• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet

Var till Apoteket för att hämta lillemans anvisningsvaror idag och personalen var lite förbryllad då det stod ris-hirs på receptet men artikelnumret var den med bara ris så det var det som blivit beställt. Så vi fick rispastan istället men de skulle ändra tills nästa gång. Är det stor skillnad i smak eller näringsmässigt, någon som vet? Tänkte om jag ska be dietisten att skriva ut båda till nästa gång, eller om det kvittar...

Så idag tänkte jag slå på stort och laga mat till oss alla tre samtidigt, fast med olika pasta då förstås. Önska mig lycka till Flört En följdfråga till det: hur mycket rispasta kan en 17-månaders tänkas äta? 1dl? Mer, mindre? Han har ju aldrig ätit pasta förut så jag har ingen aning!

• 2små2stora
    ViFrånLandet skrev 2011-01-17 11:55:52 följande:

Var till Apoteket för att hämta lillemans anvisningsvaror idag och personalen var lite förbryllad då det stod ris-hirs på receptet men artikelnumret var den med bara ris så det var det som blivit beställt. Så vi fick rispastan istället men de skulle ändra tills nästa gång. Är det stor skillnad i smak eller näringsmässigt, någon som vet? Tänkte om jag ska be dietisten att skriva ut båda till nästa gång, eller om det kvittar...

Så idag tänkte jag slå på stort och laga mat till oss alla tre samtidigt, fast med olika pasta då förstås. Önska mig lycka till Flört En följdfråga till det: hur mycket rispasta kan en 17-månaders tänkas äta? 1dl? Mer, mindre? Han har ju aldrig ätit pasta förut så jag har ingen aning!

Skulle gissa på 1/2 dl. En vuxenportion pasta är 70g okokt det blir ca 1.5 dl vanliga makaroner
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ViFrånLandet
    2små2stora skrev 2011-01-17 12:28:49 följande:
    Skulle gissa på 1/2 dl. En vuxenportion pasta är 70g okokt det blir ca 1.5 dl vanliga makaroner
    Det låter vettigt! Han är ju inte så stor i maten heller, så vi kör på det! Eller så garderar jag mig och gör 1dl, blir det över går det ju alltid att ta till lunch imorgon. Tack för svar!
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-01-17 11:55:52 följande:

Smakmässigt vet jag inte då jag bara smakat rispastan, men ris-hirspastan lär rimligtvis vara mer näringsrik, i varje fall vad gäller järninnehåll eftersom hirs är rätt järnrikt.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • 2små2stora

Vi gjorde pizza i långpanna igår  i ena hörnet hade vi ett ägg jag åt från motsatta sida.. Kan ägget sprida sig så att W reagerar på det? Han har kräkts massor både idag och igår kväll.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-01-17 12:35:28 följande:
    Smakmässigt vet jag inte då jag bara smakat rispastan, men ris-hirspastan lär rimligtvis vara mer näringsrik, i varje fall vad gäller järninnehåll eftersom hirs är rätt järnrikt.
    Okej, ja det låter rimligt. Ska höra med dietisten när hon ringer nästa vecka! Ska även fråga om det går att få Oldanas risgröt/mjöl samt spröda risbröd i vårt landsting (Dalarna). Kanske är det någon annan som bor här i trakterna som vet?
  • Kavat

Nu är även dottern sädesslagsfri..
    Men det positiva är att hon mår bra nu. Fast frågan är om det egentligen är celiaki eller allergi hos henne. Har inte testat gluten nyligen, men då hon var testad efter jag fick min diagnos visade det inget. Och efter det har hon inte velat äta så stora mängder. Men jag hade jätte lågt på transglutaminans, men har ju DH och då är det tydligen vanligt.
    Hon har varit helt svart under ögonen, jätte trött, magont mm, men nu är hon en helt annan tjej. *GLAD*

• ViFrånLandet

Den lilla skitungen ratade rispastan, försökte kamoflera den med köttfärssås men de tuggorna spottade han också ut Rynkar på näsan Jag som trodde han skulle bli själaglaf över att få något annat än vanligt ris eller potatis, men tydligen inte... Vanesak kanske?

• Tillalamm

Tänkte lägga ut en fråga till alla "prick"-experter härFlört

Min pojk får prickar runt munnen av SÅÅ mycket (bla. havre, vete, ris, bovete, äpple, gurka mm). Hans läkare är inte så bekymrad eftersom sonen "inte har fler symptom än så", som läkaren brukar uttrycka det hela. Läkaren verkar vara av åsikten att om det inte finns fler symptom än prickar, är det lugnt att ge barnet all mat (även sådan mat som sonen får prickar av). Läkaren vill gärna förklarar prickarna med att de kommer av att sonen använder napp. Jag vet dock att så inte är fallet, eftersom prickarna kommer och går oavsett hur mycket nappen används.

Till saken då. Vilken är er åsikt - ska man eller ska man inte utesluta mat som "bara" ger prickar?

En annan sak också. Jag har märkt att om jag ger min son samma sak varje dag - låt säga att han exempelvis får rivet äpple i gröten varje dag i tre månader - så börjar han reagera på äpple. Det verkar alltså som att han börjar reagera på sådant han får för ofta (han tålde äpple var dag fram tills han hade fått det i ca tre mån). Hur gör ni andra med allergiska/överkänsliga barn - roterar i deras matintag?

Applåd till den som orkat läsa såhär långtGlad

• t0va
    ViFrånLandet skrev 2011-01-17 17:00:59 följande:
    Den lilla skitungen ratade rispastan, försökte kamoflera den med köttfärssås men de tuggorna spottade han också ut Rynkar på näsan Jag som trodde han skulle bli själaglaf över att få något annat än vanligt ris eller potatis, men tydligen inte... Vanesak kanske?
    Troligen är det en vanesak, min 5månaders vägrar risgröt. Det mesta andra han har testat har gått ner utan problem men med riset så verkar han få kväljningar. Säger de inte att barn behöver smaka 1 vecka innan de vänjer sig vid en ny smak, även större barn. 

Smaken och konsistensen ihop kanske blev "fel" för honom så han behöver få prova fler gånger. Så ge inte upp är mitt tips.  
Svar på tråden Allergitråden