• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

3busfrön : exakt sådana blåser får jag titt som tätt utan att ha vetat vad det beror på. De kliar som sjutton också dessutom! Innan jag tog bort sädesslagen kom de flera ggr om dagen. Kallas det för nässelutslag?
    Får även alltid dessa när jag duschar

• Kavat
    Tibell skrev 2011-01-16 15:56:32 följande:
    3busfrön : exakt sådana blåser får jag titt som tätt utan att ha vetat vad det beror på. De kliar som sjutton också dessutom! Innan jag tog bort sädesslagen kom de flera ggr om dagen. Kallas det för nässelutslag?
    Får även alltid dessa när jag duschar
    Har du kollat schampo /balsam! Kan ge mig katten på att det är vete i! Eller mjöllk?
  • trållmor
    Tibell skrev 2011-01-16 15:42:37 följande:
    Ingen som känner igen utslagen ? Syns kanske lite dåligt på bilden, inte lätt att fota hel vild 14 månaders, men de är rödare i verkligheten och platta
    Jag tycker det ser ut som "förstoppningsutslag", sådana får alltid Aliina när hon är förstoppad. Vi frågade på sjukhuset vad det var och läkaren sa att det skulle försvinna när förstoppningen försvann, och det gjorde det Förvånad Typ dagen efter att sista förstoppningsknulen är ute så har hennes utslag försvunnit!!!
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Tibell

Trållmor : ja det kan det kanske vara.. Hon är nämligen förtstoppad :) det är hon ofta iofs och har aldrig haft dessa utslag. Men någon gång måste ju vara den första!
    Får se om det försvinner snart då.

• ELI 79

älsklingen: tycker det ser ut som nässelutslag. Sånt kan man ju få pga allergi men även pga ingenting. Hade en del sånt när jag var liten utan anledning och läkaren sa att det är vanlgit att det kan blåssa upp utan någon direkt anledning. verkar det klia?

• Allrona

Tack för hjälpen ang burger king! Dotter fick naturell hamburgare och pommes.

Igår provocerade vi med ägg men tyvärr lyckades hon även få i sig sojalecitin och åt godis från syrran som vi tror är ok men är inte säkra. Så nu vet vi inte om reaktionen kom från ägg el något annat. Suck! Så klantigt! Ingen kraftig reaktion i alla fall. Lite eksem, prickar runt munnen och lite dålig i magen. Då åt hon ändå kanske 1/8 kokt ägg så är reaktionen från ägg kan hon ju inte vara jättekänslig. Iof lite dålig astma idag men det har aldrig förut varit en reaktion vad vi vet, kanske bara på väg att bli förkyld!?

• Tibell

ELI : Tycker också det liknar nässelutslag nu när jag googlat runt lite. Och det kan ju komma utan någon som helst anledning. Det enda knas är att det stod framme en skål med nötter igår men jag är nästan säker på att hon inte kom åt dem ( de stod högt upp ). Sen kan hon ju givetvis hittat något på golvet med..den ungen stoppar ALLT i munnen ;) Hon har inte ont av dem i allafall och nu sover hon lugnt.

• Allrona

Älsklingen87- kan det inte vara en reaktion på nötterna luftburet? Jag känner en tjej som får utslag över hela kroppen om det finns nötter i rummet hon befinner sig i.

• Tibell

Alrro : ingen aning ! Vi äter aldrig nötter här hemma så jag vet inte hur hon reagerar.
    Och läkaren vill inte testa henne för nötter eftersom hon aldrig fått en reaktion på det! Men ska ändå be dem ta prick och rast.. Det måste de väl kunna göra trots att hon aldrig fått någon reaktion ?

• JPL
    Allrona skrev 2011-01-16 11:12:37 följande:
    Tänkte äta på Birger king idag. Ngn som vet vad dottern som är allergisk mot mjölk, soja, ägg, baljväxter inkl släktingar kan äta där? På deras hemsida hittade jag inte innehållaföteckningar utan endast allergiguide men i dom brukar aldrig tillsatserna av baljväxter räknas till soja så jag vågar inte lita på den.
    BK är det enda stället vi kan äta på. Mina barn får vanliga köttet, vanliga pommes och vanlig ketchup. På MCD och MAX har vi bytit ut och ändrat men ändå kommit sjuka därifrån. Vi äter inte brödet så om det innhåller något mer allergent än vete vet jag inte.
Svar på tråden Allergitråden