• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • lillasysteryster

Pratade med dietisten och försökte få veta vad jag kunde ge för kalciumtabletter till sonen 1.5år, men där var det ganska stopp.Hon tyckte jag hellre skulle försöka få honom att dricka havredryck med någon smak än att ge i tablettform...Någon som fått nått annat råd som passar mig bätte

• ELI 79

Nu har han äntligen somnat. väldigt mammig och jag skulle ligga där hela tiden. Får se hur natten blir. Hoppas det inte blir mer än såhär!
    Less!

Stora killen har sin förkylningsastma nu o lillkillen har ju mått ganska bra. Hoppas det inte blir mer nu för jag tycker det räcker. Är alltid nåt känns det som.

• Tibell

Eli : håller tummarna att natten blir bra och att det inte var någon reaktion utan bara lite magknip.. Kanske ätit något gasbildande på dagis? Men håller som sagt tummarna... För sömn är ni värda!!

B:s nattning tog 2h timmar igår!!!! Av lite : kan innehålla spår av soja" men sen sov hon relativt lugnt hela natten.. Lite små uppvak då och då bara.
    Dock är hon ordentligt rosslig och har en djup slemhosta. Blir så less att hon aldrig få vara bra i sina luftrör :(

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-03 21:01:42 följande:
    2.5 h tog den till och med..
    mm tog 2 timmar för E att somna ikväll...
  • Allrona
    lillasysteryster skrev 2011-02-03 20:57:15 följande:
    Pratade med dietisten och försökte få veta vad jag kunde ge för kalciumtabletter till sonen 1.5år, men där var det ganska stopp.Hon tyckte jag hellre skulle försöka få honom att dricka havredryck med någon smak än att ge i tablettform...Någon som fått nått annat råd som passar mig bätte
    Vår dietist rekomenderade oss kalciumtabletter då dottern var drygt 1,5 år. Det är i stort sett omöjligt att få i henne så mycket havre eller risdryck. Hon sa till oss att gå till hälsokosten och köpa tuggtabletter. Det brukar stå från 3 år på dem men det är enbart för att de kan sätta i halsen. Nallarna som finns på hälsokosten är ganska små och lättuggade, dock är det ganska små burkar så de tar slut fort. Nu har vi några tuggisar som heter "animal parade", de är ganska stora men vi brukar dela dem i två. En tablett av dem innehåller halva dagsbehovet vilket är precis lagom för vår dotter. Nallarna innehåller mindre kalcium så då kan man få lov att ge flera tabletter per dag. Dottern gillar båda till smaken.
  • Tibell

Usch :( hur kände sig gubben din då?
    Det var väl han som gav risifruttin ( om det nu var den han reagerade på vilket känns mest troligt )

På tal om tokiga gubbar. Min köpte hem jordnötssmör och föreslog att barnen kunde ha det på sina mackor :() undrar hur han tänkte ? Perfekt att ge jordnötter till barn som har andra allergier !! Där den ena är allergisk mot ALLT som har med soja att göra ( förutom sojalecitin) och där den andra reagerade i somras med röda fläckar runt munnen, kli i hals och tunga av gujjibär som innehöll spår av nötter och jordnötter ...
    Men men.. Ibland blir det lite tokigt ;)
    På tal om det.. Man kanske skulle pricktesta stora mot nötter ? Är inte gjort sedan denna incident ..

• Allrona
    ELI 79 skrev 2011-02-03 20:32:43 följande:
    Kan man få starkare reaktioner på mjölk om man varit utan mjölk en tid och varit ganska "frisk" i magen?
    E pruttar illa som fan och ska INTE sova nu, men det var ju i går kväll han fick risifruttin o det känns lite långsökt?!
    Min dotter brukar reagera så sent efter mjölkintag. Får hon på kvällen/eftermiddagen sover hon gott första natten och sen dåligt natten efter. Får hon däremot på morgonen blir första natten dålig. Så jag tycker inte det låter långsökt att det kan vara risifruttin.
  • Mela78
    lillasysteryster skrev 2011-02-03 20:57:15 följande:
    Vi har precis köpt nallarna som Alrro skrev om, Minallvit tror jag märket heter, äppelsmak, köps på hälsokost. Tyvärr gillar inte dottern dessa, men hon är som tur inte i panikbehov längre av kalciumtillskott. 

Har ni någonslags ersättning ni kan berika mat/dryck med för att få i er son mer kalcium?
Svar på tråden Allergitråden