• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma
    Tillalamm skrev 2011-01-17 17:04:48 följande:
    Tänkte lägga ut en fråga till alla "prick"-experter härFlört

Min pojk får prickar runt munnen av SÅÅ mycket (bla. havre, vete, ris, bovete, äpple, gurka mm). Hans läkare är inte så bekymrad eftersom sonen "inte har fler symptom än så", som läkaren brukar uttrycka det hela. Läkaren verkar vara av åsikten att om det inte finns fler symptom än prickar, är det lugnt att ge barnet all mat (även sådan mat som sonen får prickar av). Läkaren vill gärna förklarar prickarna med att de kommer av att sonen använder napp. Jag vet dock att så inte är fallet, eftersom prickarna kommer och går oavsett hur mycket nappen används.

Till saken då. Vilken är er åsikt - ska man eller ska man inte utesluta mat som "bara" ger prickar?

En annan sak också. Jag har märkt att om jag ger min son samma sak varje dag - låt säga att han exempelvis får rivet äpple i gröten varje dag i tre månader - så börjar han reagera på äpple. Det verkar alltså som att han börjar reagera på sådant han får för ofta (han tålde äpple var dag fram tills han hade fått det i ca tre mån). Hur gör ni andra med allergiska/överkänsliga barn - roterar i deras matintag?

Applåd till den som orkat läsa såhär långtGlad
    Alltså bara prickar som bara är där men inte kliar, gör ont eller stör så ger jag.... Annars skulle det inte finnas mycket kvar känns det som. Man ska inte ta bort mer än man måste utifrån näring och tillväxt så om han sover och mår bra men har prickar hade jag utan minsta tvivan gett
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2011-01-17 17:28:14 följande:
    Alltså bara prickar som bara är där men inte kliar, gör ont eller stör så ger jag.... Annars skulle det inte finnas mycket kvar känns det som. Man ska inte ta bort mer än man måste utifrån näring och tillväxt så om han sover och mår bra men har prickar hade jag utan minsta tvivan gett
    Håller med.
    MEN däremot tycker jag att man bör variera sig så långt det går. Känns onödigt att ge äpple varje dag t.ex om de blir prickiga. Jag hade nog gett kanske två gånger i veckan.

Men det stämmer även med Trållmors dietist teori om prickar på Neelah, läs några dagar tillbaks. Alltså att ge med 3-4 dagars mellanrum.
  • Maddisen80
    Tillalamm skrev 2011-01-17 17:04:48 följande:
    Tänkte lägga ut en fråga till alla "prick"-experter härFlört

Min pojk får prickar runt munnen av SÅÅ mycket (bla. havre, vete, ris, bovete, äpple, gurka mm). Hans läkare är inte så bekymrad eftersom sonen "inte har fler symptom än så", som läkaren brukar uttrycka det hela. Läkaren verkar vara av åsikten att om det inte finns fler symptom än prickar, är det lugnt att ge barnet all mat (även sådan mat som sonen får prickar av). Läkaren vill gärna förklarar prickarna med att de kommer av att sonen använder napp. Jag vet dock att så inte är fallet, eftersom prickarna kommer och går oavsett hur mycket nappen används.

Till saken då. Vilken är er åsikt - ska man eller ska man inte utesluta mat som "bara" ger prickar?

En annan sak också. Jag har märkt att om jag ger min son samma sak varje dag - låt säga att han exempelvis får rivet äpple i gröten varje dag i tre månader - så börjar han reagera på äpple. Det verkar alltså som att han börjar reagera på sådant han får för ofta (han tålde äpple var dag fram tills han hade fått det i ca tre mån). Hur gör ni andra med allergiska/överkänsliga barn - roterar i deras matintag?

Applåd till den som orkat läsa såhär långtGlad
    Jag tycker att du ska testa utesluta mat som han reagera på och få prickar av,klia han sig med`?
  • ELI 79

I dag hade E ätit play-do lek på dagis hmmm återstår att se hur det blir. Hon sa att hon inte trodde han fick i sig så mkt...kanske därför han blir röd på kinderna på dagis och inte hemma??

• ViFrånLandet
    ELI 79 skrev 2011-01-17 17:46:39 följande:
    I dag hade E ätit play-do lek på dagis hmmm återstår att se hur det blir. Hon sa att hon inte trodde han fick i sig så mkt...kanske därför han blir röd på kinderna på dagis och inte hemma??
    Har de leran framme när han är där fast de vet att han är så känslig!? På Gs dagis får de andra barnen inte leka med play do dagarna då G är där, inte ens på fm om han går em...
  • Allrona

Ang prickar så ger inte vi saker som ger mycket prickar för de kliar på dottern och utvecklas gärna till eksem. Men när dottern får bara lite prickar så bekymrar vi oss inte ens att fundera över vad det är som ger prickarna.

• ELI 79
    ViFrånLandet skrev 2011-01-17 17:51:59 följande:
    Har de leran framme när han är där fast de vet att han är så känslig!? På Gs dagis får de andra barnen inte leka med play do dagarna då G är där, inte ens på fm om han går em...
    vi har inte sagt nåt för jag har inte tänkt så långt och de tänker nog inte att han ska reagera när det "bara" är lera...ska se vad som händer nu så får jag ta ställning till sedan hur vi ska göra
    trist om det blir reaktion nu när han sovit bra i 2 v!!
  • Tibell

Ser att ni pratar prickar runt munnen. Våran dotter har det titt som tätt utan att vi ens orkar bry oss om varför. Är det bara ett fåtal får det vara, så länge hon inte har ont utav det. Annars skulle det bli, precis som Angel skrev, väldigt ensidig och trist kost.
    Men när hon ser ut såhär försöker vi lista ut varför. ( ignonera hennes fyllekajamin =) ) Här har vi previs provocerat med vete och det gick inge vidare. Dessutom får hon massa fler och mer större reaktioner

• Tibell

Så fort det även sätter sig på humör, mage, andning, osv så utreder vi saken..
    Kan ju även vara så att får han prickar av så himla mycket utan andra symtom kanske han bara har känslig hud ? Utan att det egentligen ska vara pga av allergi??

ELI : usch så trist =/ Håller tummarna att det inte blir någon större reaktion! Är han röd om kinderna nu ? Isåfall tycker jag du ska visa upp dem för fröken i morgon och tala om att såhär ser han ut av "bara" lite lera som de själva uttrycket det!!

K Kavat : Underbart att ha en glad tjej =) Mindre roligt att utesluta mer i en redan smal kost. Men huvudsaken är ju att de mår bra.
    Vi har ju själva börjar spekulera lite i om stora hönan inte tål sädesslag/gluten. Hon klagar aldrig över magont visserligen, Men den blir bra svullen titt som tätt.
    Utöver detta har hon dessa symtom, Ofta väldigt blek och mörk under ögonen, gnäll gnäll nästan heeeela dagarna, ljus kletid avföring, sen har hon stått still i vikt sedan 8-9 månadet tillbaka, om man ska gå efter våran våg.
    Men annars är hon en glad och pigg tjej, i allafall de stunder hon inte bara gnäller heeeela tiden. Sen vet man ju aldrig om gnället är åldersrelaterat. Hur har era barn varit i 3.5 års åldern ? Hon kan nämligen knappt använda normal samtalston utan gnäller fram vartenda ord! Kan bli lite tjatigt efter ett tag ;)

• Tillalamm
    Maddisen80 skrev 2011-01-17 17:34:48 följande:
    Jag tycker att du ska testa utesluta mat som han reagera på och få prickar av,klia han sig med`?
    Ja, han kliar sig lite, men det verkar inte störa honom jättemycket. Han har inte eksem eller prickar någon annanstans. Precis som någon påpekat, blir det ju väldigt ensidig kost om man ska ta bort allt som ger prickar.
Svar på tråden Allergitråden