• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    Allrona skrev 2011-01-18 13:36:05 följande:
    Är det någon av er som har testat att göra cupcakes utan ägg (och mjölk)? Visst borde det bara vara att byta ut ägget mot "no egg"? Dottern fyller snart år och eftersom det känns krångligt att göra en god tårta som hon tål så tänkte jag testa med cupcakes istället. Skrattande
    Jag tänkte först och främst på typ sockerkaksmuffinsbotten, men det borde väl funka lika med kladdkakemuffinsbotten? Då skulle man ju bara kunna ha havregrädde på hennes som topping.
  • 2små2stora
    Allrona skrev 2011-01-18 13:36:05 följande:
    Är det någon av er som har testat att göra cupcakes utan ägg (och mjölk)? Visst borde det bara vara att byta ut ägget mot "no egg"? Dottern fyller snart år och eftersom det känns krångligt att göra en god tårta som hon tål så tänkte jag testa med cupcakes istället. Skrattande
     det funkade bättre när jag tog en vanlig tesked rågad med no-egg istället för ett 
    tsk-mått.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Allrona
    2små2stora skrev 2011-01-18 13:52:54 följande:
     det funkade bättre när jag tog en vanlig tesked rågad med no-egg istället för ett 
    tsk-mått.
    Å vad bra, tack för tipset.
  • ELI 79

Miralicia: ja jag förstår vad du menar. Ja då är det säkert så att så länge vi håller strikt på båda så kanske det inte blir lika starka reaktioner de gånger det mot förmodan blir ett misstag.

Älsklingen: tror inte de kopplar matallergi till lek med lera :(

• saffe

Någon som hört nåt om Santa Marias kokosmjölk och Risentas bovetemjöl, det går inte att få tag på nånstans häromkring...

• JPL
    saffe skrev 2011-01-18 13:49:35 följande:
    Nu har jag inhandlat Minallvit och Eskimo kids till barnen.. Men blev lite fundersam då jag såg att det är D och E-vitamin i bägge sorterna. Då får dom ju i sig dubbel rekommenderad daglig dos av åtminstone D-vitamin.. är det dumt att ge av bägge sorterna då? Kanske ska satsa på bara Eskimokids med omega och D - E - vitamin?
    de flesta kombipreparat har rätt lite d-vitamin i sig och dagligt behov brukar anges som ett intervall. om du kollar tex wikipedia kan du nog lista ut om summan av tillskotten ändå är inom okej värden. själv föredrar jag mycket d-vit framför för lite eftersom det är så viktigt.
  • saffe
    JPL skrev 2011-01-18 16:43:38 följande:
    de flesta kombipreparat har rätt lite d-vitamin i sig och dagligt behov brukar anges som ett intervall. om du kollar tex wikipedia kan du nog lista ut om summan av tillskotten ändå är inom okej värden. själv föredrar jag mycket d-vit framför för lite eftersom det är så viktigt.
    Ok, jag ska kolla det. Såg bara att det stod på båda preparaten att andelen D-vitamin var 100% av det rekommenderade dagliga intaget.
  • saffe

Enligt Wikipedia var dosen D-vitamin helt ok, däremot skulle dom få i sig 3 ggr så mycket som rekommenderas av E-vitamin om dom får av bägge preparaten... Alla dessa beslut, har ju sån beslutsångest! Hade det gällt mig hade jag inte tvekat, men det är värre med barnen. Men jag vill ju verkligen ge dom omega 3 och 6 så jag börjar med det i alla fall. Är ju inte ens säkert det fungerar då det var 2 grejer i som utvanns ur soja.

• JPL
    saffe skrev 2011-01-18 17:32:24 följande:
    Enligt Wikipedia var dosen D-vitamin helt ok, däremot skulle dom få i sig 3 ggr så mycket som rekommenderas av E-vitamin om dom får av bägge preparaten... Alla dessa beslut, har ju sån beslutsångest! Hade det gällt mig hade jag inte tvekat, men det är värre med barnen. Men jag vill ju verkligen ge dom omega 3 och 6 så jag börjar med det i alla fall. Är ju inte ens säkert det fungerar då det var 2 grejer i som utvanns ur soja.
    Det är ofta väldigt stor skillnad på rekomenderat dagligt intag och maximalt intag (innan det blir skadligt). Såg du detta på wikipedia?:
    "Överkonsumtion av vitaminer kan ge negativa effekter. E-vitamin är dock mindre riskfullt än andra fettlösliga vitaminer, men intag av mer än 300 mg/dag bör undvikas."
Svar på tråden Allergitråden