• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI79
    trållmor skrev 2010-12-16 09:21:43 följande:
    3Busfrön (fast du har 4 nu ): Var bor ni? Kanske göra ett byte? Neelah ska ju övergå till Advance nu

ELI79: hon vaknar och är, precis som du skriver, pigg. Sen är hon inne i en jättemammig period så då vill hon bara vara hos mig. Hålls hon ifrån allergenerna så kan hon sova hela nätter, om vi har tur Men annars så kliver hon upp och är superpigg, och vill gärna väcka de andra för att leka. Andra nätter så kan det bara vara gråt. Får hon i sig allergener så är det säkert tre uppvak/natt, varav två kortare och en längre period. Men då är det oftast magont och ren och skär ilska hon kommer med Utbrott som heter duga, och skittrist mitt i natten då man helst vill emigrera till landet långtbortistan
    Ja fan jag håller på att bli tokig! Han har ALLTID sovit dåligt och haft svårt att somna om på nätterna (han har dock inget problem att somna själv på kvällarna). Förut var det även dagtid men nu sover han nästan inte på dagarna...
    2-4 timmars vakenhet gör ju en GALEN!!! 2 år nu??!!
  • Allrona
    mithrandil skrev 2010-12-15 21:34:59 följande:
    det är sjukt hur läkare och andra instanser som ska hjälpa är.
    vår dotter har rosslat och pipit om andningen + hostat i över 2mån men bara för hon kunde le och för att hon gick upp i vikt enligt kurvan så var hon inte i behov av undersökning eller behandling. Helt sjukt.

Tack.. vilken mjölkfria ersättning rekomenderar du?
    Vi testade nutramigen på vår son när han misstänktes ha komjölksallergi.
    kan jag bara börja med den rakt upp och ner imorn eller måste man vänjas vid den?
    Men har inte läkarna lyssnat om hon har astma? Det är ju ganska vanligt att hosta som inte går över samt rosslande och pipighet är astma. Min dotter har astma och det visade sig precis så. Låter hon även liten andfådd eller väsande?
  • Allrona
    2små2stora skrev 2010-12-16 08:30:43 följande:
    Ni som bakar utan ägg, vad penslar ni bullar med?

Åt en lussebulle penslad med ägg igår och 2st rödspättafiléer vända i ägg innan paneringen i går. Och han kräktes kopiöst hela kvällen. Dock inte ont i magen.
    Jag brukar pensla med havredryck  Skrattande
  • tes 75
    ELI79 skrev 2010-12-16 08:34:16 följande:
    Någon här som har barn som sover dåligt som INTE beror på allergi?? Eller sover allas barn som små söta änglar när de mår bra eller???
    här slutade de nattliga uppvaken när vi tog bort ägg ur kosten, & återkom nu i veckan när vi återinförde havre.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2010-12-15 23:25:47 följande:
    miralicia: Tack! inte för att jag förstod vad du skrev, men jag tror jag förstod poängen.
    Då ska vi testa nutramigen nu redan imorgon och hoppas att det gör nytta. Men summan av kardemumman så betyder det kanske att ni anser att man bör testa det i 2v och sen testa någon av de andra märkena med? tex althera?

Ska begära ett mjölktest också, vet att det inte behöver visa något men skönt att ha det gjort.

ni ska verkligen ha stort tack. Känns lite lättare nu när jag vet vad jag ska ta mig till härnäst.
    Bättre att testa Alhéra först eftersom hon ibland var hård. Funkar den bra så byter man inte sort.
  • 2små2stora
    trållmor skrev 2010-12-16 09:21:43 följande:
    3Busfrön (fast du har 4 nu ): Var bor ni? Kanske göra ett byte? Neelah ska ju övergå till Advance nu

ELI79: hon vaknar och är, precis som du skriver, pigg. Sen är hon inne i en jättemammig period så då vill hon bara vara hos mig. Hålls hon ifrån allergenerna så kan hon sova hela nätter, om vi har tur Men annars så kliver hon upp och är superpigg, och vill gärna väcka de andra för att leka. Andra nätter så kan det bara vara gråt. Får hon i sig allergener så är det säkert tre uppvak/natt, varav två kortare och en längre period. Men då är det oftast magont och ren och skär ilska hon kommer med Utbrott som heter duga, och skittrist mitt i natten då man helst vill emigrera till landet långtbortistan
    Utanför strängnäs
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat

Funderar på om anledningen till att T0vas son inte tål Althéra är för att han varit utan laktos en längre tid.... Har för mig att jag hört att de ska tåla laktos som bebisar i vanliga fall. Men om de inte får modersmjölkersättning  utan så får de ju inte laktos i sig och då kanske förmågan försvinner att bryta ner laktos även på bebisar? Miralicia, har du koll?

För övrigt T0va, krisar det igen så hojta till i inboxen! Tomte 

• Kavat
    trållmor skrev 2010-12-16 08:56:49 följande:
    Bullar penslar vi oftast med kokt honungsvatten, vill vi ha mer färg så penslar vi med kaffevatten Annars så penslar vi bara med vatten
    Här blandar jag sirap och vatten, ung lika delar. Eller tar flytande margarin på bullarna och sen strör pärlsocker på
  • ELI79
    tes 75 skrev 2010-12-16 09:42:34 följande:
    här slutade de nattliga uppvaken när vi tog bort ägg ur kosten, & återkom nu i veckan när vi återinförde havre.
    vi har ju testat att ta bort mjölkprotein, soja, havre, råg och korn men jag vet int eom jag såg någon större skillnad.
    Det vi kommit på är att han ofta är pigg men han vänder och vrider på sig och han vill ofta bajsa på natten. Funderar på om han är lite förstoppad och det gör ont i magen när han ligger stilla och därför blir "pigg" för han mår bättre när han rör på sig?
    Han blir ju förstoppad av vete, men detta har ju även varit när han haft vetefritt

Stora sonen har problem med förstoppning och på honom har vi inte hittat någon orsak än. Enligt läkaren handlar det om omogen tarm bara...kanske är det på lilla sonen också?!
  • Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-16 15:16:44 följande:
    vi har ju testat att ta bort mjölkprotein, soja, havre, råg och korn men jag vet int eom jag såg någon större skillnad.
    Det vi kommit på är att han ofta är pigg men han vänder och vrider på sig och han vill ofta bajsa på natten. Funderar på om han är lite förstoppad och det gör ont i magen när han ligger stilla och därför blir "pigg" för han mår bättre när han rör på sig?
    Han blir ju förstoppad av vete, men detta har ju även varit när han haft vetefritt

Stora sonen har problem med förstoppning och på honom har vi inte hittat någon orsak än. Enligt läkaren handlar det om omogen tarm bara...kanske är det på lilla sonen också?!
    Ja, läkarna skylller ju alltid på något också... Har man inte testat att ta bort helt så vet man ju faktiskt inte. I och med att din lille är allergisk mot mycket, finns det ju faktiskt en stor risk att din store också är det, fast det inte märks förutom på förstoppningen då. Sen behöver det inte vara så, men ibland kanske man inte heller vill veta om det inte är större problem och man har hittat ett bra sätt att lösa det på?

Jag hade gärna haft oallergiska barn som mådde bra... Men mina blir ju superkassa och det sätter sig på sömnen i allra högsta grad. Känns som att något inte så allvarligt symtpom kan man leva med, men när man aldrig får sova så slutar hela familjen att fungera...

Angående din lille, jag vet inte vad jag ska råda till. Tog ni bort allt inklusive sojasläktingar?

Snabbaste sättet... Ta bort "allt" och ger honom enbart strikt baskost i 2 veckor (kolla miralicias blogg) och ser om det ger någon förändring gör det inte det så skulle det ju kunna vara majs eller något som ingår i baskosten, men det misstänker jag att ni kommer märka på köpet eftersom man ökar det intaget när man tar bort allt det andra och då blir det en stor försämring istället...
    Sen ska ni nog inte exprementera för mycket med en sådan liten, alltså ta bort längre tid osv, för det är ju mycket saker de behöver ha i sig. Men då bör ni ju se om det gör skillnad...

Annars så är det matdagbok som brukar vara bra och då försöka att ta bort enstaka saker ur kosten i 3-4 dagar minst för att se om det gör skillnad. Alltså variera så mycket som möjligt men över flera dagar. Inte säkert att det ger något, men hittar man variationer så brukar man efter det kunna gå in och testa att dela upp den maten han åt när han blev sämre och sen tillslut hitta orsak. Men då gäller det att ni hittar någon mat som han blir bra på.

Sen är det lurigt med sömn, för till viss del är det vanor. Men här är ju vår son vaken om han får minsta lilla spår av vete... Och jag gissar att ni inte är så hysteriskt noggranna med det?

Ni skulle ju även kunna testa om t.ex tavegyl hjälper till natten. Både ur allergisympunkt och sövande effekten..
    Eller så får ni helt enkelt leva med att han vaknar och kanske är allergisk...

Så nu fick du massa förslag, men det är skitsvårt att veta vad som är bästa sättet, det beror ju på vad det är som orsakar problemet.. Och det vet vi ju inte....
Svar på tråden Allergitråden