• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    t0va skrev 2010-12-15 21:09:11 följande:
    Min son kräktes massor från första dagen, han ammades i 3 dagar men fick ersättning dag 2 tror jag för han rasade i vikt. Han kräktes hur mycket som helst både under måltiden och långt efteråt, han åt hela tiden. Sen blev han mer och mer gasig i magen, böjde kroppen som i båge under matningen, tillslut så låg han och grät ochskrek i sömnen och vred sig runt. Dagen vi gav upp och köpte profylac så skrek han helt hysteriskt så jag satte honom i bilen och gav mig ut i natten och körde i 2timmar så han somnade och jag kunde få lite ro och tänka. 

Han sov dåligt både på natten och dagen. 1.5 dygn efter att vi började med mjölkfritt så blev han "normal", då kom första leendet, tror han var runt 7 veckor.  

Samma sak hände när vi testade vanlig ersättning, då kräktes han massor igen, hade mycket gaser och åt massor.  
    Tack.. allt det där stämmer in på min dotter när jag funderar och tänker på hur hon alltid varit. Fast hon kräkte inte när jag bara ammade och hon kräker inte så mycket. Men hon kan kräkas så länge som 4timmar efter mat och då ska det ju inte kunna vara att hon ätit förmycket.

Men det jag tycker är lite konstigt är att det tagit såhär lång tid innan man ens funderar i dom banorna?
    Hon är ju ändå snart 6mån.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    mithrandil skrev 2010-12-15 21:13:01 följande:
    Tack.. allt det där stämmer in på min dotter när jag funderar och tänker på hur hon alltid varit. Fast hon kräkte inte när jag bara ammade och hon kräker inte så mycket. Men hon kan kräkas så länge som 4timmar efter mat och då ska det ju inte kunna vara att hon ätit förmycket.

Men det jag tycker är lite konstigt är att det tagit såhär lång tid innan man ens funderar i dom banorna?
    Hon är ju ändå snart 6mån.
    ja... vi tog upp det med bvc som sket fullständigt i det, "alla barn har ont i magen och kräks" var inte förrens föräldrastödet vi går hos såg honom som vi fick bekräftat att han inte alls är som alla barn. Vi fick inte recept heller och blev inte trodda av bvc, de vägrade skicka remiss till barnkliniken så det var bakvägen via föräldrastödet som är kopplat till landstinget som vi fick remiss. Helt sjukt men det verkar vara "alla barn är sådana"-attityder som spökar. 

Precis min kille kräktes också hela tiden, tom. när vi gav 40ml efter 4 timmar så kunde han kräkas, så liten magsäck hade han inte.

Hoppas det blir bättre nu.  
  • Kavat
    mithrandil skrev 2010-12-15 20:55:03 följande:
    tack.. ska prova köpa nutramigen och hoppas det blir bättre.
    OM det nu skulle bero på komjölk, kommer alla magproblem försvinna direkt eller kan de stanna ett tag?
    Vet att när de misstänkte komjölksallergi på sonen så skulle man utesluta mjölk i 2 veckor? Kanske så lång tid det tar att få ut all mjölk man redan har i sig ur systemet?
    Du ammade inte alls eller? I så fall tar det 2 veckor (amning 4 veckor) innan det är ur kroppen. Men man brukar se en förbättring snabbare.

Är hon hård i magen är det bättre med Althéra eller Pepticate som är baserat på vassle (eller Profylac, men enligt läkaren jag pratade med här nyligen så skrev de knappt ut det längre..?)
    Nutramigen är nämnligen baserat på kasein och kan vara stoppande så är det stopp från början är det bättre med de andra.
  • mithrandil
    t0va skrev 2010-12-15 21:20:28 följande:
    ja... vi tog upp det med bvc som sket fullständigt i det, "alla barn har ont i magen och kräks" var inte förrens föräldrastödet vi går hos såg honom som vi fick bekräftat att han inte alls är som alla barn. Vi fick inte recept heller och blev inte trodda av bvc, de vägrade skicka remiss till barnkliniken så det var bakvägen via föräldrastödet som är kopplat till landstinget som vi fick remiss. Helt sjukt men det verkar vara "alla barn är sådana"-attityder som spökar. 

Precis min kille kräktes också hela tiden, tom. när vi gav 40ml efter 4 timmar så kunde han kräkas, så liten magsäck hade han inte.

Hoppas det blir bättre nu.  
    det är sjukt hur läkare och andra instanser som ska hjälpa är.
    vår dotter har rosslat och pipit om andningen + hostat i över 2mån men bara för hon kunde le och för att hon gick upp i vikt enligt kurvan så var hon inte i behov av undersökning eller behandling. Helt sjukt.

Tack.. vilken mjölkfria ersättning rekomenderar du?
    Vi testade nutramigen på vår son när han misstänktes ha komjölksallergi.
    kan jag bara börja med den rakt upp och ner imorn eller måste man vänjas vid den?
  • Miralicia
    Angel Gbg skrev 2010-12-15 16:40:29 följande:
    Men vafan med den inställningen så kan juh vete vara ett vegetabiliskt fiber... Det är väl en jävla tur att soja och jordnöt tillhör EUs tvångsmärkningslista för annars kan dom säkert också ha något jävla fiber... *muttrar surt och nej det är inte min dag idag heller, inte ens denna vecka, eller varför kinka... MÅNADEN*
    Fast eftersom vete är GLUTENhaltig spannmål så måste produkter framställda av det märkas (undantaget då glukossirap, dextros, maltodextrin etc). Flört Obestämd

Livsmedelsverkets märkningsregler, dels allmänt och allergimärkningsregler och undantag från dem:
    (tex d-vitamin framställt ur soja), tvångs-allergimärkningsråvaror i bilga 1på sid19

www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2000-2005/2004_27.pdf
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    mithrandil skrev 2010-12-15 21:34:59 följande:
    det är sjukt hur läkare och andra instanser som ska hjälpa är.
    vår dotter har rosslat och pipit om andningen + hostat i över 2mån men bara för hon kunde le och för att hon gick upp i vikt enligt kurvan så var hon inte i behov av undersökning eller behandling. Helt sjukt.

Tack.. vilken mjölkfria ersättning rekomenderar du?
    Vi testade nutramigen på vår son när han misstänktes ha komjölksallergi.
    kan jag bara börja med den rakt upp och ner imorn eller måste man vänjas vid den?
    Sjukt... min son ökade också i vikt som han skulle och när det var som värst och han åt kopiösa mängder så ökade han om jag inte minns fel med 300gr på 1 vecka och hoppade upp 2 hopp på normalkurvan. 

Vi provade profylac för att den var billigare än nutramigen när vi köpte själva, sen fick vi köpa av en snäll person som hade över tills bvc fick tummen ur, men de skrev ut nutramigen och den blev han förstoppad av och vi fick althera istället, men på den fick han tillbaka alla sina mjölksymtom, troligen för att han reagerade på laktosen i den. Men vad jag har förstått så är det väldigt sällsynt så Althera är nog inte helt fel som K Kavat skriver. 
  • mithrandil
    Kavat skrev 2010-12-15 21:30:42 följande:
    Du ammade inte alls eller? I så fall tar det 2 veckor (amning 4 veckor) innan det är ur kroppen. Men man brukar se en förbättring snabbare.

Är hon hård i magen är det bättre med Althéra eller Pepticate som är baserat på vassle (eller Profylac, men enligt läkaren jag pratade med här nyligen så skrev de knappt ut det längre..?)
    Nutramigen är nämnligen baserat på kasein och kan vara stoppande så är det stopp från början är det bättre med de andra.
    Nä, ammar inte alls.
    Hon har väldigt lätt för att bli hård i magen så då kanske nutramigen inte är bra för henne?
    Men är inte vassle = mjölk? Minns från när sonen föddes att man skulle akta sig för vasslepulver eller vad det hette. Han åt nutramigen och han hade verkligen dålig mage men han tålde den bra. Kan kanske prova den först? även om ni säger att det är sällsynt så vill jag helst få bort all laktos och mjölkprotein till en början men blir hon förstoppad lär hon ju bli ännu grinigare. Så svårt det här.
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2010-12-15 22:37:22 följande:
    Nä, ammar inte alls.
    Hon har väldigt lätt för att bli hård i magen så då kanske nutramigen inte är bra för henne?
    Men är inte vassle = mjölk? Minns från när sonen föddes att man skulle akta sig för vasslepulver eller vad det hette. Han åt nutramigen och han hade verkligen dålig mage men han tålde den bra. Kan kanske prova den först? även om ni säger att det är sällsynt så vill jag helst få bort all laktos och mjölkprotein till en början men blir hon förstoppad lär hon ju bli ännu grinigare. Så svårt det här.
    De flesta av de sk "mjölkfria" modersmjölksersättningarna är baserade på komjölksproteiner av olika slag, men dessa proteiner har specialbehandlats, dvs de har hydrolyserats vilket innebär att istället för långa proteinkedjor så har de delats sönder till så små korta bitar så att kroppen inte ska känna igen dem som komjölksproteiner och därmed inte reagera allergiskt på dem.

De allra flesta mjölkallergiska barn klarar av åtminstone nån variant av hydrolyserad modersmjölksersättning, men för de som inte gör det så finns det två ersättningar som är helt 100% utan mjölkproteiner. Men det är väldigt stor prisskillnad - hydrolyserade ersättningar ca 200:-/burk medan helt mjölkfria kostar närmare 500:-/burk. Så vanligtvis brukar de vilja att man har testat med åtminstone en vasslebaserad hydrolyserad ersättning och en kaseinbaserad hydrolyserad ersättning innan de kan tänka sig att gå med på att skriva ut helt mjölkfria ersättningar. Att de vill att man testar olika hydrolyserade ersättningar beror på att man ofta är olika känslig för olika sorters proteiner i mjölken, så att även om det inte skulle fungera med Nutra (som är hydrolyserat kasein) så kan det mycket väl fungera med tex Pepticate, Althera eller Profylac som är baserade på hydrolyserat vassle.
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2010-12-15 22:37:22 följande:
    Nä, ammar inte alls.
    Vad gäller laktos så kan du nog ta och avvakta med att helt utesluta det. utan satsa på att utesluta mjölkprotein.
    Har ingen siffra på det,men antalet bebisar som föds med medfödd laktosintolerans varje år här i Sverige kan nog utan problem räknas på ena handens fingrar. Och har man medfödd laktasbrist så hade det märkts mycket tidigare - redan under första dagarna-veckan i princip.
  • mirele

gah jag har fått problem med min yngste sons dagis och dom blir bara mer och mer sura på oss för att han är allergisk.  (sug på den ett tag, det är ju inte som att han eller vi valt att han ska bli allergisk... *muttrar*)

helt sjukt, varenda dag sen invänjningen var över så har arvid kommit hem med rödare och rödare kinder och mage. och på dagis hävdar dom att dom minsann inte ger honom något som han inte får äta, men dom vägrar eller som dom säger, kan inte(!) skriva ner allt dom ger honom att äta på dagarna för att dom inte har tid.
    så nu vet jag inte om dom "fuskar" med saker som dom anser att han ska kunna äta eller om det är något nytt han reagerar mot...

det hör till saken att han står i omplaceringskö för att få byta till storebrors dagis och det känns på deras attityd mot oss när man försöker prata med dem som att dom bara betraktar honom som något tillfälligt som dom inte ska behöva lägga energi på.

kan man i en sån här situation ringa platsansvariga på kommunen och höra om dom kan fixa så han får byta till storebrors dagis tidigare som lagar allt från grunden själva och håller stenkoll på "sina" barns allergier? (hans nuvarande dagis beställer all mat från ett annat ställe).
    vet att det var ett barn dom fixade en extra plats till på storebrors dagis av nån anledning så att det var en plats mer än det skulle vara ett tag...

hur hade ni gjort?

Svar på tråden Allergitråden