• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

miralicia: Tack! inte för att jag förstod vad du skrev, men jag tror jag förstod poängen.
    Då ska vi testa nutramigen nu redan imorgon och hoppas att det gör nytta. Men summan av kardemumman så betyder det kanske att ni anser att man bör testa det i 2v och sen testa någon av de andra märkena med? tex althera?

Ska begära ett mjölktest också, vet att det inte behöver visa något men skönt att ha det gjort.

ni ska verkligen ha stort tack. Känns lite lättare nu när jag vet vad jag ska ta mig till härnäst.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Mela78
    mirele skrev 2010-12-15 23:15:56 följande:
    gah jag har fått problem med min yngste sons dagis och dom blir bara mer och mer sura på oss för att han är allergisk.  (sug på den ett tag, det är ju inte som att han eller vi valt att han ska bli allergisk... *muttrar*)

helt sjukt, varenda dag sen invänjningen var över så har arvid kommit hem med rödare och rödare kinder och mage. och på dagis hävdar dom att dom minsann inte ger honom något som han inte får äta, men dom vägrar eller som dom säger, kan inte(!) skriva ner allt dom ger honom att äta på dagarna för att dom inte har tid.
    så nu vet jag inte om dom "fuskar" med saker som dom anser att han ska kunna äta eller om det är något nytt han reagerar mot...

det hör till saken att han står i omplaceringskö för att få byta till storebrors dagis och det känns på deras attityd mot oss när man försöker prata med dem som att dom bara betraktar honom som något tillfälligt som dom inte ska behöva lägga energi på.

kan man i en sån här situation ringa platsansvariga på kommunen och höra om dom kan fixa så han får byta till storebrors dagis tidigare som lagar allt från grunden själva och håller stenkoll på "sina" barns allergier? (hans nuvarande dagis beställer all mat från ett annat ställe).
    vet att det var ett barn dom fixade en extra plats till på storebrors dagis av nån anledning så att det var en plats mer än det skulle vara ett tag...

hur hade ni gjort?
    Jag skulle absolut ringt och hört hur det går med (läs krävt) omplaceringen och berättat hur eländigt det hela ser ut på den förskola ni har nu.
  • 2små2stora

Ni som bakar utan ägg, vad penslar ni bullar med?

Åt en lussebulle penslad med ägg igår och 2st rödspättafiléer vända i ägg innan paneringen i går. Och han kräktes kopiöst hela kvällen. Dock inte ont i magen.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ELI79

Någon här som har barn som sover dåligt som INTE beror på allergi?? Eller sover allas barn som små söta änglar när de mår bra eller???

• trållmor
    2små2stora skrev 2010-12-16 08:30:43 följande:
    Ni som bakar utan ägg, vad penslar ni bullar med?

Åt en lussebulle penslad med ägg igår och 2st rödspättafiléer vända i ägg innan paneringen i går. Och han kräktes kopiöst hela kvällen. Dock inte ont i magen.
    Bullar penslar vi oftast med kokt honungsvatten, vill vi ha mer färg så penslar vi med kaffevatten Annars så penslar vi bara med vatten
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor

Sen tänkte jag säga att om det är någon som är i behov att Neocate, och bor i närheten av Sundsvall-Härnösand-Örnsköldsvik, så kan vi skänka några burkar Nu är det våran tur att ge tillbaka

• trållmor
    ELI79 skrev 2010-12-16 08:34:16 följande:
    Någon här som har barn som sover dåligt som INTE beror på allergi?? Eller sover allas barn som små söta änglar när de mår bra eller???
    Det är ju Aliina här hemma som har stökigt med sömnen bara, blir värre om hon får i sig nåt allergent. Resten är änglar
  • 2små2stora
    Trållmor: tack. Får göra en laddning med nya lussebullar som även är utan ägg. På onsdag ska i alla fall allergiproverna tas. Sedan får jag svar den 11/1.

Jag har 3 lådor med neocate Advance som bara står i vår matkällare. Johanna vägrar dricka det längre.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ELI79
    trållmor skrev 2010-12-16 08:59:17 följande:
    Det är ju Aliina här hemma som har stökigt med sömnen bara, blir värre om hon får i sig nåt allergent. Resten är änglar
    Hur stökar hon??

vår stora son har alltid sovit som en ängel (faktiskt ) men denna lilla gör mig komplett GALEN!! Vet inte om det är nån allergi (han verkar dock inte ha det minsta ont, klia eller liknande) för han är bara PIGG!! Svårt att slappna av och somna om.
  • trållmor
    3Busfrön (fast du har 4 nu ): Var bor ni? Kanske göra ett byte? Neelah ska ju övergå till Advance nu

ELI79: hon vaknar och är, precis som du skriver, pigg. Sen är hon inne i en jättemammig period så då vill hon bara vara hos mig. Hålls hon ifrån allergenerna så kan hon sova hela nätter, om vi har tur Men annars så kliver hon upp och är superpigg, och vill gärna väcka de andra för att leka. Andra nätter så kan det bara vara gråt. Får hon i sig allergener så är det säkert tre uppvak/natt, varav två kortare och en längre period. Men då är det oftast magont och ren och skär ilska hon kommer med Utbrott som heter duga, och skittrist mitt i natten då man helst vill emigrera till landet långtbortistan
Svar på tråden Allergitråden