• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

Nu är jag lite konfunderad. Kanske är det så att E är mer känslig mot mjölk än vete som vi trott?? Han fick ju i sig en bit play-do lera igår. Ingen reaktion på kinderna i går iaf och sovit klockrent i natt!

Kan det vara så att mjölken gjort honom mer känslig mot vete och nu när vi är strikta med mjölken så reagerar han inte lika kraftigt på vete?

Den gången flera veckan han fick i sig en bit kaka var det ju ett ballerina kex. Där är ju mjölk i också!
    Kinderna har inte varit ett jättebra mått på vete för det verkar vara som E mår i övrigt som har betydelse. De röda kinderna blev ju bättre i våras med när vi tog bort vete OCH mjölk. Kan det vara kombinationen som gör honom dålig???

• ViFrånLandet
    ELI 79 skrev 2011-01-18 05:54:04 följande:
    Nu är jag lite konfunderad. Kanske är det så att E är mer känslig mot mjölk än vete som vi trott?? Han fick ju i sig en bit play-do lera igår. Ingen reaktion på kinderna i går iaf och sovit klockrent i natt!

Kan det vara så att mjölken gjort honom mer känslig mot vete och nu när vi är strikta med mjölken så reagerar han inte lika kraftigt på vete?

Den gången flera veckan han fick i sig en bit kaka var det ju ett ballerina kex. Där är ju mjölk i också!
    Kinderna har inte varit ett jättebra mått på vete för det verkar vara som E mår i övrigt som har betydelse. De röda kinderna blev ju bättre i våras med när vi tog bort vete OCH mjölk. Kan det vara kombinationen som gör honom dålig???
    Det låter som en trolig förklaring. Om jag inte är helt ute och cyklar nu är det väl några här i tråden som reagerat kraftigare på just vete (gluten?) i samband med mjölkintag..?
  • Mela78
    2små2stora skrev 2011-01-17 12:37:59 följande:
    Vi gjorde pizza i långpanna igår  i ena hörnet hade vi ett ägg jag åt från motsatta sida.. Kan ägget sprida sig så att W reagerar på det? Han har kräkts massor både idag och igår kväll.
    Ägg är väldigt allergent, en del reagerar luftburet. Pizza som är så "blött" bör äggproteiner ha vandrat över hela pizzan. Om din son är allergiskt så kan han absolut ha reagerat på att du äter pizza med ägg på, även fast det inte var synligt ägg på just din bit.
  • Tibell

Eli : låter mycket vettigt ! Våran T blir ju jätte känslig för mjölk under vår/sommar pga av sin gräs och pollenallergi är aktiv samtidigt! Nu på vintern klarar hon små små mängder.

Gud så skönt att han inte tycks ha reagerat på leran! Den består ju nästan enbart av vete och nu när ni äntligen fått bukt med sömnen vore det ju trist om den börjat krångla igen :/
    Men varför lät de honom ens leka med leran? Det var tur för deras del att han inte verkar reagera via kontakt då! Så roligt kan det väl knappast vara med illröda kinder?

• 2små2stora
    Mela78 skrev 2011-01-18 08:27:41 följande:
    Ägg är väldigt allergent, en del reagerar luftburet. Pizza som är så "blött" bör äggproteiner ha vandrat över hela pizzan. Om din son är allergiskt så kan han absolut ha reagerat på att du äter pizza med ägg på, även fast det inte var synligt ägg på just din bit.
    Han verkar reagera på väldigt lite men har inte blivit röd och prickig i rumpan som han brukar av ägg. Han fick ingen gröt igår heller så igår kväll minskade kräkningarna radikalt. Får se hur det blir i morgon när han får smaka på gröten igen. 
    Men testerna ger inga utslag på någon allergi.
    Ikväll ska jag på träff med jobbet så idag blir det inget som kan orsaka kräkningar  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Miralicia
    ELI 79 skrev 2011-01-18 05:54:04 följande:

Tror absolut att det kan bli starkare reaktioner av vete om han samtidigt är påverkad av mjölk, då är ju redan immunförsvaret igång.

För att dra lite av en parallell så kan man ofta vara mer mottaglig för bakterieinfektioner i samband med/direkt efter virusinfektioner eftersom immunförsvaret redan är påverkat - att det tex inte är helt ovanligt att få bakteriell lunginflammation till följd av influensa (kanske inte bästa parallellen med jag gissar att du förstår hur jag menar)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Snutten
    Miralicia skrev 2011-01-18 09:04:32 följande:
    Tror absolut att det kan bli starkare reaktioner av vete om han samtidigt är påverkad av mjölk, då är ju redan immunförsvaret igång.

För att dra lite av en parallell så kan man ofta vara mer mottaglig för bakterieinfektioner i samband med/direkt efter virusinfektioner eftersom immunförsvaret redan är påverkat - att det tex inte är helt ovanligt att få bakteriell lunginflammation till följd av influensa (kanske inte bästa parallellen med jag gissar att du förstår hur jag menar)
    Ungefär som droppen som gör att bägaren rinner över, eller vad man ska kalla det. Hade en läkare som kallade min pollen överkänslighet för "droppen allergi" dvs man tål mindre mängder av flera saker men när de kommer i kombination blir det för mycket.
  • Findusfideli
    Snutten skrev 2011-01-18 10:46:03 följande:
    Ungefär som droppen som gör att bägaren rinner över, eller vad man ska kalla det. Hade en läkare som kallade min pollen överkänslighet för "droppen allergi" dvs man tål mindre mängder av flera saker men när de kommer i kombination blir det för mycket.
    Jag har så att om jag till exempel är lite förkyld, så tål jag inte saker som jag vanligtvis klarar såsom hundar. Eller om jag reagerat med allergi mot något och det sitter  kvar, så klarar jag inte saker som jag egentligen inte brukar reagera på.
  • Allrona

Är det någon av er som har testat att göra cupcakes utan ägg (och mjölk)? Visst borde det bara vara att byta ut ägget mot "no egg"? Dottern fyller snart år och eftersom det känns krångligt att göra en god tårta som hon tål så tänkte jag testa med cupcakes istället. Skrattande

• saffe

Nu har jag inhandlat Minallvit och Eskimo kids till barnen.. Men blev lite fundersam då jag såg att det är D och E-vitamin i bägge sorterna. Då får dom ju i sig dubbel rekommenderad daglig dos av åtminstone D-vitamin.. är det dumt att ge av bägge sorterna då? Kanske ska satsa på bara Eskimokids med omega och D - E - vitamin?

Svar på tråden Allergitråden