• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78
    trållmor skrev 2011-02-03 08:22:04 följande:
    Jag önskar jag kunde svara och ge ett bra svar, men just nu känns det som allt bara är nattsvart med förskolan

Det är tre avdelningar, de säger ca 50 barn, men det stämmer inte för det är 18-19 barn på varje avdelning. Det är två kokerskor, som båda två jobbar 50% på förskolan och 50% på äldreboendet här. Varför en inte kan jobba 100% på förskolan och den andra 100% på äldreboendet vet vi inte.

Efter polisanmälan och ända fram till jul så gick allting faktiskt jättebra, men nu vette tusan vad vi ska göra längre. Jag orkar inte ens med att skriva ner allt Efter jul så har någonting hänt där, men vad vet vi inte. Barnen får i sig någonting felaktigt, men vad har vi inte lyckats få reda på. Timon har slutat äta, Neelah går omkring med nässelutslag, Aliina är förstoppad och Mattis har vredesutbrott som heter duga. Allt lutar åt att det är nåt med soja, men enligt personalen är allt så jättebra och pluttinuttigt och rosa moln så jag själv har lust att spy Skrikandes

Jag tror det var förra veckan så serverades baljväxter i soppan och det upptäckte ingen förrän lunchen var över Förvånad De säger att kokerskan mår jättedåligt över det här och gråter för att hon skäms så hemskt mycket över att han serverat fel mat, och det känns ju inte heller bra.

Vi vet inte vad vi ska göra, men det lutar åt att vi kommer hålla barnen hemma från nästa vecka, och två veckor framåt. Om barnen då blir dåliga igen, vilket vi redan vet kommer hända eftersom vi ser tecknena, så då hoppas vi på att de själva är överbevisade.

Aliina spydde en gång för några veckor sen, och vi höll barnen hemma resten av veckan (hon spydde natten mellan tisdag och onsdag). Ingen av de andra barnen blev sjuk, så det lutar inte alls åt magsjuka eftersom både Neelah och Timon hade nässelutslag och fick eksem. Det här har ju gått så långt nu att Timon har börjat få eksem på ögonlocket dessutom

Neej, så less är bara förnamnet...
    Gråter såhär ska det ju inte vara! 
    Tycker att det kan vara bra att det är två som jobbar halvtid, för om den ena blir sjuk så vet ju den andra om omfattningen av allergierna. Då bara hoppas att den kokerskan inte blir satt på äldreboendet på heltid utan får vara på förskolan istället.

Låter som en bra plan att låta barnen vara hemma och få vila upp sig från allergireaktionerna, om ni har möjlighet till det. Blir även väldigt tydligt som du skrev om de får reaktioner på en gång igen när de återvänder till förskolan. Om de sen får reaktioner igen tycket jag att Alrros förslag med matdagbok låter bra.
  • trållmor

Vet ni vad det sjuka är? De skriver upp matdagbok för våra barn, men bara vad de har ätit till lunch den dagen. Sen skriver de inte upp något mer om de inte får papper direkt från dietisten eller läkaren om det (så jag kan ju inte ljuga om det), för den vevan gick vi igenom i höstas när dietisten skulle räkna ut näringsupptaget på barnen. Inte trodde jag att det skulle vara några problem, för det lät det ju inte på dietisten, men från förskolan var det blankt nej. Fast det var ju hon som vi polisanmälde som sa det nejjet förstås så hmmmm, kanske ändå

Nu har Fredrik lagt upp en plan med föräldraledighet iaf, men den kan han inte ta ut förrän start den 14 februari. Nu är det ju helt klart att NÅT är det, för vi har haft Mattis hemma idag och han är förstoppad (eller vi fick ju ut en stenhård knul). Inte konstigt det sätter sig på humöret dessutom då, för det är så vi upptäcker soja på honom och Aliina.

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Kavat

Jag fattar inte varför dagis motarbetar i vissa fall.
    Jag ringer både till kokerskan på dagiset och specialköket och pratar varje gång han (oftast sonen) blivit dålig på dagis. Och de läser upp innehållsförteckningar och kollar både det ena och det andra just för att säkerhetsställa att det inte blivit fel i maten och det upprepas i onödan. Är det att han fått i sig på "eget bevåg" så har vi i alla fall kollat upp resten och uteslutit. De är verkligen jätte hjälpsamma och ja deras jobb är ju att se till att mina barn får mat och att de mår bra av maten.
    Sen är jag noga med att inte "beskylla dem" och klaga eller vara sur och arg, förän jag vet om det är de som orsakat något. Nä, men de fattar ju att det är barnen de är synd om i röran, det är ju de som blir drabbade.

Trållmor, kan du inte be att få komma in i köket och läsa på innehållsförteckningar på bröd, smör mm. Om du nu misstänker att det är något de får "dagligen".

• Kavat

Måste bara kommentera om vb och fk. Fick hem papper som utredaren gett till de som tar beslutet. Där stod lite om vad jag gjorde, merarbete uppradat i en mening "hon städar extra, tvättar, gör mat, läser innehållsförteckningar, smörjer osv och uppger att det tar x antal timmar...

Jaha, ingen som helst specifiering om vad som tar vilken tid och varför vi gör det. Så deras beslut 1/4 vb verkar vara beslutat från ingenting. Eller allergi = 1/4.
     Alltså jag kunde lika gärna skrivit en kort mening vad jag gör och att det tar 50 timmar i veckan eller att det tar 15 timmar i veckan, det hade nog inte spelat någon roll, för de har ju inte ens kollat på vad jag gör och hur lång tid det tar. {#emotions_dlg.djavulsk}

Sen är typ läkatintyget kopierat rakt av.
    De har felaktigheter som att vi hade vb för båda barnen i 2 år. Det hade vi inte för jag sökte om efter 6 månader på ett barn, så vi har haft vb enbart på sonen senaste 2 åren...
    Det var lika mycket text om vad rektorn på dagis sagt som avslutas med att dagis tycker att det går bra. Min känsla var trots att det stod en del av vad de gör extra för honom som extra städ, eget handfat, assistent vid mat osv, att det inte är några problem alls... Texten om dagis var typ lika lång som "min" text.

Mina referenser om varför jag ska ha hela kostnaden för rismjölk osv var inte ens med i underlaget. Alltså det stod bara "hon vill ha x kr från rismjölk". I beslutet stod "Hon får x kr som är schablonen"...

Sen stod det att kommunicering inte vad nödvändig för infon kom från mamman.... Spöke Ja, men även om infon kommer från mig så är den långt ifrån korrekt i papprena eftersom den förvanskas och en massa relevant info försvunnit på vägen... HJÄLP!

• Allrona
    Kavat skrev 2011-02-03 14:26:05 följande:
    Måste bara kommentera om vb och fk. Fick hem papper som utredaren gett till de som tar beslutet. Där stod lite om vad jag gjorde, merarbete uppradat i en mening "hon städar extra, tvättar, gör mat, läser innehållsförteckningar, smörjer osv och uppger att det tar x antal timmar...

Jaha, ingen som helst specifiering om vad som tar vilken tid och varför vi gör det. Så deras beslut 1/4 vb verkar vara beslutat från ingenting. Eller allergi = 1/4.
     Alltså jag kunde lika gärna skrivit en kort mening vad jag gör och att det tar 50 timmar i veckan eller att det tar 15 timmar i veckan, det hade nog inte spelat någon roll, för de har ju inte ens kollat på vad jag gör och hur lång tid det tar. {#emotions_dlg.djavulsk}

De har felaktigheter som att vi hade vb för båda barnen i 2 år. Det hade vi inte för jag sökte om efter 6 månader på ett barn, så vi har haft vb enbart på sonen senaste 2 åren...
    Det var lika mycket text om vad rektorn på dagis sagt som avslutas med att dagis tycker att det går bra. Min känsla var trots att det stod en del av vad de gör extra för honom som extra städ, eget handfat, assistent vid mat osv, att det inte är några problem alls... Texten om dagis var typ lika lång som "min" text.

Mina referenser om varför jag ska ha hela kostnaden för rismjölk osv var inte ens med i underlaget. Alltså det stod bara "hon vill ha x kr från rismjölk". I beslutet stod "Hon får x kr som är schablonen"...

Sen stod det att kommunicering inte vad nödvändig för infon kom från mamman.... Spöke Ja, men även om infon kommer från mig så är den långt ifrån korrekt i papprena eftersom den förvanskas och en massa relevant info försvunnit på vägen... HJÄLP!
    Ring handläggaren eller/och dess chef och fråga om det ska gå till på det här sättet. Det är ju så att även handläggare har kassa dagar (de på fk verkar ha fler än andra) eller så har jobbet blivit till rutin och man ser alltså inte människan bakom ansökan, eller kanske har de fått ett krav att handlägga ärenden fort och att man då i stressen missar viktig info. Det finns ju en hel drös med orsaker till att det kan bli fel men det är ju viktigt att uppmärksamma handläggare och chef om felen så kanske de kan tänka till till nästa gång  och ändra sina rutiner.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-02-03 14:26:05 följande:

Ring först upp handläggaren och fråga vad de menar med beslutet och sedan ringer du upp chefen och ifrågasätter skillnaderna i ditt underlag och meningarna i beslutet. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

Trållmor : usch fy vad jobbigt ni har det :( håller alla tummar och tår att ni kan klura ut vad som orsakar reaktionerna *kram i massor*

Eli : hur gick natten med lillkillen? Hoppas han mår bättre nu..

Här blev det bara en mild reaktion. Eksemen har vi lyckats smörja bort och magen är i balans. Sov lite oroligt men inget mer.. Skönt :) men sen var det ju bara en fjant mängd med och då vill vi inte ha några stora reaktioner!!

Usch vad krångligt det låter med vb! Undrar om vi ens har någon chans? Känns som att det kräver massa energi...

• ELI 79

älsklingen: han sov hela natten. Ibland tar ju reaktionen ett dygn eller t o m flera. Jag tror dock inte han är allergisk mot mjölken i sig utan jag tror faktiskt att han är VÄLDIGT allergisk mot vete och när han får i sig det minsta vete blir ju magen paj och när han då får mjölk i sig (vilket i sig är väldigt jobbigt för magen att bryta ner) så blir reaktionen på vete extra jobbig.

Det var ju anledningen till att han fick "tillbaka" mjölken i somras, att vi inte såg några klara reaktioner och inte associerade det med hans reaktioner för reaktionerna kom ju bara efter veteintag.
    Så inte säkert att han reagerar negativt när han får i sig mjölk om han inte fått i sig vete också.

Vår teori här hemma när man ser hur han reagerar med mjölk vc vete.

• Tibell

Fast hans sömn blev väl bättre efter ni tagit bort mjölken och han redan var vetefri ?? Eller har jag fatta fel =)
    Hur som helst är det ju skönt att natten gick bra!

Svar på tråden Allergitråden