om det.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    t0va skrev 2010-12-11 21:34:37 följande:
    Ännu en fråga, om vi får recept på mat. Blir väl 6 burkar/uttag antar jag. Kan vi hämta ut 2 omgångar samtidigt då? Så slipper vi ränna runt och leta efter maten i en annan stad under julen. 
    Vi har inte fått göra det här uppe, utan fått vänta en vecka innan vi fått hämta nytt.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Cs mamma
    Jag har både beställt flera uttag på en gång och beställt till annan adress just för att slippa släpa.
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • t0va
    Angel Gbg skrev 2010-12-11 22:36:17 följande:
    Jag har både beställt flera uttag på en gång och beställt till annan adress just för att slippa släpa.
    ok, den här gången ska vi ju få profylac igen och den har vi tidigare kunnat hämta på valfritt apotek men nu har vi ju beställa hem lappar, går det att ta sånt även på det. Skulle ju vara jättesmidigt att kunna få hemskickat till mina föräldrar nu i jul, för vi ska troligen åka tåg dit. Släpa på mat+barn med tillbehör och packning blir inte lätt. 
  • Cs mamma

Alltså du har väl fått vita recept dvs livsmedelshänvisningar? Då är det bara att när du skickar in dom så skriver du leveransadressen till dina föräldrar och under övrigt får du skriva om det ska ställas utanför huset eller om din mamma eller så ska signera. Funkar superbra!

När man skickar in så kan man beroende på landsting ibland välja att hämta på apotek eller få hemlevererat. Vissa levererar bara hem. Eller hem säger jag, dom levererar dit du vill. Men om du kan välja mellan leverans och avhämtning på apotek så kostar leverans 39kr så det är värt pengarna flera ggr om

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • t0va
    Angel Gbg skrev 2010-12-11 22:47:29 följande:
    Alltså du har väl fått vita recept dvs livsmedelshänvisningar? Då är det bara att när du skickar in dom så skriver du leveransadressen till dina föräldrar och under övrigt får du skriva om det ska ställas utanför huset eller om din mamma eller så ska signera. Funkar superbra!

När man skickar in så kan man beroende på landsting ibland välja att hämta på apotek eller få hemlevererat. Vissa levererar bara hem. Eller hem säger jag, dom levererar dit du vill. Men om du kan välja mellan leverans och avhämtning på apotek så kostar leverans 39kr så det är värt pengarna flera ggr om
    Kalas, jo det är vita livsmedelshänvisningar vi har fått. Men ingen upplyste om att man kan få det hemskickat utan det var när vi skulle hämta altheran som de sa att vi var tvugna att skicka in själva. Men på den lappen vi skrev ut från apotekets hemsida stod det att alla leveranser hem var kostnadsfria, men lappen som var från förra året stod det att det kostade 39kr, men skit samma det är ju värt det. Speciellt om vi nu måste åka tåg om vi inte hinner laga bilen. 
  • Kavat
    Räcker 6 burkar i 2 månader?
Svar på tråden Allergitråden