• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Hon fick ju microlax i eftermiddags och ut kom en barnhands stor hård klump! Så lite har hon ju fått ut!
    Så imorgon tar vi en tur till Apoteket och införskaffar klyx och lactulos!
    Så jag tror nog vi ska klara det :)
    Sen kommer hon få stå på lactulos ett tag tills vi ser att hon klarar det på egen hand

• Tibell

Den var alltså lika stor som hennes lilla hand! Ser att jag utryckt mig lite knas!
    Men nu ska jag sluta spanns tråden och låta er andra prata om sånt den ska handla om, nämligen allergier ;)

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-15 21:43:32 följande:
    Hon fick ju microlax i eftermiddags och ut kom en barnhands stor hård klump! Så lite har hon ju fått ut!
    Så imorgon tar vi en tur till Apoteket och införskaffar klyx och lactulos!
    Så jag tror nog vi ska klara det :)
    Sen kommer hon få stå på lactulos ett tag tills vi ser att hon klarar det på egen hand
    kör på med det lääääänge! gärna ett halvår, år, minst! har de varit så förstoppade så har de lätt att bli det igen. förstoppning är oftast inget kortvarigt problem (i alla fall inte om de haft upprepade episoder med förstoppning) det behövs långtidsbehandling!
  • Cs mamma

Älsklingen: När C fick i sig mjölk och var 3år så blev hon så förstoppad att jag fick söka akut. Hon slutade dricka och bara grät och gnydde för det gjorde så ont i magen. Gav smärtstillande och försökte lösa det hemma men nada, självklart påverkas även astman. Dag 5 tömde dom henne på sjukhuset men sen trots Importal bajsade hon inte själv utan fick microlaxas 3ggr/v i 2v och sen importal i hästdos totalt i 6v innan hon var återställd. Tror det tog 4v innan hon åt som vanligt osv. Då pratar vi 3åring.... tänk då på ett mindre system

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Allrona

Tänkte äta på Birger king idag. Ngn som vet vad dottern som är allergisk mot mjölk, soja, ägg, baljväxter inkl släktingar kan äta där? På deras hemsida hittade jag inte innehållaföteckningar utan endast allergiguide men i dom brukar aldrig tillsatserna av baljväxter räknas till soja så jag vågar inte lita på den.

• Miralicia
    Allrona skrev 2011-01-16 11:12:37 följande:
    Tänkte äta på Birger king idag. Ngn som vet vad dottern som är allergisk mot mjölk, soja, ägg, baljväxter inkl släktingar kan äta där? På deras hemsida hittade jag inte innehållaföteckningar utan endast allergiguide men i dom brukar aldrig tillsatserna av baljväxter räknas till soja så jag vågar inte lita på den.
    Dottern har ätit vanlig naturell hamburgare med bröd och pommes senast hon åt på BK. Har för mig att ketchupen ska vara ok också men det tål inte dottern ändå så det har jag inte kollat upp något närmare. Var ett tag sedan senast så jag vågar inte garantera att de inte ändrat. Och sen kolla så de friterar pommesen separat och inte friterar något annat i samma, de brukar göra det men lika bra att dubbelchecka för säkerhets skull.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-01-16 11:18:18 följande:
    Dottern har ätit vanlig naturell hamburgare med bröd och pommes senast hon åt på BK. Har för mig att ketchupen ska vara ok också men det tål inte dottern ändå så det har jag inte kollat upp något närmare. Var ett tag sedan senast så jag vågar inte garantera att de inte ändrat. Och sen kolla så de friterar pommesen separat och inte friterar något annat i samma, de brukar göra det men lika bra att dubbelchecka för säkerhets skull.
    Jag vill minnas att BKs ketshup är den enda som funkar till mina barn, men läs!
  • Tibell

Angel : oj Jisses , stackars liten :( gubben är iväg och köper klyx och lactulos nu! Vi hoppas det ska hjälpa! Hon kissade i allafall idag och åt en halv flaska välling.. Så det går åt rätt håll skulle jag tro. Även astman blir lite bättre hela tiden..

• Tibell

Nu har hon dessutom fått massa konstiga utslag över hela magen och ryggen. Så här ser de ut

Svar på tråden Allergitråden