• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

de är inte torra utan mer som röda fläckar i huden. Hon har även en fläck i nacken och en på magen som mer är som en blåsa med rött runt om.
    Någon som känner igen utslagen ? Inget nytt tvätt/sköjmedel, inget nytt att äta ( tror jag i allafall, kan ju hända att hon stoppat något i munnen ), har redan haft tredagarsfebern

• t0va

Fick veta från en annan tråd att sempers mjölkfria gröt har kommit nu, så jag ska prata med apoteket och se om de kan ta hem. Någon som vet vad den innehåller, jag försökte söka på sempers sida men blir inte klok på det. 

Igår fick sonen prova lite olda risgröt, vi var borta och alla andra satt och åt och han tittade storögt som "men jag då?" fast när han ätit några små skedar så började han få kväljningar, han gillar inte alls smaken. Då gjorde jag på bara vatten, förra gången tog vi lite rismjölk och värmde. Får testa igen om det går bättre.

Magen funkar fint i alla fall och han är på topphumör, igår följde de med på mitt träningsläger och vi var borta 18 timmar, han var så duktig och kinkade knappt alls, trots att de satt i en idrottshall hela dagen och sen åkte bil 30mil. Nätterna fungerar jättebra igen, så nu har vi fått tillbaka våran lille kille.

Sambon är däremot lite fundersam för han bytte bajsblöja igår, han gör inte det egentligen men jag stod på banan, och bajset såg ut som blålera, det fattar inte sambon att det går. Men så har det varit tidigare så jag tror inte det säger något.  

• 2små2stora
    t0va skrev 2011-01-16 13:04:57 följande:
    Fick veta från en annan tråd att sempers mjölkfria gröt har kommit nu, så jag ska prata med apoteket och se om de kan ta hem. Någon som vet vad den innehåller, jag försökte söka på sempers sida men blir inte klok på det. 

Igår fick sonen prova lite olda risgröt, vi var borta och alla andra satt och åt och han tittade storögt som "men jag då?" fast när han ätit några små skedar så började han få kväljningar, han gillar inte alls smaken. Då gjorde jag på bara vatten, förra gången tog vi lite rismjölk och värmde. Får testa igen om det går bättre.

Magen funkar fint i alla fall och han är på topphumör, igår följde de med på mitt träningsläger och vi var borta 18 timmar, han var så duktig och kinkade knappt alls, trots att de satt i en idrottshall hela dagen och sen åkte bil 30mil. Nätterna fungerar jättebra igen, så nu har vi fått tillbaka våran lille kille.

Sambon är däremot lite fundersam för han bytte bajsblöja igår, han gör inte det egentligen men jag stod på banan, och bajset såg ut som blålera, det fattar inte sambon att det går. Men så har det varit tidigare så jag tror inte det säger något.  
    Tror du kommer att få den billigare om du ber t ex ICA att ta hem den.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-01-16 14:40:11 följande:
    Tror du kommer att få den billigare om du ber t ex ICA att ta hem den.
    Då gör jag det, sambons moster jobbar på vårat ica så hon kan säkert se till att den kommer hem. :) De har nu störst utbud av "allergimat" så en till är säkert inga problem. 
  • Maddisen80
    Miralicia skrev 2011-01-15 21:08:01 följande:
    De ska väl vara laktosfria eftersom det skummjölkspulver de använt är laktosreducerat.
    okis tackså mycket för tipset fundera på att köpa de när jag har pengar
  • 2små2stora
    t0va skrev 2011-01-16 15:00:49 följande:
    Då gör jag det, sambons moster jobbar på vårat ica så hon kan säkert se till att den kommer hem. :) De har nu störst utbud av "allergimat" så en till är säkert inga problem. 
    Jag köpte vår på Coop Forum.
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-01-16 15:32:29 följande:
    Jag köpte vår på Coop Forum.
    Kanske ska släpa mig dit och kolla då, de har bra priser på strö till kaninerna och jag behöver nog lite mer ;) 
  • Tibell

Ingen som känner igen utslagen ? Syns kanske lite dåligt på bilden, inte lätt att fota hel vild 14 månaders, men de är rödare i verkligheten och platta

• 2små2stora
    Tibell skrev 2011-01-16 15:42:37 följande:
    Ingen som känner igen utslagen ? Syns kanske lite dåligt på bilden, inte lätt att fota hel vild 14 månaders, men de är rödare i verkligheten och platta
    Skulle kunna vara nässelutslag.

W får som små vita blåsor med rött runt när jag har ätit ägg. 
  • t0va
    Tibell skrev 2011-01-16 15:42:37 följande:
    Tyvärr inte, jag är jättedålig på sånt, men jag gissar på att det kan vara kontaktutslag, fast har ni inte bytt tvättmedel osv. så har jag inga tips. Någon annan har säkert bättre koll. 
Svar på tråden Allergitråden