• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    ELI79 skrev 2010-12-16 08:34:16 följande:
    Någon här som har barn som sover dåligt som INTE beror på allergi?? Eller sover allas barn som små söta änglar när de mår bra eller???
    Ja, Albin är inte allergisk mot nått men bökar runt och sparkar på oss på nätterna. Vaknar och vill ha napp eller bara slå morsan i ansiktet... Till viss del tror jag dock att astman gör det lite värre
  • Snutten
    Tibell skrev 2010-12-16 20:01:11 följande:
    Okej. Vet du hur lång tid det brukar ta innan man får tid ?? Och kan det hända att vi inte får tid alls ( till patch alltså )? Hoppas verkligen vi får ett patchtest nu. Eller kan det vara så att vi "bara" får tid för kontroll ? Jag var väldigt tydlig i remissen att det var just patchtest jag ville ha
    Det är inte säkert att ni kan få komma och göra ett test "bara". Sjukvården fungerar lite så som att man som patient inte kan ordinera behandlingar eller tester själv. Men ring och prata med dem det är väl enklast. Då kanske ni kan få en återbuds tid eller nåt också.
  • trållmor
    3Busfrön: jaa, det är ju ett alternativ När vi har bytt klart till Neelah kan vi ju höras av så kan jag skicka de burkar vi har kvar
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • mithrandil
    Allrona skrev 2010-12-16 09:31:01 följande:
    Men har inte läkarna lyssnat om hon har astma? Det är ju ganska vanligt att hosta som inte går över samt rosslande och pipighet är astma. Min dotter har astma och det visade sig precis så. Låter hon även liten andfådd eller väsande?
     jag har varit till 5 olika läkare. 3 av dom har varit vanliga allmän läkare på vc och 2 skrev remiss och den första ville inget säga för lillan inte rosslade just då. 2 läkare har jag träffat på barnmott, både varberg och halmstad men de anser att hon inte är tillräckligt dålig för att hon ätit bra och kunnat le och skratta när de pratat med henne + att hon följer sin kurva. Ibland kan hon låta väsande, men det är inte jätteofta och andfådd tycker jag hon blir av minsta lilla ansträngning. Hon är faktiskt bättre nu. förut rosslade och pep hon konstant i 2,5mån men nu kommer det bara kortare perioder. en dag här och där. vet faktiskt inte vad jag ska tro.
    Kavat skrev 2010-12-16 14:49:30 följande:
    Bättre att testa Alhéra först eftersom hon ibland var hård. Funkar den bra så byter man inte sort.
    jahapp.. tur jag aldrig hann in till apoteket idag då. Kanske bäst med althera ändå.
    Men ni, kan det verkligen vara mjölkallergi om hon inte får ont varje mål? Har kollat på henne nu under dagen och ibörjan av dagen verkar hon inte ha speciellt ont men sen blir det lite mer och lite mer för varje gång hon äter. Kanske är något annat? usch.. det är så svårt det här.

vi misstänkte ju mjölkallergi hos sonen med, eller bvc gjorde rättare sagt men han blev inte bättre när vi uteslöt mjölk. vad som var hans problem kom vi aldrig fram till men de löste sig självt när han var 10-11mån. Kanske samma med hans syster? Jaja.. testa ska man alltid göra iaf. så man vet.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 2små2stora
    trållmor skrev 2010-12-16 21:25:15 följande:
    3Busfrön: jaa, det är ju ett alternativ När vi har bytt klart till Neelah kan vi ju höras av så kan jag skicka de burkar vi har kvar
    absolut.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ELI79
    Kavat skrev 2010-12-16 20:07:07 följande:
    Det är väl ingen av veteallergikerna här som tål glukossirap, förutom Blå Myrans, men hon äter väl även vetestärkelse och visar bara på allergi genom viktnedgång. Men å andra sidan, hur ofta äter han glukossirap? Godis., kräm?

Sonen åt ca en matsked sylt med fruktos-glukossirap och blev superdålig... Dextros funkar inte heller och inte druvsocker heller. Scans grejer funkar dock liksom Lithells.
    nä enda gången han äter glukossirap är väl i godis en gång i veckan. Kräm äter han inte längre... Godis äter han några bitar bara men tål han inte det så är ju det tillräckligt förstås. Är det glukossirap i all sylt?!
    Glass möjligtvis på dagis...hemma äter han inte glass.

Det skulle vara det där kontamineringen med råg och korn då. han får flingor på morgonen som är majs, havre, råg och korn också tror jag...det skulle väl kanske det då? får gå över till risflingor istället. Det är nämligen det enda han behagar äta på morgonen nämligen. Hade lite risgröt på morgonen förut och det gick ganska bra.
  • Blå Flygare
    ELI79 skrev 2010-12-16 21:36:24 följande:
    nä enda gången han äter glukossirap är väl i godis en gång i veckan. Kräm äter han inte längre... Godis äter han några bitar bara men tål han inte det så är ju det tillräckligt förstås. Är det glukossirap i all sylt?!
    Glass möjligtvis på dagis...hemma äter han inte glass.

Det skulle vara det där kontamineringen med råg och korn då. han får flingor på morgonen som är majs, havre, råg och korn också tror jag...det skulle väl kanske det då? får gå över till risflingor istället. Det är nämligen det enda han behagar äta på morgonen nämligen. Hade lite risgröt på morgonen förut och det gick ganska bra.
    Hittar i mina papper " råg får innehålla 0,1% andra spannmål, vete får innehålla 2% av andra spannmål, havre får innehålla 3% av andra spannmål. Korn är svårt att hitta i ren form" Vid veteintroduktion ska man testa vetestärkelseinnehållande produkter först. Det är mer vete i råg än i vetestärkelse i glutenfria produkter. Och mer vete i vetestärkelse än i glukossirap.
    Så jag hade börjat med att ta bort råg och korn och sen se om man ska backa ytterligare eller kan testa en av dem i taget.
  • Kavat
    Pernilla3 skrev 2010-12-16 16:30:43 följande:
    Hej!

Hoppar in här, har en dotter med äggallergi och nu har minstingen fått bekräftat att det är gluten som fått henne att må dåligt och inte gått upp i vikt. Nu väntar vi på biopsi som förhoppningsvis kommer ske snart. Frågan är om proverna är helt tillförlitliga? Varför utför de biopsin. Enl läkaren var det ingen tvekan; symtombilden,  och den extremt svullna magen och proverna som var över 100 resp över 200.
    Hej, välkommen!
    Är det glutenintolerans så finns även en celiaki-tråd, kolla min pres! Där har de bättre koll på just gluten. Här hänger mer allergiker som t.ex veteallergi. (fast jag har själv celiaki och hänger i båda trådarna... )
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-12-16 22:10:08 följande:
    Hittar i mina papper " råg får innehålla 0,1% andra spannmål, vete får innehålla 2% av andra spannmål, havre får innehålla 3% av andra spannmål. Korn är svårt att hitta i ren form" Vid veteintroduktion ska man testa vetestärkelseinnehållande produkter först. Det är mer vete i råg än i vetestärkelse i glutenfria produkter. Och mer vete i vetestärkelse än i glukossirap.
    Så jag hade börjat med att ta bort råg och korn och sen se om man ska backa ytterligare eller kan testa en av dem i taget.
    Mmm, jag har svårt att se hur det funkar också, alltså med de andra sädesslagen just pga kontamineringen. Men så är ju min kille extremt känslig...
  • ELI79
    Blå Flygare skrev 2010-12-16 22:10:08 följande:
    Ok ska testa att ta bort råg och korn först och se om det blir någon skillnad.

Vi har nu upptäckt att det (i alla fall senaste nätterna) han faktiskt verkar HA ont i magen. Han ligger som i fosterställning fast på rygg och gungar fram och tillbaka fast han säger inget och tar sig inte för magen. I natt drog han även bort blööjan från magen...ja alltså att han inte ville att blöjan skulle trycka mot magen.

Sedan fick jag honom att gå på pottan och då bajsade han och sedan blev han lugnare i sitt sätt och låg med tummen i munnen och försökte faktiskt sova. Efter 20 minuter sov han sedan...så jag ksa prova med lite laxermedel först och främst för att se om han är förstoppad så vi löser det akuta. Sedan får jag se om det  räcker med att vi tar bort råg och korn om han blir bättre då.  Jag vet ju att han blir förstoppad av vete sedan tidigare.
Svar på tråden Allergitråden