• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

Han kanske reagerar ändå men att sömnen mest påverkas av mjölkintag?
    I dag är magen GIGANTISK! Den är stenhård och uppblåst Han har i och för sig ätit mycket till middag men så HÅRD brukar den ju inte vara normalt sätt även om han är rund.

Kanske reagerade med uppblåst mage? Kinderna är lite röda i dag också...
    Får se hur sömnen blir i natt då...

• Tibell

ELI : Håller tummarna att sömnen blir bra trots allt!

Vi har testat att ge stora dottern liiite liiite mjölk varje dag för att se hur det funkar. I somras gick det inte ens med ett pyttebett på ett chips men nu trodde vi att det faktiskt funkade..men gud så fel vi hade =/
    Efter lite skrik och gråt ( och klyx ) lyckades hon äntligen att bajsa. Sist var i Lördags, och innan dess onsdag. Så nä, tillbaka till nolltolerans. Antagligen pga av mjölken hon pruttat värre än någon annan karl jag stött på den senaste veckan

Men annars skulle jag vilja puffa lite för min fråga i inlägget en bit upp.
    Hur är era 3.5 åringar ? Är det mycket gnäll på dem med ? Är ljus kletig avföring normalt ? Vi ska till läkaren den 31:a med lilla hönan och funderar på om man ska försöka klämma in stora för lite provtagning med. Jag har antagligen gluten/sädesslaallergi och lilla hönan med. Kan ju vara så att även stora är drabbad ? För sambon hävdar att hon visst klagar på magont titt som tätt...

• JPL
    Tibell skrev 2011-01-18 19:16:11 följande:
    Hur är era 3.5 åringar ? Är det mycket gnäll på dem med ? Är ljus kletig avföring normalt ? Vi ska till läkaren den 31:a med lilla hönan och funderar på om man ska försöka klämma in stora för lite provtagning med. Jag har antagligen gluten/sädesslaallergi och lilla hönan med. Kan ju vara så att även stora är drabbad ? För sambon hävdar att hon visst klagar på magont titt som tätt...
    Har en augusti -07 och gnäll får nog ses som normalt för åldern. Det är svårt att vara tre år! Tycker dock inte att någon ska ha kletigt bajs, låter som ett symtom för mig. Magont också.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-18 19:16:11 följande:
    ELI : Håller tummarna att sömnen blir bra trots allt!

Vi har testat att ge stora dottern liiite liiite mjölk varje dag för att se hur det funkar. I somras gick det inte ens med ett pyttebett på ett chips men nu trodde vi att det faktiskt funkade..men gud så fel vi hade =/
    Efter lite skrik och gråt ( och klyx ) lyckades hon äntligen att bajsa. Sist var i Lördags, och innan dess onsdag. Så nä, tillbaka till nolltolerans. Antagligen pga av mjölken hon pruttat värre än någon annan karl jag stött på den senaste veckan

Men annars skulle jag vilja puffa lite för min fråga i inlägget en bit upp.
    När Eli var 3.5 var han HEMSK! Han gnällde för ALLT. Inget var bra, väldigt lätt till gråten och allmänt grinig. Han hade väldigt svårt att ta motgångar.

Hur ljus är avföringen`?
  • Tibell

Äsch då, jag som hade hoppats på att gnället hade en förklaring ;) Hon kan som sagt aldrig prata i normal samtalston utan det är bara gnäll gnäll och så lite tårar på det. Knappt hon kan be om ett glas vatten utan att det låter gnälligt =) Men det går väl över skulle jag tro!
    Dessutom är hon så himla trött och blek hela tiden. Somnar gärna mitt på dagen om hon får. Men just blekheten har många kommenterat..och att hon är mörk under ögonen. Och går man efter våran våg har hon stått still sen förra våren. Kanske en ökning på max några hundra gram. Hon gick upp nästan 1 kg direkt efter hon blev mjölkfri, men efter det har det  nog inte hänt något alls

ELI : Den är mer åt det gula än bruna hållet i allafall!

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-18 19:44:25 följande:

Äsch då, jag som hade hoppats på att gnället hade en förklaring ;) Hon kan som sagt aldrig prata i normal samtalston utan det är bara gnäll gnäll och så lite tårar på det. Knappt hon kan be om ett glas vatten utan att det låter gnälligt =) Men det går väl över skulle jag tro!
    Dessutom är hon så himla trött och blek hela tiden. Somnar gärna mitt på dagen om hon får. Men just blekheten har många kommenterat..och att hon är mörk under ögonen. Och går man efter våran våg har hon stått still sen förra våren. Kanske en ökning på max några hundra gram. Hon gick upp nästan 1 kg direkt efter hon blev mjölkfri, men efter det har det  nog inte hänt något alls

ELI : Den är mer åt det gula än bruna hållet i allafall!

svårt att säga...det kan ju ha olika färg utan att det är något konstigt, likaså konsistensen. hur menar du med kletigt??

ang humöret är det svårt på små barn för de genomgår ju olika perioder och så. så likaväl som det kan vara helt normalt så kan det även vara symtom på något. Ser på E...när jag berättade om honom så sa "alla" ..."sån är mitt barn också" men jag förstod aldrig hur de i såfall stod ut för E var verkligen GALEN!! Men nu i efterhand så förstår jag ju att det inte var normalt utan att de inte riktigt förstod mig och att E var 100 ggr värre än "alla andras barn".
  • Tibell

Med kletigt menar jag att det inte blir några korvar utav det...typ. Sorry för äckelinfo ;) Men inte heller diarré. Hennes symtom är säker helt normala, bara en nojig mamma som funderar för mycket ! Vi ska till bvc snart med lilla och ska passa på att väga stora samtidigt. Då ser vi ju om hon ökat något..

• Kavat

Här har jag världens goaste och gladaste 3.5 åring. Han är superglad, nöjd, sprallig och har full fart. Visst kan han somna i bilen och visst kan han bli superledsen för att storasyrran bråkar med honom eller att han slår sig, men han gnäller absolut inte i onödan. Sen är han nog världens envisaste 3-åring och testar sin pappa till max. Av någon anledning så säger han alltid nej när maken ber honom göra något. Men med mig har han nog kommit ur den perioden. Så jag skulle, säga nej, alla 3-åringar är inte sådana.

Men jag förstår precis vad du menar. Vi har ju haft samma "problem" med vår 5,5 åring. Mörk under ögonen, trött, så trött och klagar på magont 10 gånger per dag. Och hur vet man? Ja, vi har ju inte velat att det ska vara något mer för vi tycker hon har så mycket men efter att ha testat hit och dit, fram och tillbaks så kunde vi konstatera att magontet försvann och vi fick en glad och nöjd tjej utan havre och vete...

Så är du osäker, testa. Känns inte som att äpplet faller långt från trädet...

• Tibell

K kavat : ja vi får nog undersöka saken vidare :)

Eli : hoppas natten gick bra!

Någon som vet hur många ämnen man kan pricktesta mot samtidigt ?

• ELI 79

Älsklingen: ja det gick väl ok. han vaknade redan kl 05 o är tokspeedad, som han var förut så jag tror ändå att han har reagerat på något sätt fast det var så liten mängd så det inte blev så farligt..

Svar på tråden Allergitråden