• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma

Trållmor: Vi åker upp till Svall på söndag och jag har en himla massa Neo Adv så jag ska kolla datumen så... för det är nog rätt länge tills vi åker upp nästa gång och om det inte är en evighet kvar så kan du få ta det så dom inte går till spillo. Försöka oss på en dejt? Vi stannar till 7/1

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • trållmor
    2små2stora skrev 2010-12-16 14:51:05 följande:
    Utanför strängnäs
    Nu har jag lite dålig koll på strängnäs, men det är inte så där jättelångt till/från Gävle, va?
    Angel Gbg skrev 2010-12-16 15:39:26 följande:
    Trållmor: Vi åker upp till Svall på söndag och jag har en himla massa Neo Adv så jag ska kolla datumen så... för det är nog rätt länge tills vi åker upp nästa gång och om det inte är en evighet kvar så kan du få ta det så dom inte går till spillo. Försöka oss på en dejt? Vi stannar till 7/1
    Åhhh, jättegärna Vi ska ju till Sundsvall nu på lördag, och sen åker vi ner igen i mellandagarna någon gång

Jag ska skälla på dietisten jag, för hon har bara skrivit ut 40 st Advanced, fast vi kom överens om där att det går åt minst 60 st på en månad. Okej, jag blir glad bara jag slipper betala vad det egentligen kostar, men man tycker ju att de kan skriva ut så det räcker i en månad iaf...
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    ELI79 skrev 2010-12-16 09:30:32 följande:
    Ja fan jag håller på att bli tokig! Han har ALLTID sovit dåligt och haft svårt att somna om på nätterna (han har dock inget problem att somna själv på kvällarna). Förut var det även dagtid men nu sover han nästan inte på dagarna...
    2-4 timmars vakenhet gör ju en GALEN!!! 2 år nu??!!
    Jaa, här är det Fredrik som blir mer tokig än jag men det har att göra med att om jag kliver upp så blir jag klarvaken och kan inte somna om, medans Fredrik inte har några problem alls med att somna om efter han har klivit upp, och det är därför som han får kliva upp

Aliina är ju tre år nu, och så här har hon varit de senaste två åren. Dock är det senaste året som det har varit riktigt jobbigt eftersom det är då som vi har märkt hur hon blir när hon får allergener i sig (och främst vete, mjölk och soja som hon blir värst av).
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • 2små2stora
    trållmor skrev 2010-12-16 16:00:35 följande:
    Nu har jag lite dålig koll på strängnäs, men det är inte så där jättelångt till/från Gävle, va?
    Angel Gbg skrev 2010-12-16 15:39:26 följande:
    Åhhh, jättegärna Vi ska ju till Sundsvall nu på lördag, och sen åker vi ner igen i mellandagarna någon gång

Jag ska skälla på dietisten jag, för hon har bara skrivit ut 40 st Advanced, fast vi kom överens om där att det går åt minst 60 st på en månad. Okej, jag blir glad bara jag slipper betala vad det egentligen kostar, men man tycker ju att de kan skriva ut så det räcker i en månad iaf...
    Det är 20 mil till Gävle

Det finns ju alltid möjligheten att skicka. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Pernilla3

Hej!

Hoppar in här, har en dotter med äggallergi och nu har minstingen fått bekräftat att det är gluten som fått henne att må dåligt och inte gått upp i vikt. Nu väntar vi på biopsi som förhoppningsvis kommer ske snart. Frågan är om proverna är helt tillförlitliga? Varför utför de biopsin. Enl läkaren var det ingen tvekan; symtombilden,  och den extremt svullna magen och proverna som var över 100 resp över 200.

• ELI79
    Kavat skrev 2010-12-16 15:34:11 följande:
    Ja, läkarna skylller ju alltid på något också... Har man inte testat att ta bort helt så vet man ju faktiskt inte. I och med att din lille är allergisk mot mycket, finns det ju faktiskt en stor risk att din store också är det, fast det inte märks förutom på förstoppningen då. Sen behöver det inte vara så, men ibland kanske man inte heller vill veta om det inte är större problem och man har hittat ett bra sätt att lösa det på?

Jag hade gärna haft oallergiska barn som mådde bra... Men mina blir ju superkassa och det sätter sig på sömnen i allra högsta grad. Känns som att något inte så allvarligt symtpom kan man leva med, men när man aldrig får sova så slutar hela familjen att fungera...

Angående din lille, jag vet inte vad jag ska råda till. Tog ni bort allt inklusive sojasläktingar?

Snabbaste sättet... Ta bort "allt" och ger honom enbart strikt baskost i 2 veckor (kolla miralicias blogg) och ser om det ger någon förändring gör det inte det så skulle det ju kunna vara majs eller något som ingår i baskosten, men det misstänker jag att ni kommer märka på köpet eftersom man ökar det intaget när man tar bort allt det andra och då blir det en stor försämring istället...
    Sen ska ni nog inte exprementera för mycket med en sådan liten, alltså ta bort längre tid osv, för det är ju mycket saker de behöver ha i sig. Men då bör ni ju se om det gör skillnad...

Annars så är det matdagbok som brukar vara bra och då försöka att ta bort enstaka saker ur kosten i 3-4 dagar minst för att se om det gör skillnad. Alltså variera så mycket som möjligt men över flera dagar. Inte säkert att det ger något, men hittar man variationer så brukar man efter det kunna gå in och testa att dela upp den maten han åt när han blev sämre och sen tillslut hitta orsak. Men då gäller det att ni hittar någon mat som han blir bra på.

Sen är det lurigt med sömn, för till viss del är det vanor. Men här är ju vår son vaken om han får minsta lilla spår av vete... Och jag gissar att ni inte är så hysteriskt noggranna med det?

Ni skulle ju även kunna testa om t.ex tavegyl hjälper till natten. Både ur allergisympunkt och sövande effekten..
    Eller så får ni helt enkelt leva med att han vaknar och kanske är allergisk...

Så nu fick du massa förslag, men det är skitsvårt att veta vad som är bästa sättet, det beror ju på vad det är som orsakar problemet.. Och det vet vi ju inte....
    Det beror på vad man menar med strikta. Han får inte nåt som helst vete på så sätt att vi läser alla innehållsförteckningar, han har egen smörbytta så det inte kommer vanlig macka i hans smör. torkar av noga mm
    Däremot så får han ju råg och korn så ifall det är spår av vete där. Vi har inte heller tagit bort glukossirap från kosten...
    Nu har han ju bara varit utan vete i 1 v 1igen efter provoceringen så humöret och magen är han ju mer eller mindre helt bra i därför undrar jag över sömnen. Känns inte som om  det inte borde bero på vete  eftersom alla andra symtom är bra.

men som sagt, jag har fått många tips. ska ta dem till mig och fundera vilket som är smartast. tack!!
  • Tibell

För någon vecka sedan skickade jag en egenremiss angående lapptest på minstingen till Göteborg. Idag fick jag tillbaka att de mottagit min remiss och att vi ska få en tid inom 3 månader. Kan man ha tur och få en relativt tidig tid eller brukar man alltid få vänta 3 månader ?? Hur som är jag super glad över att de ville ta emot oss och hoppas att få lite mer svar när lapptestet är klart. Visar inte heller lapptestet någon mjölkallergi kommer vi provocera. Var säkert ett halvår sedan vi gjorde en medveten provocering.

Men nu vill jag ha recept på en god och gräddig potatisgratäng som är fri från typ allt =) Vi ska fira lite jul i helgen och har nu klart köttbullar, prinskorv och så ska jag göra risalamalta som utanallt bloggen hade recept på. Är ju barnens julbord så det måste inte finnas mycket mer ( de är både kräsna och små i maten ). Vill inte ha med ägg eftersom vi inte vet om dottern tål det eller inte, dumt att chansa eftersom hon är en snabb liten räka och antagligen skulle lyckas sno ett under ett obevakat ögonblick.
    Annars kanske någon annan har tips på vad som mer bör finnas med ?

• Cs mamma

Östra skickar alltid ut ett standardbrev om att det är upp till 90dagar väntan. Det gör dom flesta mottagningar nu för tiden som det är det som är garantin. Dock är det brist på läkare på allergologen men ett patch görs nog hos en sköterska så det bör väl kunna fixas

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Tibell

Okej. Vet du hur lång tid det brukar ta innan man får tid ?? Och kan det hända att vi inte får tid alls ( till patch alltså )? Hoppas verkligen vi får ett patchtest nu. Eller kan det vara så att vi "bara" får tid för kontroll ? Jag var väldigt tydlig i remissen att det var just patchtest jag ville ha

• Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-16 17:42:11 följande:
    Det beror på vad man menar med strikta. Han får inte nåt som helst vete på så sätt att vi läser alla innehållsförteckningar, han har egen smörbytta så det inte kommer vanlig macka i hans smör. torkar av noga mm
    Däremot så får han ju råg och korn så ifall det är spår av vete där. Vi har inte heller tagit bort glukossirap från kosten...
    Nu har han ju bara varit utan vete i 1 v 1igen efter provoceringen så humöret och magen är han ju mer eller mindre helt bra i därför undrar jag över sömnen. Känns inte som om  det inte borde bero på vete  eftersom alla andra symtom är bra.

men som sagt, jag har fått många tips. ska ta dem till mig och fundera vilket som är smartast. tack!!
    Det är väl ingen av veteallergikerna här som tål glukossirap, förutom Blå Myrans, men hon äter väl även vetestärkelse och visar bara på allergi genom viktnedgång. Men å andra sidan, hur ofta äter han glukossirap? Godis., kräm?

Sonen åt ca en matsked sylt med fruktos-glukossirap och blev superdålig... Dextros funkar inte heller och inte druvsocker heller. Scans grejer funkar dock liksom Lithells.
Svar på tråden Allergitråden