• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78
    Kavat skrev 2011-02-03 14:26:05 följande:
    Måste bara kommentera om vb och fk. 
    Har funderat länge vad jag ska svara, men det finns inget att säga egentligen mer än oj, hur lyckades dom med detta? Det blev väl egentligen inte ett rätt där? Hoppas innerligen att du tar tag i detta och överklagar eller vad som nu är brukligt.
  • trållmor
    Kavat skrev 2011-02-03 14:14:20 följande:
    Jag fattar inte varför dagis motarbetar i vissa fall.
    Jag ringer både till kokerskan på dagiset och specialköket och pratar varje gång han (oftast sonen) blivit dålig på dagis. Och de läser upp innehållsförteckningar och kollar både det ena och det andra just för att säkerhetsställa att det inte blivit fel i maten och det upprepas i onödan. Är det att han fått i sig på "eget bevåg" så har vi i alla fall kollat upp resten och uteslutit. De är verkligen jätte hjälpsamma och ja deras jobb är ju att se till att mina barn får mat och att de mår bra av maten.
    Sen är jag noga med att inte "beskylla dem" och klaga eller vara sur och arg, förän jag vet om det är de som orsakat något. Nä, men de fattar ju att det är barnen de är synd om i röran, det är ju de som blir drabbade.

Trållmor, kan du inte be att få komma in i köket och läsa på innehållsförteckningar på bröd, smör mm. Om du nu misstänker att det är något de får "dagligen".
    De använder ju samma saker som vi använder här hemma (blev ett av besluten efter vi gjorde polisanmälan i höstas), förutom vissa saker som jag redan läst igenom och godkänt tex korv och biffar (SärNär). Jag tror att det handlar om kontamination, helt enkelt, för det enda alternativet till det är att det är luftburen allergi.

Och jag tycker faktiskt inte längre bara synd om barnen Jag tycker j-ligt synd om oss föräldrar till fyra allergiska barn, som får ta hand om alla biverkningar som det här får Jag känner väldigt ofta att jag inte orkar mer, men vad ska man göra liksom???
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    Kavat skrev 2011-02-03 14:26:05 följande:
    Måste bara kommentera om vb och fk. Fick hem papper som utredaren gett till de som tar beslutet. Där stod lite om vad jag gjorde, merarbete uppradat i en mening "hon städar extra, tvättar, gör mat, läser innehållsförteckningar, smörjer osv och uppger att det tar x antal timmar...

Jaha, ingen som helst specifiering om vad som tar vilken tid och varför vi gör det. Så deras beslut 1/4 vb verkar vara beslutat från ingenting. Eller allergi = 1/4.
     Alltså jag kunde lika gärna skrivit en kort mening vad jag gör och att det tar 50 timmar i veckan eller att det tar 15 timmar i veckan, det hade nog inte spelat någon roll, för de har ju inte ens kollat på vad jag gör och hur lång tid det tar. {#emotions_dlg.djavulsk}

Sen är typ läkatintyget kopierat rakt av.
    De har felaktigheter som att vi hade vb för båda barnen i 2 år. Det hade vi inte för jag sökte om efter 6 månader på ett barn, så vi har haft vb enbart på sonen senaste 2 åren...
    Det var lika mycket text om vad rektorn på dagis sagt som avslutas med att dagis tycker att det går bra. Min känsla var trots att det stod en del av vad de gör extra för honom som extra städ, eget handfat, assistent vid mat osv, att det inte är några problem alls... Texten om dagis var typ lika lång som "min" text.

Mina referenser om varför jag ska ha hela kostnaden för rismjölk osv var inte ens med i underlaget. Alltså det stod bara "hon vill ha x kr från rismjölk". I beslutet stod "Hon får x kr som är schablonen"...

Sen stod det att kommunicering inte vad nödvändig för infon kom från mamman.... Spöke Ja, men även om infon kommer från mig så är den långt ifrån korrekt i papprena eftersom den förvanskas och en massa relevant info försvunnit på vägen... HJÄLP!
    Säger som de andra, men oj? Hur har de tänkt här? Kan man få en annan handläggare? FörvånadSkrikandes
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-03 18:20:36 följande:
    Fast hans sömn blev väl bättre efter ni tagit bort mjölken och han redan var vetefri ?? Eller har jag fatta fel =)
    Hur som helst är det ju skönt att natten gick bra!
    jo absolut men det har ju hela tiden varit små misstag...men jag är inte säker. kan ju vara så att han inte är så känslig mot mjölk bara, annars borde han ju reagera på en risifrutti!!!
    Men det kanske kommer i natt jag är ju ledig  nä men ibland tar det ju ett par dagar innan han reagerar
  • Tibell

Haha nej sådan otur ska du väl inte behöva ha :) men han är nog som du säger inte så känslig i allafall.. Då borde han redan reagerat.. Alltid skönt det :)

Han är väldigt lik T med sina reaktioner ( de han får av vete och T av mjölk)
    Har egentligen inga "kraftiga" reaktioner men än dock väldigt jobbiga såklart . Men däremot reagerat de på väldigt små mänger... Och det är väldigt jobbigt eftersom inga misstag får ske... :(

• Tibell

Hur lång tid brukar det ta innan man får provtesultatet på blodprovet?
    Är otroligt nyfiken på vad det visar på katt. Vi är ju lite inne på att det är katterna som gör att hon vandrar runt som en bubblande kaffekokare dagarna i ända.. Trots massa astmamediciner...

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-03 20:00:35 följande:
    Hur lång tid brukar det ta innan man får provtesultatet på blodprovet?
    Är otroligt nyfiken på vad det visar på katt. Vi är ju lite inne på att det är katterna som gör att hon vandrar runt som en bubblande kaffekokare dagarna i ända.. Trots massa astmamediciner...
    Det tog ca 2 v för oss att få svar på  våra allergiprover på E när det var sädesslagen och mjölk och det och jag tror det tar ungefär lika länge för såna där allergiprover.
  • Tibell

Gud vad lång tid... Tiden kommer gå sakta :( är lite ledsen över att pricktestet inte blev av.. Men med den listan kan jag förstå det dock!
    Och tex nötter ville läkaren inte ens pricktesta B för med rädsla för reaktion :() detta pga av att hon eventuellt fått nässelutslag luftburet! Men jag tror nässelutslagen berodde på något annat .. Typ virus? Eller hoppas snarare det INTE är nötallergi.. Räcker med dem hon redan har ;)

• ELI 79

Kan man få starkare reaktioner på mjölk om man varit utan mjölk en tid och varit ganska "frisk" i magen?
    E pruttar illa som fan och ska INTE sova nu, men det var ju i går kväll han fick risifruttin o det känns lite långsökt?!

• Tibell

Eli : ja det tror jag. Min mage reagerar precis likadant när jag inte ätit mjölk på ett tag.. Är dock inte allergisk utan bara magen som reagerar när man varit utan ett tag

Svar på tråden Allergitråden